
Bezmála polovina Čechů nenechává pořizování dárků pod stromeček na poslední chvíli a nakupuje je jeden až tři měsíce před Vánocemi. Mají na ně i našetřené peníze a hlídá si jejich cenu. Až těsně před Vánoci a pouze ve slevových akcích nakupuje dárky každý osmý z dotazovaných.
Výzkum, který si nechala vypracovat společnost KRUK, rovněž ukázal, že na Vánoce se s velkým předstihem a s ohledem na ceny zboží připravují především ženy. Naopak tomu je při nakupování na poslední chvíli a bez ohledu na cenu – v tomto případě dominují právě muži.
Prázdno pod stromečkem
Necelá desetina Čechů v průzkumu uvedla, že na vánoční dárky nemají peníze, takže je nakupovat nebudou. Nejčastěji jde o lidi v důchodovém věku, bez zaměstnání, kterým finance často nestačí ani na nejlevnější jídlo a oblečení.
„Rozhodnutí nepořizovat na Vánoce žádné dárky, pokud na ně nemáme našetřeno, je určitě správné. Ostatně, jen o něco menší podíl respondentů našeho průzkumu uvádí, že si v rámci rodiny stejně žádné dárky nedávají a Vánoce považují především za příležitost strávit nějaký čas společně,“ uvedla Jaroslava Palendalová, generální ředitelka společnosti KRUK.
Tento přístup podle ní volí především penzisté nebo lidé zaměstnaní v oboru školství, vědy, výzkumu a kultury. „Dlouhodobě se také ukazuje, že si Češi na vánoční dárky, pokud na ně nemají peníze, zpravidla nepůjčují, a to i v době pandemie, kdy spoustě lidí vypadl jejich příjem,“ doplnila Palendalová.
Přibližně jeden až tři měsíce před Vánoci, ale bez ohledu na cenu, nakupuje dárky necelých 15 procent Čechů. Tento přístup zastávají spíše muži než ženy, obecně pak lidé ve věku 35 až 44 let, zaměstnaní v sektoru bankovních a pojišťovacích služeb, a s vyšším osobním příjmem.
„Plánování větších výdajů, jako jsou třeba právě nákupy dárků na Vánoce, jídla a náklady spojené s návštěvami příbuzných, by mělo být součástí domácího rozpočtu a samozřejmě to souvisí s úrovní finanční gramotnosti každého z nás,“ uvedla Jaroslava Palendalová.
Většina se uskromní
Také jiný výzkum, s nímž se redakce FAEI.cz seznámila, ukázal, že se většina domácností o letošních svátcích kvůli složité ekonomické situaci uskromní. Šlo o tradiční šetření agentury IPSOS pro Zonky, kterého se zúčastnil reprezentativní vzorek přesahující tisícovku lidí.
Výsledky ukázaly, že dokonce pětina oslovených omezí na nejnutnější minimum například výdaje na cukroví, výzdobu, ale právě také na vánoční dárky. Těch plánuje téměř 90 procent dotázaných pořizovat menší nebo stejný počet jako loni. A téměř pět procent lidí zvažuje, že si peníze na dárky letos půjčí.
„Více než polovina oslovených, kteří přemýšlejí o půjčce na dárky, by se však zadlužila jen proto, aby mohli koupit buď ještě více dárků, anebo dárky tak drahé, že by jim na ně nestačily vlastní peníze. Jenže právě kvůli tomu, aby mohli své blízké u vánočního stromečku ohromit, se mohou nechat impulzivně zlákat ke zbytečné a nevýhodné půjčce,” upozornila Veronika Benešová, která má na starosti půjčky Zonky a Air Bank.
Takoví lidé si ale podle ní často neuvědomují, že takovou půjčku budou splácet třeba i několik příštích let. „Pak může stačit jen málo, aby dlužník přestal své závazky finančně zvládat a nakonec se dostal až do dluhové spirály,“ varovala Benešová.
Zvažovaná půjčka
Ačkoliv si stranou odkládá peníze na dárky v průběhu roku jen přibližně polovina lidí, dobrou zprávou podle autorů průzkumu pro Zonky je to, že půjčit si na ně je pro Čechy ve většině případů nemyslitelné.
„Oproti loňskému roku se dokonce zvýšil podíl lidí, kteří tvrdí, že by si na dárky nepůjčili nikdy. I přesto ale více než desetina dotázaných uvádí, že si půjčku na Vánoce sice ještě nikdy nevzali, do budoucna ale takovou možnost nevylučují,“ řekl Petr Šmíd, vedoucí oddělení Výzkum trhu pro Zonky a Air Bank.
Ilustrační foto: Depositphotos.com