Máte auto? Pod stromeček si přejte nabíječku

Každý rok se to opakuje, když různé autokluby nebo asistenční služby zveřejňují nejčastější trable běžných motoristů: Vede akumulátor. Nízké teploty, krátké jízdy, nedostatečná údržba, přesluhování – to všechno akumulátoru na palubě automobilu nedělá dobře.
Ilustrační foto: Auto-Medienportal.Net/GTÜ

A protože má zároveň na starosti řadu spotřebičů a v zimě mu bere výkon nízká teplota, může mu zkrátka a dobře dojít dech. Když se mu ale řádně věnujete, jeho forma rázem stoupne. Na vrcholu vhodných pomůcek zde stojí nabíječka.

Chytrá krabice umí spoustu věcí

Moderní nabíječky sice vypadají velmi jednoduše, ale zvládnou toho hodně. Ty nejlepší dokážou oživit akumulátor i tehdy, když v něm začala sulfatace (srážení síranů na olověných deskách vlivem nízkého nabití – pozn. aut.). Už předtím také spustí diagnostiku, aby vůbec zjistily, co svěřenému zdroji vlastně je.

A také identifikují jeho typ, tedy zda jde o olověnou konstrukci nebo modernější provedení AGM či GEL, kde je elektrolyt vázán v rounu nebo gelu. Hodí se i teplotní čidlo, které nabíjecí proud mění podle okolní teploty. Při koupi byste měli znát typ vaší baterie a také její kapacitu, podle ní se totiž určuje nabíjecí proud. Orientačně by měl dosahovat asi její desetiny. Když podstřelíte, nabíječka může pracovat o hodně déle.

PSALI JSME:
Jak správně používat startovací kabely?

Klidně i jednou měsíčně

Práce s nabíječkou je velmi jednoduchá, všechno důležité si ohlídá sama. Proto by neměl být problém ji zapřáhnout i jednou měsíčně. Tehdy přijde ke slovu hlavně takzvaný rekondiční režim, který jen promíchá elektrolyt.

Následuje zapojení udržovacího napětí, aby byla baterie pořád plná. Pravidelné dobíjení je vhodné už proto, že jakmile sulfatace dosáhne kritického bodu, běžná nabíječka si s ní neporadí. Vybití na úroveň okolo 11,6 voltu už je v tomto ohledu průšvih.

Ochrana, ochrana

Nabíječky používané v moderních autech plných elektroniky musejí mít ochranu proti přepólování či jiskření nebo ochranu elektroinstalace, která omezuje používané napětí. Hodí se i krytí IP, abyste ji mohli používat třeba venku. Tady je limit minimálně IP65, tedy prachotěsné zařízení odolné proti stříkající vodě.

PSALI JSME:
Co s autem dokážou za pár stovek a na počkání podnikavci s kabely a diagnostikou

  1. Vozím elektronickou nabíječku už asi 4 roky v autĕ a nemá ani půl kila.Je to jistota,dalo by se ve dne dojet i s porouchaným alternátorem.Nechápu proč ji nemohou mít moderní drahá auta již zabudovanou

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru