Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) se maloobchodní tržby v Česku bez prodejů a oprav automobilů v říjnu meziročně zvýšily o 5,5 procenta po zářijových 4,8 procenta.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v říjnu meziročně vzrostly. Vyšší tržby jsme zaznamenali u prodejců pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Nejvýrazněji se tržby zvýšily internetovým a zásilkovým obchodům, naopak nejvíce se snížily prodejnám s výrobky pro domácnost,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Údaje podle Petra Kymličky, partnera poradenské skupiny Moore Czech Republic, jednoznačně ukazují, že maloobchodu se letos v říjnu dařilo. „Loni v říjnu byli Češi při nakupování podstatně obezřetnější. Snižování reálných příjmů domácností je nutilo k menšímu utrácení a maloobchodní tržby tehdy klesaly meziročně osmnáctý měsíc v řadě. To je minulost,“ uvedl v komentáři pro faei.cz.
Poznamenal, že relativně nízká inflace dodává Čechům odvahu k nákupům, v závěru roku navíc růst maloobchodních tržeb bude ještě akcelerovat. „Pochopitelně zejména díky nákupu dárků i slevovým akcím typu Black Friday,“ dodal Kymlička.
Zdůraznil zejména nárůst tržeb u internetových a zásilkových obchodů, a to o 20,4 procenta. „Dvacetiprocentní hranici v tomto pololetí překonaly již v září, kdy dosáhly 22,6 procenta, a s ohledem na Vánoce očekávám, že se kolem ní budou pohybovat i nadále,“ řekl Petr Kymlička.
Dařilo se podle něj také specializovaným prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde tržby meziročně vzrostly o 12,9 procenta. „V září byl přitom meziroční růst pod desetiprocentní hranicí, činil ‚pouze‘ 9,8 procenta. Svoji roli tedy jistě sehrálo období podzimních viróz a nachlazení, které Česko každoročně sužuje,“ uvedl Kymlička.
Mimo to rostly meziročně i tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (15,8 %), tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (10,6 %) či v prodejnách s oděvy a obuví (1,5 %).
Spotřeba domácností poroste
Jak připomněl Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE, stále platí konstatování, že kombinace nízké inflace a solidního růstu nominální mzdy, vedoucí k silnému růstu průměrné reálné mzdy, vytváří příznivé prostředí pro další oživení maloobchodních tržeb a spotřeby domácností.
„Od počátku letošního roku vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 4,4 procenta,“ sdělil Jáč faei.cz. Dodal, že lidé automaticky neutráceli za veškeré zboží více než před rokem. „Meziroční pokles tržeb byl zaznamenán u prodejen s výrobky pro domácnost – o 5,5 procenta, a meziroční pokles tržeb vykázaly také prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením – o 2,8 procenta,“ uvedl.
Odhaduje, že růst maloobchodních tržeb mírně nad čtyři procenta by měl být vykázán i za celý letošní rok. „Pomyslné karty jsou díky obnovenému růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby,“ sdělil Radomír Jáč. Pro tento scénář svědčí podle něho také zlepšování spotřebitelské důvěry v české ekonomice.
Podle Jana Bureše, hlavního ekonoma společnosti Patria Finance, lepší spotřebitelská nálada a pokračující růst reálných mezd zapadají do pozitivního příběhu o zrychlujících reálných útratách českých domácností.
„Pro Českou národní banku jde spíše o argument zvažovat v prosinci pauzu při snižování úrokových sazeb,“ sdělil faei.cz Bureš. Odhaduje, že by toto rozhodnutí mohla potvrdit inflace, která by podle jeho názoru mohla zrychlit na tři procenta.
Před covidem-19 se utrácelo více
Ekonom Komerční banky Martin Gürtler uvedl, že i přes aktuální nárůst zůstávají reálné maloobchodní tržby ve srovnání s předpandemickým únorem 2020 stále nižší, a to o 1,1 procenta. „Vývoj tržeb v oblasti maloobchodu a služeb ukazuje na oživování spotřebitelské poptávky, stále však pouze opatrným tempem,“ sdělil faei.cz Gürtler.
Dodal, že průměrná úroveň reálných mezd navzdory jejich pokračujícímu růstu v letošním třetím čtvrtletí stále odpovídala pouze roku 2018. Domácnosti navíc dosud stále významně spořily.
„Postupné oživení spotřeby domácností podle nás bude v letošním i příštím roce hlavním zdrojem růstu tuzemské ekonomiky. Ten ale na druhou stranu bude brzdit slabý výkon průmyslu, a to i kvůli nízké poptávce ze zahraničí,“ poznamenal Martin Gürtler.
„Celkově tak v letošním roce očekáváme růst českého hrubého domácího produktu (HDP) o 0,8 procenta a příští rok jeho mírné zrychlení na 1,5 procenta,“ dodal Gürtler. Dominik Kohut ze strategického poradenství společnosti PwC konstatoval, že Češi obecně platí za opatrnější národ, který po utichnutí několika krizí nezačal ihned nakupovat.
„Nyní už ale jasně vidíme silný trend rostoucího optimismu a zvyšující se spotřeby českého obyvatelstva, když růst maloobchodních tržeb zrychluje už pátý měsíc v řadě a důvěra v ekonomiku roste třetí měsíc po sobě,“ uvedl Kohout v komentáři pro faei.cz.
Dodal, že ekonomické instituce, v čele s tuzemským ministerstvem financí, předpovídají celoroční růst reálné mzdy o více než čtyři procenta letos i v příštím roce. „Významnou roli v růstu maloobchodních tržeb určitě hraje i sezónnost, konkrétně každoroční rostoucí nákupní apetit v předvánočním čase, zejména prostřednictvím internetových obchodů,“ sdělil Dominik Kohout.
Zvýšený zájem o nakupování zaznamenaly také logistické firmy včetně společnosti GLS. „Po dlouhé době poklesu začaly díky nízké inflaci v posledních měsících růst i reálné mzdy. A české domácnosti toho využijí a chtějí letos za vánoční dárky utrácet více než loni, a to hlavně on-line,“ uvedl pro faei.cz ředitel firmy Pavel Včela.
Rychlý růst předvánočních tržeb se podle něj projevil už při slevových akcích Black Friday. „V pondělí po Black Friday jsme zpracovali nejvíce zásilek za směnu v celé naší dvacetileté historii v Česku. Za rekordem nejsou jen nákupy u tuzemských e-shopů, ale i rychle rostoucí zájem o produkty českých e-shopů na zahraničních trzích. GLS tak rozvezla o 17 procent více zásilek než loni,“ uvedl Včela.
Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury SEO Consult přidal zajímavý postřeh. A sice, že čeští zákazníci stále více nakupují na zahraničních e-shopech, kam už míří zhruba 40 procent jejich útrat. „České e-shopy na tuto rostoucí konkurenci v řadě segmentů zareagovaly včas, expandují, rozšiřují záběr, což spotřebitelům často umožňuje nakupovat zboží na jednom místě,“ sdělil faei.cz.
Ladislav Hrbáček, ředitel společnosti Leadhub uvedl, že stejně jako v roce 2023, se do Black Friday a Cyber Monday kampaní zapojilo 49 procent e-shopů. „Každoročně pak takto akce e-shopařům přinese přibližně dvojnásobný nárůst objednávek oproti běžnému průměru a stejně tak zhruba dvojnásobný nárůst tržeb,“ uvedl Hrbáček pro faei.cz.