Termín „zombie firma“ označuje dlouhodobě nefunkční společnost, která je při životě udržována úvěry, dotacemi a jinými formami podpory. Poznávacím znamením je obvykle to, že nedokáže splácet ani úroky ze svého dluhu, natož samotný dluh.
Je závislá na levném financování, kdy jí banky raději poskytují velmi nízké úrokové sazby, než aby ji nechaly padnout a úvěr odepsaly. Tyto firmy technicky stagnují, neinvestují do inovací ani rozvoje. Výrazným negativem pro ekonomiku i konkurenční společnosti je vázání kapitálu a zdrojů včetně lidských, které jsou pro zombie firmy typické.
Registrujeme nárůst lidí, jimž zaměstnavatel zrušil provoz nebo zavřel firmu celou. Tento trend může souviset s vývojem na západních trzích. Podle deníku Financial Times loni v Německu meziročně vzrostl počet bankrotů o 25 procent. V USA se pak po deseti letech poklesu meziročně navýšil o 30 procent.
Podle informací tuzemského ministerstva průmyslu a obchodu v roce 2022 ukončilo živnost celkem 77 218 podnikatelů. V roce 2023 už to bylo 273 110 podnikatelů, z toho 260 913 fyzických osob a 12 197právnických.
Chtěl bych upozornit, že by bylo velkou chybou pohlížet na lidi propuštěné ze „zombie firem“ jako na méně schopné. Silnější firmy, které se neustále potýkají s nedostatkem šikovných zaměstnanců, by proto měly právě nyní zbystřit. Často jde o špičkové experty i manažery, s atraktivním vzděláním a praxí. IT specialisté, technici a další chronicky nedostatkové pozice.
Pokud je perspektivní firma dokáže na trhu identifikovat a získat, může se personálně zabezpečit na dlouhé roky dopředu. Proto je důležité být otevřený lidem zvenku, investovat do změn a obnovit tým; i díky přílivu „sirotků“ z tzv. zombie firem je totiž z čeho vybírat.
Autor je headhunter a jednatel společnosti R4U
(Redakčně upraveno)