
Zdražili se lidé. To je hlavní zpráva z nejvyšších pater pracovního trhu, tedy z prostředí šéfů, manažerů a vysoce žádaných expertů. Zřejmě to souvisí s celkovým zdražením všeho. Kandidáti si začali říkat o více peněz, nikoli však v řádu jednotek procent.
Ve srovnání se situací před zhruba třemi lety jde běžně o třicetiprocentní nárůst. Pokud poptávající firma nemá na takovou pozici svého interního kandidáta, nakonec člověku zvenčí takové peníze ráda zaplatí.
Souvislost s inflací a zdražováním nám potvrzuje i zvýšený zájem uchazečů o finanční bonusy, zejména penzijní připojištění. Kromě požadavků na firemní auto jde nyní o nejžádanější benefit mezi seniorními pozicemi. Jde o „schované“ peníze, placené procentem ze mzdy, takže částka samozřejmě kopíruje nárůst odměny.
Nárůst jde v podstatě napříč obory, nejvýrazněji jej vidíme v odvětví rychloobrátkového zboží, v kosmetice, či třeba tabákovém průmyslu. Téměř ve všech rostou platová očekávání pozic CFO (finanční ředitel), controller či finance business partner, ale také personalistů a marketérů.
Víceméně na svém zůstávají obchodníci, kde se nárůst promítá spíše do bonusů, a stále stejně dobře se mají ajťáci. Mírný pokles registrujeme u těch, kteří zde před lety zaváděli IT systémy typu SAP SuccesFactors.
Lidé s nimi tehdy neměli zkušenosti, a specialisté proto brali i dvě stě tisíc měsíčně. Dnes už tito experti nejsou tak vzácní. Nyní také firmy více využívají umělé inteligence při programování a role developera–programátora tak získává jiný obsah, kdy expert zajišťuje spíše dohled, než by sám psal kód.
Jednoznačný pokles pak pozorujeme v celém segmentu automobilové výroby. V automotive je v podstatě jedno, zda jste programátor, produktový manažer nebo třeba finanční expert. Obor podle našich zkušeností postupně upadá a lidé hledají uplatnění mimo segment.
Autorka je headhunterka a jednatelka společnosti R4U
(Redakčně upraveno)