Není to jen trik? Jak výhodné je nakoupit na Black Friday

Češi každý rok utratí v tradiční slevové akci Black Friday miliardy korun. Ale vyplatí se skutečně nakupovat na Černý Pátek? Není to u některých prodejců jen trik? Mnozí zákazníci mají pochybnosti. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) zmapovalo z různých zdrojů, na co si dát pozor a jak nenaletět.
Na Black Friday se prodejci předhánějí ve slevách. Jsou ale vždy férové? Ilustrační foto: Pixabay.com
Na Black Friday se prodejci předhánějí ve slevách. Jsou ale vždy férové? Ilustrační foto: Pixabay.com

Blíží se vyvrcholení letošního Black Friday, který připadá na pátek 29. listopadu. Prodejci očekávají větší tržby než loni, kdy zákazníci utratili okolo sedmi miliard korun. Ukazují to například údaje balíkových přepravců, podle nichž tento týden přijímají rekordní počet zakázek. Například společnost GLS sdělila faei.cz, že přijala o polovinu více zásilek než obvykle.

„Slevové akce spojené s Black Friday už se u českých nakupujících naplno zabydlely. Zájem roste každým rokem, i když e-shopy často využívají slevové akce s tímto označením již v předstihu,“ uvedl ředitel GLS Pavel Včela. „Potvrzuje se, že letošní vánoční sezóna bude velmi silná,“ dodal.

Data, která redakci faei.cz poskytla technologicko-logistická společnost Dodo, ukazují, že si Češi užívají Black Friday už od začátku listopadu a jejich nákupní horečka postupně stoupá. V samotný Černý Pátek je objednávek už o 27 procent více než v běžných dnech.

Průměrně vzroste v listopadu počet kurýrů ve službě o 24 procent a vozidel o 15 procent. Po Černém pátku už ruch v českých obchodech neutichá a stabilní nárůst objednávek pokračuje až do Vánoc.

Jsou všechny slevy výhodné?

Opravdu se vyplatí nakupovat během slevové akce Black Friday, nebo jde o klamání zákazníka? Odpověď na tuto otázku není podle odborníků jednoznačná. Setkat se totiž můžete jak s výhodnými slevami, tak i s těmi falešnými, kdy obchodníci uměle navyšují ceny produktů, aby následně mohli produkt nabídnout se zdánlivě velmi atraktivní slevou.

I když obchodníci lákají na slevy i nad 50 procent, podle průzkumů z minulých let skutečné slevy v Česku v průměru dosahují jen okolo 19 procent. Ceny zboží se u jednotlivých prodejců mohou lišit i o polovinu, nabízené zboží se slevou je tak mnohdy možné najít za stejnou cenu u jiného výrobce bez akční cenovky.

„Spotřebitelské organizace doporučují před nákupem sledovat vývoj ceny produktu, který plánujete koupit, porovnat ceny u jednotlivých obchodů a být obezřetný u extrémně vysokých slev,“ uvedl pro faei.cz Petr Jermář, specialista na finance z portálu banky.cz.

Slevy přesahující padesát až sedmdesát procent totiž podle něj často bývají pouhým trikem nebo se týkají omezeného počtu kusů, případně sleva platí jen při dodržení určitých podmínek. Ceny za zboží u jednotlivých prodejců je možné porovnávat podle zavedených srovnávačů cen, jako je Heureka.cz nebo Zboží.cz.

Velmi praktickou funkcí na Heurece je „Historie cen“, díky níž může každý zjistit vývoj ceny v čase. Využít je možné i funkci „Upozornění na změnu ceny“. Vývoj cen ve vybraných e-shopech zase sleduje platforma Hlídač shopů, která poskytuje přehled o slevách a odhaluje, jestli není lákavá sleva pouze marketingovým trikem.

Pozor na podvodné e-shopy

Podle údajů České obchodní inspekce (ČOI) v České republice takřka každý den přibývají podvodné e-shopy, tedy internetové obchody, u nichž existuje vysoká pravděpodobnost, že zaplacené zboží nikdy neuvidíte.

Odborníci proto vždy doporučují ověřit si před nákupem důvěryhodnost e-shopu kontrolou zákaznických recenzí a uživatelského hodnocení, pravidelně kontrolovat seznam rizikových e-shopů na stránkách ČOI a dát si velký pozor na extrémně nízké ceny

Pravidla slev v České republice reguluje zejména zákon o ochraně spotřebitele z roku 1992, který byl navíc o deset let později aktualizován, aby byl v souladu s evropskou směrnicí o ochraně spotřebitele.

„Obchodníci mají mimo jiné během slevových akcí povinnost uvádět původní cenu, komunikovat slevy jasně a srozumitelně, informovat o právech spotřebitelů a nesmí poskytovat o slevách nepravdivé informace,“ řekl Petr Jermář z banky.cz. Různé průzkumy ukazují, že české zákazníky dokáže pořádně „vytočit“, když narazí na různé formy klamavého jednání prodejců.

„O Češích se říká, že jsou slevovým národem. Pokud však při nákupu zjistí, že se obří promovaná sleva vztahuje pouze na velmi limitované množství produktů, nebo dokonce jen na jediný, nepovažují to za férové jednání,“ sdělil Jan Nedělník, výkonný ředitel společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia.

Ještě problematičtější je podle něj situace, kdy je sleva prodejcem vypočítána v rozporu s platnými předpisy. V Evropské unii sice platí směrnice Omnibus, podle níž musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní, Česká obchodní inspekce však každoročně prošetřuje řadu případů porušení daného zákona.

Další věcí, která dokáže nejen během slevových akcí zákazníky popudit, je podle experta špatně fungující klientská podpora. V průběhu Black Friday čelí prodejci obvykle několikanásobnému nárůstu zákaznických požadavků. Je tedy důležité je kvalitně a v řádný čas odbavit.

„Prvním krokem by měla být snaha vzniku dotazů předcházet. Ta může zahrnovat jasnou a srozumitelnou komunikaci nabízených produktů i procesu nákupu, doručení nebo případné reklamace. Samozřejmostí by měla být příprava seznamu nejčastějších otázek a odpovědí,“ doporučil Jan Nedělník.

Pod tlakem zákaznických požadavků prodejci v průběhu slevové akce nejčastěji řeší problémy s přetížením webových stránek, dostupností zboží nebo chybnými objednávkami. Přidat se mohou i špatně fungující platební metody, nebo problematické reklamace.

„K menším i větším problémům dochází prakticky vždy. Klíčové je, jak se s nimi prodejce dokáže vypořádat. Dobře zvládnutá a komunikovaná krizová situace mnohdy dokáže důvěru zákazníka paradoxně ještě posílit,“ poznamenal Nedělník.

Zvýšené riziko kyberpodvodů

Slevová akce Black Friday rovněž výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Kyberzločinci přizpůsobují své taktiky preferenci rychlého doručení zboží. Nejčastěji jde o formu phishingu prostřednictvím textových zpráv.

Typickým příkladem jsou SMS informující o zpožděné zásilce nebo blížícím se doručení, které vyzývají příjemce, aby klikl na odkaz pro potvrzení jména, adresy a dalších osobních údajů,“ uvedl Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu, světového lídra v oblasti kybernetické bezpečnosti.

I v letošní sezoně lze podle Šťáhlavského očekávat, že kyberzločinci vytáhnou prověřené taktiky z minulých let. Jako návnadu používají bezkonkurenční ceny a exkluzivní nabídky, na které nakupující v tomto období obzvlášť slyší. Mezi nejčastější taktiky patří také falešné internetové stránky. Zločinci mnohdy využívají „vylepšené“ funkce umělé inteligence.

„I když na nás během předvánoční sezóny číhají kyberpodvody doslova na každém kroku, existují jednoduché taktiky, jak se jim vyhnout. V první řadě bychom měli dbát na pravidelné aktualizace zařízení, softwaru, prohlížečů a aplikací,“ doporučil Ondřej Šťáhlavský.

Před nákupem v některém z e-shopů je podle něho rovněž dobré věnovat pozornost designu stránky – příliš mnoho vyskakovacích oken s reklamou, nefunkčních odkazů a gramatických chyb je jasným varovným signálem. „Samozřejmostí by měly být unikátní přihlašovací údaje pro každý využívaný účet, udržet si o nich přehled pomůže nástroj pro správu hesel,“ konstatoval Ondřej Šťáhlavský

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB