Tak málo piva Češi ještě nikdy nevypili

Spotřeba piva v Česku stále klesá, výjimkou jsou pouze ta nealkoholická. Ilustrační foto: Pixabay

České pivovary v uplynulém roce vyrobily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což je meziročně o 2,7 procenta méně. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, která dokonce dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok. Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělil tyto údaje Český svaz pivovarů a sladoven.

Oproti poslednímu předpandemickému roku 2019 vypili Češi loni o 1,35 milionu hektolitrů českého piva méně. Znamená to, že se dlouhodobý trend poklesu prodejů českého piva nezastavil ani v roce 2023, když se spotřeba „tekutého chleba“ snížila o více než dvě procenta. S výjimkou covidových let zaznamenaly statistiky podobně nízké hodnoty naposledy před třinácti lety.

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace,“ informoval Tomáš Slunéčko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS).

Tento trend má podle jeho názoru nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích.

Dodal, že svaz současně pozoruje, že se mění spotřební návyky obyvatel, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu nebo míchaným nápojům na bázi piva. Tuto zkušenost má ostatně také Plzeňský Prazdroj, který u čepovaného Birellu zaznamenal loni meziroční nárůst o 17 procent.

Konzumuje se více doma

ČSPS uvedl, že po předloňském mírném nárůstu spotřeby čepovaného piva došlo v roce 2023 k opětovnému poklesu takzvaného on-trade prodeje (prodej přímo v místě spotřeby – pozn. aut.) v hospodách a restauracích na celkových 30 procent.

S výjimkou covidových let jde o nejnižší hodnotu v historii a dokládá to pokračující příklon zákazníků ke konzumaci piva v domácnostech. Přitom ještě před 15 lety se více než polovina (51 %) českého piva vypila v hospodách a restauracích.

Nižší spotřeba piva v gastronomii ovlivňuje i celkovou průměrnou konzumaci piva na obyvatele. Ta v loňském roce dosáhla historického minima s hodnotou 128 litrů a překonala i nejnižší průměrné hodnoty spotřeby z doby covidových omezení. Podle statistik Češi nadále holdují tradičním ležákům, které se na prodejích podílí již z 57,3 procenta, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38,2 procenta.

Vloni se rovněž zastavil dvouletý nárůst exportu českého piva do zahraničí. Vývoz meziročně klesl o 4,3 procenta na celkových 5,17 milionu hektolitrů, což přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy zůstávají i nadále Slovensko, Německo a Polsko.

Druhý rok v řadě také klesají hodnoty importu, meziročně se dovoz piva snížil o 21 procent. Piva ze zahraniční produkce tak v loňském roce představovala pouhých 2,9 procenta na celkové tuzemské spotřebě.

Roste obliba nealka

Pozitivním trendem je pokračující růst obliby nealkoholického piva a takzvaných beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Celkový výstav tohoto segmentu činil v loňském roce 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 procenta. V porovnání s rokem 2019 jde o více než třetinový nárůst.

Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly vloni 40procentní podíl na celkovém výstavu. I v souvislosti s prodejem nealkoholického piva a beer mixů roste zájem o plechovky, na které připadá pětina celkového výstavu.

Mírný pokles zaznamenaly v loňském roce sudy, jejichž podíl klesl pod jednu třetinu na 29 procent, což souvisí s pomalejším návratem spotřebitelů do hospod a restaurací. Pivo v PET lahvích si udržuje osmiprocentní podíl na celkovém výstavu.

Rekordní rok pro Budvar

I přes celkově nedobré výsledky hodnotí některé pivovary uplynulý rok pozitivně. Například Budějovický Budvar sdělil FAEI.cz, že loni uvařil více než 1,8 milionu hektolitrů piva, což je nejvíce za téměř 130 let jeho existence. Výstav meziročně vzrost o bezmála 4,3 procenta, tržby se zvýšily dokonce o více než 11 procent na téměř 3,4 miliardy korun.

Po mírném propadu v roce 2022 tak národní pivovar opět navázal na pozitivní trend růstu celkových objemů z předchozích let. Dařilo se i v prodejích, a to jak na domácím trhu, tak v exportu, kde se Budvaru podařilo nejen vyrovnat ztrátu ruského trhu, ale dokonce překonat rekordní objemy z roku 2021.

„Rok 2023 určitě můžeme považovat za úspěšný. Po v mnoha ohledech krizovém roce 2022 se nám podařilo rychle vrátit na růstovou trajektorii. Poděkování patří především našim zákazníkům, spotřebitelům ale určitě také našim zaměstnancům.

Za každým úspěchem stojí především skvělí lidé, i proto jsem velmi rád, že krom objemů a tržeb děláme pokroky také v oblasti péče o zaměstnance. V roce 2023 jsme získali hned několik HR ocenění včetně titulu Zaměstnavatel roku 2023 Jihočeského kraje,“ řekl Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.

Více piva z Plzně

Také největší tuzemský pivovar Plzeňský Prazdroj v loňském roce mírně zvýšil prodeje na domácím trhu, a to jak v obchodech, tak i v hospodách a restauracích. Podle údajů, které má FAEI.cz k dispozici, Prazdroj loni prodal v Česku celkem 7,36 milionu hektolitrů piv, což je o 1,2 procenta více než v roce 2022.

Prodeje čepovaných piv z Prazdroje v loňském roce vzrostly o 1,1 procenta. Více než 35 procent z jeho celkové produkce si tak Češi dopřáli v oblíbených hospůdkách a restauracích.

„Mám radost, že se nám daří objem sudového a tankového piva po covidu mírně zvyšovat. Je to především proto, že každoročně investujeme do podpory hospod. Letos jsme na to vyčlenili téměř půl miliardy korun. I díky tomu se nám daří udržovat a rozvíjet unikátní hospodskou kulturu, kterou v Česku máme,“ uvedl Roman Trzaskalik, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.

Pivovar hospodám dodává na vlastní náklady výčepy a další vybavení, spolufinancuje úpravu interiérů nebo nové fasády a poskytuje jim i vybavení zahrádek. „V posledních letech roste počet sezónních podniků, které jsou otevřené od jara do podzimu. Jen loni přibylo 250 letních výčepů, stánků a občerstvení, kterým dodáváme pivo,“ dodal Roman Trzaskalik.

Prazdroj také pořádá školení personálu – výčepních, kuchařů i provozovatelů. Jen loni proškolil personál čtyř tisíc tuzemských hospod, tedy celkem 12 tisíc lidí pracujících v gastronomii.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. Marek

    Vše zdražuje a na zbytečnosti jako pivo se už nedostává. Tento rok bude ještě větší propad spotřeby piva. Od nového roku se opět vše zdražovalo….

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB