Růžové brýle dolů! V loňském roce se na českých silnicích událo 4222 nehod s účastí cyklistů, přitom alkohol se podílel na 778 z nich. Za řídítka už neusedne 38 lidí. Vyplývá to z policejního přehledu nehodovosti. Je tedy v zájmu nás cyklistů, abychom udělali vše pro bezpečný návrat z vyjížďky.
Nulová tolerance: Slovensko a Estonsko
Do 0,2 promile: Polsko
Do 0,8 promile: Rakousko
Do 1,6 promile: Německo
Bez limitu (policista posuzuje schopnost řídit bicykl): Irsko, Maďarsko, skandinávské státy (vč. Dánska), Velká Británie
Cyklista je jako řidič motorového vozidla: Belgie, Francie, Chorvatsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko a Švýcarsko
Předně bychom neměli mít žádné iluze o bezpečné jízdě a řidičských dovednostech ostatních – zejména motorizovaných – účastníků dopravy. To platí nejen na pozemních komunikacích, ale i na horských či vinařských stezkách. Vždyť i kolize s chodcem může pro oba skončit s vážnými následky. Cyklista je totiž snadno přehlédnutelný a v případě srážky není vůbec chráněn – na rozdíl od řidiče vozidla, jehož kryje konstrukce automobilu i množství moderních bezpečnostních prvků.
Rizikové je i jedno pivo
Lidová moudrost tvrdí, že jedno pivo nikoho nezabije. Nepočítá však většinou s tím, že ten „nikdo“ jede zrovna na kole. Pokud člověk řídí vůz, pak půl promile v krvi nese téměř 1,5násobné riziko účasti na dopravní nehodě, u jednoho promile se nebezpečí zvyšuje ve srovnání se střízlivým řidičem bezmála pětinásobně. Jedno a půl promile znamená už 22násobné zvýšení rizika, a pokud máme v krvi ještě o tři desetiny více, zvyšuje se riziko až 51násobně.
A cyklista? Vypití jednoho malého desetistupňového piva, tj. při hladině alkoholu v krvi ve výši 0,2 promile, je spojeno s šestinásobným rizikem účasti na dopravní nehodě se zraněním. Výzkumníci z Johns Hopkins University v USA uvádějí, že hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba 5krát, ale u cyklisty až 20x. Navíc jde většinou o nehodu spojenou s těžkým zraněním. Jedinou bezpečnou výší hladiny alkoholu v krvi je tedy nula.
„Za jízdu na kole pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky hrozí pokuta v rozmezí dva a půl tisíce až 20 tisíc korun. V případě, že množství alkoholu v krvi cyklisty dosáhne hranice jedné promile, hrozí pokuta v rozmezí 25 až 50 tisíc korun a v krajním případě hrozí trest odnětí svobody ve výši až tří let,“ popisuje advokátka Alice Kubíčková z LP Legal.
Přilbu vždy na hlavě
Většina usmrcených cyklistů neměla na hlavě přilby. Přitom statistiky dokazují, že pokud dojde k havárii, zabrání téměř vždy fraktuře lebky a v polovině případů i zranění měkkých částí hlavy. Ostatně, dojde-li k těžkému zranění, či dokonce smrti cyklisty, je ve třech čtvrtinách všech nehod zasažena hlava, přitom většinu následků lze zmírnit, nebo se jim dokonce zcela vyhnout.
Zákon o silničním provozu ustanovuje povinnost použít ochrannou přilbu pro osoby mladší 18 let. Přilba musí být schváleného typu, jezdec na bicyklu ji musí mít nasazenou a samozřejmě i řádně připevněnou na hlavě.
Pravidla používání přileb ve státech EU
Do 10 let: Malta
Do 15 let: Slovensko (v obci), Slovinsko, Švédsko
Do 12 let: Francie, Lotyšsko, Rakousko
Do 16 let: Estonsko, Chorvatsko
Do 18 let: Česká republika, Litva
Povinnost pro všechny: Finsko, Maďarsko (mimo obec), Portugalsko (jen pro kola s elektrickým pohonem), Slovensko (mimo obec), Španělsko (v obci)
Zdroj dat: Dopravní policie ČR
v nemecku muzete mit na kole v krvi 1,6 promile…ma ucta