Tempo v maloobchodě nezpomaluje

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření meziročně vzrostly v říjnu o 5,5 procenta, a překonaly tak naší i tržní prognózu. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu. Nicméně zářijový výsledek byl snížen z 5,6 na 4,8 procenta, kde jsme očekávali právě výsledek z října.
Nejvíce v říjnu vzrostly tržby prodejcům pohonných hmot, a to o 12,2 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Nejvíce v říjnu vzrostly tržby prodejcům pohonných hmot, a to o 12,2 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Jinými slovy vývoj maloobchodních tržeb zůstává pozitivní a pouze došlo k „prohození výsledků“ zmíněných měsíců. Meziměsíčně pak tržby obchodníků stouply o 0,6 procenta, což může signalizovat solidní růst celé ekonomiky v posledním kvartále letošního roku.

Zaměříme-li se na jednotlivé oblasti maloobchodního sektoru, zjistíme, že meziroční nárůst tržeb byl evidován ve všech oddílech. Nejvíce vzrostly tržby prodejcům pohonných hmot, a to o 12,2 procenta. Následují obchodníci s nepotravinářským zbožím, kterým se zvýšily tržby o 6,6 procenta.

Prodejcům potravin pak vzrostly tržby pouze o 1,6 procenta, což ukazuje na silnou citlivost spotřebitelů na cenu. Jako celek sice potraviny téměř nerostou, ale v některých případech dochází ke skokovému nárůstu cen (máslo, čokoláda), což se zdá, že zákazníci odmítají akceptovat.

Tímto spotřebitelským chováním můžeme my všichni přispět tomu, aby prodejci upravili svou obchodní politiku a nepřiměřeně nezvyšovali své cenové požadavky.

Z pohledu prodejen dle prodávaného sortimentu nejvíce vzrostly tržby druhý měsíc v řadě prodejcům zaměřujícím se na farmaceutické a zdravotnické zboží (+12,9 %). Na druhém místě pomyslného žebříčku skončily prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky (+10,6 %).

Malý nárůst byl zaznamenán také v prodejnách s oděvy a obuví a také s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Na druhé straně se prohloubil pokles tržeb obchodníkům s výrobky pro domácnost (-5,5 %), kteří zažívají těžké časy navzdory oživení na hypotečním trhu. Snížení tržeb (-2,8 %) tentokrát evidovali také prodejci s počítačovým a komunikačním zařízením.

Vývoj mezi prodejnami dle jejich specifikace se nemění, když obchodníkům v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží stouply tržby o téměř 16 procent. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin byl nárůst výrazně nižší, a to o 2,2 procent.

Ve specializovaných prodejnách potravin se dokonce tržby snížily o 4,5 procenta, což je ještě výraznější propad než v září (-3,2 %). Internetový a zásilkový prodej zaznamenal druhý měsíc v řadě více než pětinový nárůst tržeb.

V meziměsíčním srovnání maloobchodní tržby vzrostly o 0,6 procenta, když prodejci utržili za pohonné hmoty o 2,6 procenta více než v září. Za nepotravinářské zboží se zvýšily pouze o 0,4 procenta a za potraviny o 0,2 procenta.

Říjnový výsledek potvrzuje tezi rostoucí spotřeby domácností, která je hlavním faktorem růstu tuzemského hospodářství, přičemž předpokládáme, že tomu tak bude i v příštím roce. Odhadujeme, že maloobchodní tržby vzrostou za celý letošní rok o více než čtyři procenta.

Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena