Nemovitosti jsou stále dražší a dražší. Banky už jsou ale opatrnější

Ceny nemovitostí vloni rostly. Konkrétní údaje se různí, ale trend zdražování je nesporný. Tahounem byla stále silná poptávka a levné hypotéky. Ovšem, jak dodávají ekonomové vycházející z krize v roce 2008, pád cen nemovitostí – a zejména bytů – se může dostavit třeba až za dva tři roky po zažehnání původního problému. Banky jsou proto nyní i ve vztahu k financování developerů opatrnější.
Banky jsou ve vztahu k financování developerů opatrnější. Velmi ostražití jsou bankéři u lokalit, které jsou více navázány na turistický ruch. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pokles ceny je nyní patrný jen u bytů v centru Prahy, ale není nijak markantní. Ale celkově se ceny nemovitostí v Česku šplhají vzhůru.

„Zřejmě nejspolehlivější údaj na toto téma, tedy House Price Index, s celoevropsky harmonizovanou metodikou, se v Česku ve 3. čtvrtletí roku 2020 zvýšil meziročně o 8,4 procenta,“ sdělil portálu FAEI.cz ekonom České spořitelny Michal Skořepa. U nových nemovitostí, činil meziroční růst dokonce deset procent.

Od konce roku 2014, tedy za pouhých šest let, se zvýšily o 60 procent. „Koronakrize zatím nepřinesla zpomalení růstu cen nemovitostí; u nových tento růst dokonce dále urychlila. A růsty cen domů a bytů jen tak neustanou,“ míní Skořepa.

PSALI JSME:
S covidem se růst cen českých nemovitostí rozhodně nezastavil

Každopádně banky nyní přísněji posuzují příjmy žadatelů o hypotéky a také přestavují metodiky financování developerů.

Velmi ostražití jsou bankéři u lokalit, které jsou více navázány na turistický ruch. Zvýšily se i požadavky na předprodej či předpronájem, což platí především u kancelářských a maloobchodních nemovitostí. V těchto případech banky nefinancují spekulativní výstavbu, tak jak tomu bylo dříve v zavedených lokalitách.

To je část závěrů sektorové analýzy bankovního realitního financování, kterou závěrem loňského roku uskutečnila mezinárodní poradenská společnost BNP Paribas Real Estate.

PSALI JSME:
Proč byty pořád nezlevňují? Ani koronakrize neodradila kupce

Velká obezřetnost pak panuje směrem k naprosté většině nových realitních projektů, kdy je mnohem komplexněji, dříve než kdy v minulosti, prověřována finanční kondice financovaného subjektu i obchodní potenciál záměru.

Vzrostly také požadavky na ukazatel krytí dluhové služby, ale naopak se snížila maximální hranice ukazatele LTV, což je poměr výše úvěru k tržní hodnotě financované nemovitosti/projektu, a to o 10–15 procent. S výjimkou rezidenčních projektů.

Výhodu mají developeři s portfoliem bezproblémově splácených úvěrů. Stejně jako ti, kdo realizují své projekty v kvalitních lokalitách – nejlépe z industriálního anebo rezidenčního segmentu, včetně stále populárnějšího družstevního bydlení.

PSALI JSME:
Český paradox: Předražené nemovitosti dál porostou na ceně

Zavřít reklamu ×
  1. Do realitek se nastěhovali titulování lidi ze všech možných oborů, kteří mají ale jeden společný cíl! Rychle zbohatnout! Proto není nejmenší zájem o snížení ceny. Pokud můžete, počkejte s koupí nemovitosti, až dojdou bankám peníze! Pak bude vše jinak!!!

    • Realitáci jsou jen zaměstnanci . Vysoké ceny jsou z duvodu malé nabídky a kdokoliv prodává byl by blbej aby neždímal cenu . Nemovitostí je vcelku dost , ale nikdo nemá snahu prodávat (prázdné reality – uložení peněz) a nebo nemá duvod slevit . Jedině co pomuže je odstřihnout obce od státního cecíku a tak budou donuceny vybírat své daně z nemovitostí . Nejen že se na trhu objeví spousta prázdných domu a bytu , ale zároveň obce budou motivovány k výstavbě (další budoucí příjem) . To jediné zvedne nabídku na trhu a vrátí ceny na nákladovou hladinu.

  2. Pokud se nejde dost zájemců na koupi předražených nemovitostí tak se bude zdražovat. To samé je u ojetin. Dokud se najde dost lidí,kteří jsou ochotní vysolit za auto z roku 2003 nějakých 80000 kč tak nečekejte zlevnění ojetin. Jeden bazar dokonce požaduje za Accorda z roku 2003 a se stavem 320 tis. km na tachu rovných 95000 kč. To jsem už čuměl…..

    • A bude huř . Automobilky jsou tlačeny prodávat nízkoemisní auta a logicky mají větší smysl dražší auta . Tam se ty technologie zaplatí . Běžné fosily co se vrací na trh jako ojetiny nebudou protože majitelé se jich nebudou chtít zbavovat . A ceny se budou šroubovat 🙁

Napsat komentář: Jenda Stehlik Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Bydlení

Blíží se velký chaos ve stavebnictví?

České stavebnictví v únoru po předchozím dlouhém propadu nepatrně vzrostlo. Stavební produkce podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v únoru meziročně vzrostla o 3,6 procenta. Zásadní vliv mělo …

Ceny nemovitostí v Česku přestaly klesat

Podle dat Eurostatu zveřejněných v minulém týdnu se ceny bytů v posledním čtvrtletí loňského roku v Česku mezikvartálně podruhé za sebou zvýšily o 0,3 procenta. Na konci roku nové byty ještě symbolicky zlevnily, ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.