Nedůvěřiví Češi: Slevy ve výši 50 procent jsou pro ně podezřelé

Češi milují nakupování ve slevách, některé zboží si ani jinak nepořizují. To ale ještě neznamená, že by vyšší sleva automaticky zaručovala vyšší zájem zákazníků. K příliš vysokým slevám jsou totiž mnozí Češi nedůvěřiví. Největší pozornost přitahují akční nabídky se slevou 21 až 30 procent.
Slevy ve výši 50 procent se Čechům zdají podezřelé. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Slevy ve výši 50 procent se Čechům zdají podezřelé. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vyplývá to z marketingového šetření agentury MNForce pro Českou distribuční, největšího dodavatele akčních a slevových letáků v České republice. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) mají výsledky k dispozici.

„Češi jsou citliví na ceny a pečlivě sledují akční nabídky v tištěných letácích. Výše slevy je jedním z primárních kritérií, podle něhož se rozhodují, co a kde nakoupí,“ sdělil Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

Podle něj to platí o to více, pokud mají zrovna hlouběji do kapsy a hospodaří s omezeným rozpočtem. „Mohlo by se tedy zdát, že čím vyšší sleva, tím vyšší pozornost zákazníka. Ukazuje se však, že na Čechy nejlépe působí slevové akce v rozmezí 21 až 30 procent,“ uvedl Staněk.

Zlatá střední slevová cesta

Dodal, že právě v tomto rozmezí je spotřebitelé vnímají jako dostatečně důvěryhodné a zároveň motivační. „K prolistování letáku, prohlédnutí zboží v obchodě, respektive k jeho nákupu,“ řekl Staněk. Zatímco sleva ve výši 21 až 30 procent vyvolává větší zájem o daný produkt u třetiny nakupujících, pro pětinu Čechů je dostatečně motivační akční nabídka již se slevou 10 až 20 procent.

Více než čtvrtinu spotřebitelů naopak zaujmou teprve produkty, které jsou zlevněné o více než 30 procent původní ceny. Zajímavým zjištěním je také skutečnost, že sleva pod deset procent má téměř nulovou šanci získat pozornost zákazníka a motivovat ho k nákupu.

Pouze dvě procenta věnují produktům s takto nízkou slevou v letácích či prodejnách zvýšenou pozornost. Pro 16 procent spotřebitelů pak výše slevy nehraje zásadní roli při výběru zboží k nákupu.

Ženy jsou slevově náročnější

Z výsledku šetření, kterého se zúčastnilo pět set osob, také vyplývá, že míra citlivosti na výši slevy se liší podle pohlaví i věku. Muži například častěji pozitivně reagují na slevy v rozmezí 21až 30 procent, zatímco ženy motivují spíše až slevy ve výši 31 až 50 procent.

Pro mladé lidi ve věku 18 až 29 let je výše slevy zásadní. Pouze tři procenta z nich uvedla, že tento faktor při nakupování nehraje roli. Více než 35 procent považuje za dostatečně atraktivní již slevu do 20 procent, pro další třetinu je rozhodující cenové zvýhodnění alespoň 21 až 30 procent.

Naopak senioři nad 60 let jsou skupinou, pro niž je – možná překvapivě – samotná výše slevy často až druhořadá. Více než 30 procent z nich uvedlo, že věnují pozornost produktům v letácích bez ohledu na akční nabídku.

Při výběru zboží hraje roli také dosažené vzdělání. Slevy mezi 21 a 30 procenty nejvíce preferují lidé s vysokou školou, kteří jsou zároveň nejméně ochotní reagovat na velké slevové akce (nad 30 %). Patří tak k nejkritičtějším zákazníkům, pro něž není výše slevy často jediným důležitým faktorem.

Kdo nakupuje ve slevách

Naopak lidé se základním nebo nižším vzděláním častěji reagují na větší slevy – každý třetí z nich označil slevu 31 až 50 procent za nejpřitažlivější. Tito spotřebitelé také méně často uvádějí, že by pro ně výše slevy neměla význam.

Podle jiného šetření, které na jaře provedlo Centrum při výzkum veřejného mínění (CVVM) asi třetina Čechů velmi často nebo dokonce při každé cestě do obchodu nakupují potraviny jen proto, že jsou ve slevě nebo ve výhodném balení.

Alespoň občas koupí potraviny proto, že jsou ve slevě či výhodném balení, více než devět desetin české populace. Často tak nakupuje potraviny 51 procent lidí a při každém nákupu osm procent.

„Potraviny ve slevách nakupují častěji lidé ve věku 20 až 39 let. Zejména jde o ekonomicky aktivní, a to jak zaměstnance, tak OSVČ, dále i studenty a příslušníky tří- až čtyřčlenných domácností,“ sdělili autoři průzkumu.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena