Myslíte si, že po vaší nové adrese nikomu nic není? Omyl!

Přestěhovali jste se a máte pocit, že stačí mít novou adresu zapsanou v občanském průkazu? A kde také jinde, protože přátele si do nového bydliště pozvete osobně, pohledy k Vánocům už nikdo neposílá a výpisy z banky vám chodí elektronicky?
Splnit oznamovací povinnost o změně trvalého pobytu na některých úřadech vyžaduje pod hrozbou pokuty zákon. Ilustrační foto: Pixabay.com

Jste na omylu, budete muset oběhnout hned několik adres, protože splnit oznamovací povinnost o změně trvalého pobytu na některých úřadech vyžaduje pod hrozbou pokuty zákon.

Po přestěhování vaše první kroky povedou na obecní úřad, protože budete potřebovat novou občanku, na dopravním odboru provedou změny v registru vozidel, což ve výsledku znamená nový malý techničák a oprava v tom velkém.

Následují zdravotní pojišťovna a zaměstnavatel, případně finanční či živnostenský úřad nebo pošta a dále banka, pojišťovna, ošetřující lékař, mobilní operátor a dodavatelé energií, u nichž navíc musíte myslet i na odhlášení.

Pravda, někam se nemusíte trmácet osobně, zapomenout však nesmíte na nikoho, kdo s vámi může komunikovat prostřednictvím pošty (ve smlouvě s ním je tato možnost uvedena, pozn. aut.).

Pozor na nedoručené zásilky

A je vůbec nutné si po přestěhování měnit adresu trvalého pobytu? Je to praktické, ale ne povinné, takže teoreticky si s jednou adresou vystačíte po celý život bez ohledu na to, kde právě přebýváte.

Musíte mít ale přehled o všech poštovních zásilkách, které jsou doručeny na vámi uvedenou adresu.

U úředních poštovních zásilek totiž platí, že i když si je fyzicky nevyzvednete, jsou po určité době považovány za doručené (tzv. fikce doručení). Mohou obsahovat výzvu k zaplacení pokuty či nedoplatku, případně úřednímu jednání, aniž by se o tom adresát dozvěděl. Tato nevědomost jej však v důsledku neochrání od penále, pokut a dalších nepříjemností.

Nehledě na to, že bez trvalého pobytu můžete zapomenout na výhody pro rezidenty – povolení vjezdu při omezeních, parkovací karty, místa ve školce a škole apod. Trvalý pobyt byste měli mít nahlášený tam, kde fyzicky přebýváte, zvláště pak delší dobu.

Trvalý pobyt majitel nepřekazí

Na obecním úřadě budete ke změně trvalého pobytu potřebovat doklad potvrzující vlastnictví domu či bytu (např. výpis z katastru), nebo oprávněnost jeho užívání (nejčastěji nájemní smlouvu).

Komplikovanější to může být ve druhém případě, protože nájemní vztah lze uzavřít i ústně. Pak nájemní smlouvu nahradí písemný souhlas vlastníka bytu, který jej v jakékoli podobě nemůže nájemníkovi odepřít (v podnájmu je již třeba souhlas pronajímatele). Pokud jste vlastníkem nebo nájemcem nemovitosti, tak na její adresu můžete přihlásit i další osoby, nejčastěji manželku a děti.

Po ohlášení změny trvalého pobytu je povinností do 15 dní pořádat o nový občanský průkaz, do 10 dní o změnu v registru vozidel s oběma technickými průkazy (i při stěhování do jiného kraje vám zůstane stará registrační značka vozidla) a do 30 dní musíte změnu trvalého bydliště ohlásit zdravotní pojišťovně.

Kam chodí jen podnikatelé?

Návštěva finančního úřadu (FÚ) se týká podnikatelů, jimž je přiděleno daňové identifikační číslo (DIČ), a neměli by s ní otálet, protože konec místní příslušnosti (kde platíme daně) se neřídí změnou bydliště, ale až rozhodnutím FÚ. Teprve na jeho základě přechází místní příslušnost na finanční úřad v místě bydliště.

Kdo nepodniká, ten hlásit nic nemusí a pouze obdrží oznámení FÚ, u kterého územního pracoviště příslušného finančního úřadu bude uložen jeho daňový spis. Musí však změnu trvalého pobytu neprodleně nahlásit svému zaměstnavateli.

Živnostenskému úřadu nemusejí hlásit ani podnikatelé změnu trvalého bydliště, zatímco v případě změny adresy firmy tuto povinnost mají do 15 dní. Automaticky změna bydliště proběhne na České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), která OSVČ sama informuje o novém variabilním symbolu a číslu účtu, na které má hradit zálohy na pojistné.

Nenahlášení změny pozastaví důchod

A v neposlední řadě jsou změny týkající se pošty. Jednak je nezbytné nahlásit novou adresu firmám, jejichž služby platíte prostřednictvím SIPO. Důchodci pobírající důchod jinak, než převodem na účet, nahlásí změnu bydliště na kterékoli poště, která převede výplatu důchodu na novou poštu podle místa trvalého pobytu a následně změnu ohlásí ČSSZ.

Nenahlášení změny adresy může mít za následek zastavení důchodu. Kdo dostává důchod na účet, ohlásí změnu bydliště na ČSSZ sám (ČSSZ, Křížová 25, 225 08, Praha 5).

Na poště je také možné se přihlásit k placení koncesionářských poplatků za veřejnoprávní média na nové adrese. V bance se vyplatí provést změny on-line kvůli stále vyšším poplatkům za servis na pobočce.

Cizinci do 30 dní

A jak je to s cizinci? Občan EU nebo jeho rodinný příslušník mají povinnost hlásit změnu místa pobytu do 30 pracovních dnů od data, kdy změna nastala, na pracoviště ministerstva vnitra. Tato povinnost se na cizince vztahuje, pokud předpokládaná změna místa pobytu bude delší než 180 dní.

Pokud není změna nahlášena v zákonné lhůtě a není zde překážka na vůli cizince nezávislá, bude opožděné nahlášení změny posouzeno jako přestupek a cizinci může být udělena pokuta.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 5
Sdílet článek