Jistina tak představovala jen dvacet procent dluhu. Část exekucí, o jejichž zrušení bylo v rámci Milostivého léta legitimně požádáno, však nebyla doposud ukončena. Upozornil na to nezávislý think-tank Institut prevence a řešení předlužení, který se zaměřuje na problematiku zadluženosti domácností, exekucí a osobních bankrotů.
Interpretace výsledků Milostivého léta Exekutorskou komorou podle institutu dává dojem, že nebylo úspěšné. „Patnáct tisíc lidí, kteří se díky akci zbavili všech svých exekucí a jsou po zaplacení původního dluhu konečně čistí, je velkým úspěchem. Navíc další lidé si snížili počet svých exekucí a snížili tak svůj celkový dluh,“ komentoval výsledky ředitel institutu Radek Hábl.
Podle něj bude lidí, kteří Milostivého léta úspěšně využili, pravděpodobně ještě víc. Výsledky zveřejněné Exekutorskou komorou totiž uvádí jen ty jedince, kteří se v rámci akce zbavili všech svých exekucí a opomíjí lidi, kterým po odpuštění některých svých exekucí ještě další zůstaly.
Kromě toho, že Milostivé léto pomohlo značnému počtu lidí z dluhových pastí, současně upozornilo i na řadu tzv. systémových přešlapů. Například to, že z celkové dlužné částky představovala jistina dluhu jen pětinu. Zbytek z dlužné částky bylo příslušenství dluhu.
„Ukazuje to, jak absurdní systém zde máme, a otevírá se otázka, zda je něco podobného běžné i na západ od našich hranic,“ poukázal Hábl na jednu z příčin vzniku dluhových pastí, kdy se původní dluh vyšplhal do několikanásobné hodnoty.
Výši odpuštěného příslušenství dluhu Exekutorská komora uvádí jako ztrátu veřejného rozpočtu. Podle Hábla však komora opomíjí, že značnou výši této částky tvoří odměna a náklady exekutora a že šlo o dluhy, které by s největší pravděpodobností státu uhrazeny nikdy nebyly.
Výhodu Milostivého léta totiž mohl využít pouze ten, kdo si „nasekal“ dluhy vůči státní správě. Tedy nejen přímo stát, kraje či obce, ale také všechny instituce s podílem státu.
Tedy o některé zdravotní pojišťovny, ale také dopravní podniky či organizace spravující státní či obecní byty, Lesy ČR, ČEZ, Českomoravskou záruční a rozvojovou banku apod., knihovny, státní školy a nemocnice, veřejnoprávní média atd.
Jak jsme informovali, kromě toho, že jde výlučně o dluhy vůči státní správě, žadatelé o dluhovou amnestii nesměli být v procesu oddlužení a úlevu nešlo uplatnit ani na daňové a správní exekuce, což jsou především nedoplatky na daních či výživném, majetkové tresty za úmyslný trestný čin, ale také např. pokuty za znečišťování životního prostředí, provedení černé stavby apod.
Letos se má od září až do listopadu oddlužovací akce zopakovat ještě jednou (a podle všeho naposledy, pozn. aut.) s novým názvem Babí léto. Odměna exekutorovi za ukončení exekuce se z původních 908 korun pravděpodobně zdvojnásobí.
Přestože druhá oddlužovací akce bude obsahovat určitá legislativní zlepšení, týkající se například lhůt na odpověď exekutora, nebude obsahovat změny, které odborníci považovali za důležité. Mluvilo se například o rozšíření na daňové a správní exekuce, přeprodané pohledávky nebo o zahrnutí Pražské energetiky.
V souvislosti se zvyšováním počtu nových exekucí, strmě rostoucí inflací a energetickou krizí je podle Hábla důležité se nyní zaměřit na komplexnější opatření, která pomohou snížit negativní dopady a zabránit pádu velkého množství domácností do exekucí. Během dubna plánuje Institut zveřejnit konkrétní návrhy a opatření.