Mobilní telefonát o právě skončeném nevolnictví

Konečně dobrá zpráva! Není však o koronaviru, a tak si jí prakticky nikdo nepovšiml, i když se přímo týká milionů lidí. První dubnový den skončilo dlouhá desetiletí trvající nevolnictví všech, kteří využívají služeb mobilních operátorů.
O jednodušší přechod k novému mobilnímu operátorovi se postarala novela zákona o elektronických komunikacích účinná od 1. dubna. Zdroj: Depositphotos.com

Nyní už není nutné při přechodu k jinému poskytovateli elektronických služeb vyplácet se ze smlouvy absurdně vysokými částkami. Komu by se je chtělo platit? Jenže pak se smlouva automaticky prodlužovala, a znovu…

Nově to jde to rychle, snadno a prakticky zdarma. Postarala se o to novela zákona o elektronických komunikacích (č. 311/2019 Sb.) s účinností od letošního Apríla. A navzdory datu je platná a veřejnosti prospěšná.

Z dvaceti na pět

Jaké největší změny tato novela uživatelům mobilů přináší? Týkají se předčasného ukončení smlouvy, administrativy spojené s přechodem k jinému operátorovi i přenosem dosavadního čísla. A největší změna se týká poplatků.

Namísto dosavadních 20 % se nyní platí pouze 5 % součtu měsíčních paušálů nebo minimálního měsíčního plnění zbývajících do konce úvazku. Výše úhrady se přitom vypočítá nikoli z částky uvedené ve smlouvě, ale ze skutečně zaplacené částky.

Jen do tří měsíců

Toto „odstupné“ se však týká pouze těch, kteří chtějí ukončit smlouvu do tří měsíců jejího trvání. Kdo chce přejít k novému operátorovi až po třech měsících od podepsání smlouvy, neplatí nic. Pokud by opouštěný operátor nějaké penále přece jen uplatňoval, vystavuje se nebezpečí vysoké pokuty.

Zpoplatněny mohou být pouze služby v souvislosti s vrácením předplacených služeb, které jste nestačili vyčerpat. Žádost o vrácení předplatného musí být operátorovi předložena nejpozději do 30 dní od ukončení smlouvy a tato možnost musí být uvedena ve smlouvě. Pak si operátor může účtovat poplatek odpovídající skutečným nákladům, které mu touto operací vznikly.

Operátor také může požadovat úhradu nákladů vzniklých při poskytnutí koncového zařízení za zvýhodněných podmínek, pokud se na tom s uživatelem smluvně dohodl.

Vše zařizuje nový operátor

Přechod k jinému operátorovi je nyní i mnohem jednodušší. Uživateli odpadá komunikace s bývalým operátorem, vše totiž zařídí v systému one-stop-shop ten nastávající. Jeho povinností je během jednoho pracovního dne kontaktovat opouštěného operátora, s nímž pak ve lhůtě následujících dvou pracovních dnů dokončí všechny kroky související s ukončením staré a aktivací nové smlouvy, včetně přenosu telefonního čísla. Až v den, který následuje po těchto úkonech, se mění smluvní vztahy.

Zmíněné časové lhůty platí i pro případy, kdy smlouva nebyla ukončena předčasně, ale časově vypršela.

Uživateli zůstává zákonná povinnost poskytovat součinnost především při poskytování požadovaných údajů (identifikace zákazníka, telefonní číslo, původní operátor, kdy má dojít k přestupu). Odmítnutí poskytnout tyto údaje se posuzuje, jako by žádost o změnu operátora nebyla podána.

Všechny novinky platí nejen pro smlouvy uzavřené po 1. dubnu, ale i pro ty podepsané před tímto datem.

Lépe se orientovat

Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který dodržování novely sleduje, musí do konce roku sestavit volně přístupný (elektronický) srovnávací nástroj, který má uživatelům pomoci kvalifikovaně se orientovat v nabídce operátorů.

Podle zákona musí být toto srovnání bezplatné, nezávislé a má umožnit posuzovat různé veřejně dostupné služby elektronických komunikací z hlediska ceny a kvality. ČTÚ musí rovněž stanovit jasná a objektivní kritéria, z nichž bude porovnání vycházet.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena