
Co jsme se naučili? Že na panické nákupy se obchodníci nedokáží připravit. Že přišly, to poznáte až ve chvíli, kdy už se s nimi nedá nic dělat. Upravit zásobování, aby nedocházelo k vyprodávání, to je pak věc, kterou v podstatě všechny obchody zvládly v průběhu dvou tří dnů. Rychleji to ani nejde. I to však stačí k tomu, aby lidé podlehli pocitu, že jídla je nedostatek.
Panikářů však nakonec bylo méně, než jak to z médií možná vypadalo. Osmdesát pět procent všech zákazníků i nadále nakupovalo běžným způsobem. Patnáct procent nákupů sice přesáhlo 50kilovou hranici, nicméně pouze jednotky procent ze všech objednávek bychom označili slovem extrémní. I tak nám právě tyto stovky zákazníků dokázaly „zablokovat“ desítky tisíc běžných rozvozů.
Nejúčinnějším nástrojem se tak ukázal váhový limit na jednu objednávku, který dokázal skokově zvednout dostupnost zboží a eliminovat nejen panikáře, ale i případné spekulanty. Omezení zatím necháváme v platnosti, slouží i nadále pojistka proti rychlému vyprodání zásob. A pokud by se krizová situace kdykoli zopakovala, jsme připraveni ho nadále modelovat. Nic tomu však v současnou chvíli nenasvědčuje – ti, kteří se potřebovali pro svůj psychický komfort zásobovat, to zvládli právě v průběhu dvou až tří nejkritičtějších dnů.
Autor je CEO on-line supermarketu Košík.cz
(Redakčně upraveno)