Nákupy akorát tak pro zlost. Přijde šunt anebo vůbec nic

Každý další den, kdy jsou kamenné obchody uzavřeny rozhodnutím ze Strakovy akademie, je vodou na mlýn e-shopů. Bohužel nejen těch solidních, které byly na vzestupu už před koronavirovou krizí, ale i těch rizikových nebo vysloveně podvodných. Není tedy divu, že na stránkách České obchodní inspekce (ČOI) přibývají další a další varování před nákupy prostřednictvím některých stránek.
Každý další den, kdy jsou kamenné obchody uzavřeny rozhodnutím ze Strakovy akademie, je vodou na mlýn e-shopů. Bohužel nejen těch solidních, ale i těch rizikových nebo vysloveně podvodných. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Někdy se zde dovíte podrobnosti o důvodech, které by k ostražitosti měly vést, jako například v případě webu bonky.cz. Jindy je ČOI stručnější, jako třeba u webu lookbrew.com. Není ale nic zvlášť obtížného zjistit podrobnosti i o něm. Chce to jen strávit chvíli s internetovým vyhledavačem, jako my v redakci.

Ale vezměme to popořádku. Nejprve tedy informace ČOI o podstatě problémů s bonky.cz.

ČOI registruje řadu stížností

„Česká obchodní inspekce registruje řadu stížností, které se internetových stránek týkají. Podle informací uvedených na internetových stránkách nejde o klasický e-shop, ale o ‚nákupní galerii‘, jejímž prostřednictvím údajně zboží nabízejí externí zahraniční subjekty. Má se jednat zřejmě o společnosti se sídlem v Číně nebo v jiných asijských zemích, u nichž je pro spotřebitele obtížné ověřit jejich existenci a důvěryhodnost,“ uvádí se v příspěvku na webu coi.cz.

ČOI zde informuje, že registruje stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání zboží vůbec. Je-li dostupnost označena např. výrazem „skladem ihned k odeslání“, může to podle ní v praxi znamenat, že zboží se nachází v Číně a bude doručeno až za několik týdnů či měsíců.

PSALI JSME:
Nákupů přes internet rekordně přibylo. Stoupá ale i riziko pro spotřebitele

„Řešení reklamací a/nebo vracení zboží může být pro spotřebitele obtížné. Případný nákup na těchto internetových stránkách doporučujeme důkladně uvážit a před jeho provedením velmi podrobně zkontrolovat dodací lhůty, obchodní podmínky a identitu a důvěryhodnost externího prodávajícího,“ varuje inspekce.

Adresa je jen virtuální

Dodejme, že stránky nepostrádají některé atributy, které mohou působit důvěryhodně. Je na nich uvedena například přesná adresa sídla provozovatele, tedy Rybná 716/24, Staré Město, 110 00 Praha.

Jak ale zjistila redakce faei.cz, je to jedna z nejvyužívanějších adres takzvaných virtuálních firemních sídel v hlavním městě. Společnost Simply Office ji na vlastních webových stránkách simplyoffice.cz nabízí již od 199 Kč/měsíc. Nikoho ze společnosti Finalty Target Media, která „nákupní tržiště“ provozuje, na této adrese samozřejmě nenajdete. Stejné je to u tisícovek dalších firem, které zde virtuálně „sídlí“.

PSALI JSME:
AliExpress prodává v Česku padělky, jiné čínské e-shopy okrádají zákazníky. I tak drtí konkurenci

Anonymní stránky

V případě webu lookbrew.com, který prostřednictvím své české jazykové mutace nabízí tuzemským zákazníkům „značkové“ oblečení pro lov a pobyt v přírodě vůbec, je ČOI stručnější.

„Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Před nákupem na těchto stránkách Česká obchodní inspekce varuje,“ zní oficiální zdůvodnění, proč byly tyto stránky zařazeny mezi rizikové e-shopy.

Čínské náhražky značkového zboží

Bližší informace ale nabízejí například spotřebitelské recenze na webu uk.trustpilot.com. První, co by vás mělo zarazit, je 89 % jeho návštěvníků, kteří mateřský e-shop lookbrew.com hodnotí jako „vysloveně špatný“.

Reprofoto: uk.trustpilot.com

Dalších 11 % je sice přesvědčeno, že je naopak „vynikající“, jenže mezistupně na pětibodové škále zejí prázdnotou. Dá se tak oprávněně předpokládat, že o extrémně kladná hodnocení se postarali najatí „recenzenti“, nebo rovnou roboty.

„Nekupujte nic od této společnosti,“ varuje dále v diskusi Carole Westbrook z Velké Británie. Popisuje, jak si objednala bundu z pravého skotského vlněného tartanu, navíc s goretexovou membránou. Dorazila však mizerná čínská napodobenina ušitá z polyesterové náhražky.

„Jediným způsobem, jak by mi vrátili peníze, bylo, kdybych vrátila bundu do Číny, což by mě stálo na poštovném víc, než celý nákup,“ svěřuje se Carol.

Recenzent, který se podepsal jako Bert, měl při vší smůle alespoň to štěstí, že platbu za zboží uskutečnil prostřednictvím služby PayPal. Z Číny mu sice přišel balík se stejným šmejdem, který naprosto neodpovídal vyobrazení, popisu a deklarované kvalitě, díky zvolené platební metodě se mu ale podařilo získat zpět celou kupní cenu.

Reprofoto: uk.trustpilot.com

PSALI JSME:
Nakupování v e-shopech: Češi hodně dají na doporučení

Zavřít reklamu ×
  1. nakupuji v číně u hodně let od propisek přes baterky až po náhradní díly a měl jsem pouze jednou problémy s reklamací nebyla uspokojena celá jinak absolutně bez problému ale když si někdo myslí že koupí goretexku bundu nebo mobil za 10 liber tak je to idi……

  2. O Vánocích mi shořely světýlka, hned jsem objednala nové. Tak doufám, že to do příštích dorazí 🙂

  3. Já kupuji skoro všechno na http://www.bazos.cz a tam jsou často nové nebo zánovní věci za pár kaček. Mám doma vše na co si vzpomenu a doslova za pár kaček. Např. elektrická řetězová pila je v obchodě za 2000 kč a já koupil novou od dědiců co měli novou a nepoužitou po rodičích za 600 kč. Pila slouží už mnoho let k plné spokojenosti.To samé rozbrušovačka,svářečka,auto,vozík za auto.Vše mám a za pár korun.Nevýhoda je dlouhé čekání na prodejce z mého okolí(nepojedu pro věc víc než 60 km).Kupodivu věci “ z druhé“ ruky slouží a nikdy žádný problém. Nové z kamenného obchodu byly většinou pro zlost a samé reklamace.

  4. Zarážející je třeba to, že objednám zboží na českém e-shopu, a zboží přijde z jiné adresy.

Napsat komentář: gabriella Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Voda bude zdražovat i dále, až o deset procent

Letos v lednu v některých oblastech ČR lidem voda, resp. tedy vodné a stočné, zdražila až takřka o deset procent. V podobném rozsahu zdraží i v příštím roce. Důvodem je pandemie, která hlavně turisticky exponovaným …

Med citelně zdražuje. Pozor na padělky

Cena kvalitního českého medu momentálně letí vzhůru. Prodává si za více než 200 korun za kilogram. Tmavý medovicový vyjde i na 230 korun. To nekalé dodavatele může podnítit k tomu, aby zkusili prodat ještě více …

Elektřina a plyn zdraží. Až o deset procent

České domácnosti se musí připravit na razantní zdražení elektřiny, ale také zemního plynu. Za elektřinu přitom platí Češi už teď – vzhledem ke své kupní síle – nejvyšší cenu v Evropě. Na burze nyní citelně zdražuje …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Korporátní kultura Hello bank! aneb O kohoutkovi a slepičce

Glosa
Stejně marně, jako se kohoutek snažil sehnat vodu pro slepičku ležící s nohama nahoře, snažil se jeden z klientů Hello bank! získat z banky informaci o výpadku systému. Po týdnu vzájemné korespondence se dozvěděl, co věděl už na začátku a co vlastně bylo důvodem jeho dotazu zaslaného bance.

Expobank předstihla ČNB

V půli června Expobank zdvojnásobila úrokovou sazbu na běžném účtu z 0,25 procenta na 0,50 procenta, čímž se stala …
Rolovat nahoru