Důchodce, který se slevovým letákem v ruce objíždí supermarkety po městě a v každém nakoupí nějaké zboží v akci. Taková je zažitá představa mnoha lidí o tom, kdo využívá písemné podklady pro spořivé spotřebitele.
Jenže výzkum agentury STEM/MARK pro Českou distribuční ukazuje, že ve slevových letácích listuje i nemálo mladých Čechů. Významně k tomu přispělo všeobecné zdražování z posledních let. Letáky kvůli tomu začalo v uplynulém roce nově sledovat deset procent spotřebitelů. Častěji jde přitom o mladé lidi ve věkové kategorii 18 až 29 let, kde letáky sleduje každý pátý člověk.
O pětinu také narostl počet lidí, kteří letáky sledují více než v minulosti, a to napříč všemi věkovými skupinami. Polovině čtenářů letáků v nich nic zásadního nechybí, ostatní by uvítali zejména širší nabídku nebo soutěže. Mladá generace by nejvíce ocenila uvádění nutričních hodnot produktů nebo receptů, kterými by se mohla inspirovat.
Pravdou ale je, že zájem o tištěné letáky skokově narůstá po 45 letech věku. Zatímco ve věkové kategorii 18 až 29 let čte letáky třetina spotřebitelů, v kategorii 45 až 59 let je to už 53 procent a od 60 let dokonce 61 procent zákazníků.
Zdroj pro dvě třetiny zákazníků
Průzkum také ukázal, že tištěné letáky čtou alespoň občas dvě třetiny českých spotřebitelů. Jako pravidelný zdroj informací o nabídkách obchodníků je využívá čtvrtina zákazníků, což je více než u jakékoli jiné formy marketingu a reklamy.
„Celkem devět z deseti čtenářů tištěných letáků se na jejich základě někdy rozhodlo k nákupu. Pro více než třetinu spotřebitelů jsou informace z letáků častým impulsem k nákupu,“ konstatoval Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční. Dodal, že jako jednu z výhod uvádějí uživatelé letáků to, že nemusejí nikam uvádět své osobní údaje nebo instalovat a neustále aktualizovat různé aplikace.
Letáky do schránky dostávají dvě třetiny domácností, necelá polovina je také pokaždé čte. Pouze sedm procent dotázaných reklamu ve svých schránkách striktně odmítá. V devíti z deseti domácností, které letáky dostávají, je čtou, i když se zrovna nechystají nakupovat.
Bezmála polovina čtenářů letáků se při každém nákupu rozhoduje podle slevových akcí, které v nich najde. Výrazná většina spotřebitelů také alespoň občas sestavuje svůj nákupní seznam právě podle tištěných letáků. Pouze deset procent dotázaných uvedlo, že se při přípravě nákupního seznamu nikdy akčními letáky neinspiruje.
Šestiprocentní sleva? Počkejme si
Analýza České distribuční ukázala, že vybrané základní potraviny včetně lahvového piva stojí v lednových akcích 678 korun, což je o šest procent méně než ve stejném měsíci před rokem. Firma vycházela právě ze slevovaných akcí největších obchodních řetězců s potravinami.
„Z naší aktuální analýzy vyplývá, že u většiny základních potravin došlo k meziměsíčnímu poklesu cen. Za máslo nebo bílé pečivo zaplatíme o pětinu méně. Pouze čtyři ze třinácti zkoumaných položek jsou začátkem roku dražší, jde však o zdražení v řádu nižších jednotek procent,“ sdělil Jaroslav Staněk z České distribuční.
Ačkoli obchodníci spustili na přelomu roku rozsáhlou marketingovou kampaň, aby přesvědčili zákazníky o zlevňování nabízeného zboží, podle Víta Hradila, hlavního ekonoma společnosti Cyrrus, je zapotřebí si počkat na komplexní data Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Nelze podle něj vyloučit dokonce ani to, že potraviny i navzdory jejich přeřazení do nové nižší sazby DPH nezlevní. Ve svém vyjádření pro České noviny současně uvedl, že řetězce nemají moc prostor pro zdražování.
„Varování některých obchodníků, že máme čekat zdražení až o deset procent, se od začátku jevila jako poněkud přehnaná. Náklady v zemědělství i u potravinářů během roku 2023 naopak klesaly, v některých případech pak poměrně výrazně. Prodejci navíc narážejí na utlumenou spotřebitelskou poptávku, což limituje jejich prostor ke zdražování,“ konstatoval Hradil.
Díky odporné pětikoalici budou listovat letáky i z vyšší třídy….ZN.Ožebračíme všechny.Už jen přejít na euro…