„Jsou to například dopravci nebo gastro podniky,“ upřesňuje Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
Zvýšení inflace o 1,6 bodu za pouhý měsíc březen podle AMSP ČR sice nedosahuje lednového rekordu, ale bije na poplach. Malým a středním podnikům stoupají náklady, které nejsou příliš schopny přenést dále na své zákazníky.
„Už ze své podstaty vytvářejí hlavní konkurenční podhoubí dynamické ekonomiky, a jsou tak vystaveny mnohem vyššímu vzájemnému konkurenčnímu tlaku na nízké ceny pro zákazníky, než obří firmy,“ připomíná Svobodová.
„Vlivem tohoto konkurenčního tlaku malé a střední firmy paradoxně ještě dokonce inflaci brzdí proti té, která by nastala, kdyby okamžitě promítaly ceny energií do zákaznických cen,“ říká Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.
„Covidové lockdowny vyčerpaly malým a středním podnikům jakékoli rezervy více, než velkým firmám. Brzy se začnou ceny energií projevovat v ceně zboží a zejména služeb ještě více, což udrží zvýšenou inflaci i v době, kdy by případně energie přestaly zdražovat,“ dodává Jaroš.
Vysoká inflace navíc dopadá na malé a střední podniky více než na velké i nepřímo: Neustále se totiž zvyšuje úroková sazba. Menší firmy pociťují toto zdražení úvěrů obzvláště těžce. Již tak často musejí platit vyšší sazby než velké firmy, když je banky považují za rizikovější.