
Ukazuje to několik průzkumů, které Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytly např. Plzeňský Prazdroj a Palírna U Zeleného stromu. Většina lidí tvrdí, že se více snaží přistupovat ke konzumaci alkoholu zodpovědněji.
Uvedlo to například více než 60 procent hostů v českých hospodách a barech podle průzkumu agentury g82, kterého se zúčastnila téměř tisícovka dotázaných. Nejčastěji to dělá zpomalením tempa a množství pití (48 %), ale i tím, že si místo alkoholického nápoje objednají nealko (47 %).
Bezmála třetina dotázaných pak uvedla, že se snaží účinky alkoholu „brzdit“ malým jídlem. A čtyři z deseti dotázaných sdělili, že střídají alkoholické a nealkoholické nápoje.
„Přístup Čechů k alkoholu se v posledních letech výrazně mění. Je to dané změnou životního stylu,“ řekla Pavlína Kalousová, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.
Lidé podle ní žijí aktivněji a většina návštěvníků jde do restaurace za zábavou, příjemným zážitkem a k pití alkoholu přistupuje zodpovědněji než dříve. „Mnohem častěji také sahají po nealkoholických variantách svých oblíbených nápojů,“ konstatovala Kalousová.
Dodala, že zatímco před 20 lety činil podíl nealkoholických piv na celkových prodejích zhruba jedno procento, loni už to bylo 12 procent. Ostatně loni dosáhl jeho tuzemský výstav rekordních 1,6 milionu hektolitrů.
Spotřeba piva klesá
Naopak průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele loni opětovně klesla, podle Českého svazu pivovarů a sladoven v roce 2024 vypil každý Čech v průměru o 16 litrů piva méně než v roce 2019.
Průzkum ukazuje, že umírněnější vztah hostů k alkoholu znamená i klidnější prostředí v restauracích a barech. To přináší pozitivní efekt nejen pro samotné hosty, ale i pro provozovatele, protože návštěvníci v takových podnicích tráví více času, cítí se příjemněji a častěji se vracejí.

Zodpovědněji se podle průzkumu chovají ženy, které za večer regulují pití v 66 procentech případů. U mužů se tento podíl pohybuje na 54 procentech. Muži se někdy obávají poznámek od kamarádů, pokud by si objednali nealkoholickou variantu a konzumaci tím zpomalili.
Průzkum také ukázal, že střídmější jsou mladší lidé ve věku 18 až 39 let, kteří snižují tempo a intenzitu svého pití v 63 procentech případů. Pití piva během roku ale ovlivňuje také jiná věc, a tím je počasí.
Vliv teploty na konzumaci
Jiný průzkum, který pro Plzeňský Prazdroj provedla mezi více než tisícovkou dotázaných agentura Ipsos, ukázal, jak se s rostoucí teplotou mění chuť na pivo. Zatímco při teplotách okolo 20 stupňů nebo při dešti Češi preferují ležáky, s vyššími teplotami přecházejí na desítky.
Při tropických dnech, jejichž počet v posledních letech roste, pak lidé volí především nealkoholická piva. Počasí přitom ovlivňuje nejen domácí spotřebu, ale i vývoz piva do zahraničí. Letošní léto výsledky průzkumu potvrzuje.
Červenec byl výrazně chladnější a deštivější než ten loňský. Průměrná teplota dosáhla v Česku 17,9 stupně, což je mírně pod dlouhodobým normálem a o 1,9 stupně méně než loni. Současně pršelo více, než je v posledních letech obvyklé.
„Ještě větší rozdíl byl letos v srpnu, který s průměrnou teplotou 17,7 stupně zaostal za tím loňským o 2,5 stupně. To zásadním způsobem ovlivňuje pivovarnictví a celou gastronomii,“ řekl Roman Trzaskalik, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
Vyšší export do Skandinávie
V červenci a srpnu tak Prazdroj prodal v Česku o téměř deset procent piva méně než ve stejném období loni. Zcela opačnou situaci ale největší tuzemský pivovar zaznamenal například ve Skandinávii, kam svá piva také vyváží.
Bylo tam mimořádně teplé léto, třeba Finsko zaznamenalo v červenci patnáct dní s teplotou nad 30 °C. „A náš červencový export do Finska, Švédska a Norska tak byl skoro o šedesát procent vyšší než loni,“ poznamenal Trzaskalik.
Téměř polovina dotázaných v průzkumu uvedla, že počasí ovlivňuje jejich pivní preference. Čím je v létě tepleji, tím více se přiklánějí ke slabším, a především k nealkoholickým pivům. „Spotřeba nealkoholických piv se s rostoucí teplotou v létě rapidně zvyšuje, navíc nealko piva reagují na výkyvy počasí mnohem silněji než ležáky, svrchně kvašená piva nebo desítky,“ uvedl Roman Trzaskalik.
„S trochou nadsázky lze říct, že popularitě nealko piv v posledních dekádách nahrává nejen změna životního stylu, ale také klimatická změna,“ dodal obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
Mladí pijí výrazně méně
Také průzkum agentury Ipsos pro Palírnu U Zeleného stromu potvrdil, že se mladší generace odklání od pravidelného pití, preferuje střídmost a stále častěji sahá po nealkoholických alternativách či hotových míchaných nápojích v plechovce.
Detailnější pohled na věkové skupiny ukázal, že mladí Češi mezi 18 a 26 lety pijí alkohol méně pravidelně než starší generace. Pouze deset procent z nich uvádí, že pije několikrát týdně, zatímco 37 procent spadá do kategorie výjimečných konzumentů – po alkoholu sáhnou jen párkrát do roka.
Naopak lidé ve věku 36 až 53 let patří k nejpravidelnějším konzumentům, což potvrdila zhruba čtvrtina dotázaných z této věkové kategorie. „Mladší generace vnímá alkohol jinak než jejich rodiče,“ konstatoval Boris Rajdl, manažer marketingu Palírny U Zeleného stromu.
Dodal, že častěji přemýšlí nad zdravým životním stylem a vybírá si, kdy a co si dopřeje. „Nejde jim o množství, ale o kvalitu a zážitek. To je významná změna, která se promítá do celého trhu,“ poznamenal Rajdl.
Největším trendem posledních let se staly nealkoholické nápoje, ať už jde o pivo, prosecco nebo lihoviny, které preferuje 41 procent dotázaných. Silně roste také popularita hotových míchaných nápojů typu „ready to drink“. Ty upřednostňuje 23 procent respondentů.
Výzkum také ukázal zájem o prémiové lihoviny, které volí 18 procent Čechů, což potvrzuje rostoucí preference produktů s vyšší kvalitou a jasně definovaným původem.