
Češi podle šetření agentury považují kybernetické hrozby za vážnější než ty fyzického typu, například v podobě krádeže osobních věcí. Za největší riziko považuje 77 procenta respondentů podvody při placení, kdy se mohou setkat například se zneužitím platební karty, podvodnými platebními bránami či platbami na podvodných e-shopech.
Více než dvě třetiny Čechů (68 %) si uvědomují hrozbu úniku citlivých nebo osobních dat, o trochu méně respondentů (63 %) pak má obavy o bezpečnost každodenních financí – zneužití své karty nebo účtu. Krádeže osobních věcí, jako například odcizení mobilu, dokladů či platební karty, se obává 68 procent účastníků šetření.
Češi podle šetření považují bezpečnostní prvky, které banky klientům nabízejí, za pozitivní. Například 78 procent dotázaných aktivně využívá nastavení limitů na kartě pro výběr a běžnou či on-line platbu. Téměř čtvrtina (23 %) Čechů už nakoupila na podvodném e-shopu a 19 procent má zkušenost s tím, že se z nich někdo prostřednictvím podvrženého telefonního čísla pokusil vylákat citlivé údaje či peníze.
Kromě funkcionalit, které poskytují banky, lidé využívají i obecně známá bezpečnostní pravidla. K přístupu do internetového bankovnictví používá 92 procent pouze své vlastní zařízení – počítač nebo mobil. Čtyři z pěti (79 %) dotázaných si většinou před přihlášením ke svým účtům zkontrolují správnost webové adresy a 87 procent deklarovalo, že se k nim nepřihlašují přes zaslaný odkaz.
Moneta Money Bank informovala, že loni zabránila 6 900 transakcím, při nichž klientům zachránila 123 miliony korun. Nejčastěji se objevovaly tzv. bazarové podvody, následované těmi investičními a vishingem. Počet podvodných transakcí díky systémům banky i vzdělávání klientů meziročně klesl. Banka loni zabránila více kybernetickým útokům než v roce 2022, a to o téměř dva tisíce.
V poslední době banka eviduje podvodné e-mailové či SMS zprávy na své klienty, které se vydávají za oficiální komunikaci banky a které žádají o aktualizaci jejích digitálních kanálů. Jde například o výzvu k aktivaci mobilní aplikace Smart Banka pomocí zaslaného odkazu nebo o e-mail, který klienta vyzývá k odblokování internetového bankovnictví.
Na konci dubna banka na svou blokační linku nasadili VoiceBota (robota, pozn. red.). Klientům volajícím z telefonního čísla, které má banka v databázi, ihned nabídne možnost blokace karet a digitálních kanálů. Následně klienta informuje, že může vyčkat na spojení s operátorem. Klient tak může ihned zablokovat všechny případné účty, kde by mohly být jeho peněžní prostředky zneužity.
Lidé by k přihlašování do internetového bankovnictví měli využívat pouze oficiální aplikace svých bank. V případě, že mobilní aplikace nepoužívají, by se měli přihlašovat jen přes oficiální internetové stránky své banky, rozhodně ne z žádného e-mailu nebo odkazu ve vyhledávači. Zároveň by nikomu neměli sdělovat své přihlašovací údaje, číslo platební karty nebo potvrzovací kód z SMS zprávy.
Moneta od roku 2021 využívá služby zpravodajství o kybernetických hrozbách (CTI). Spolupráce s těmito specialisty jí umožňuje vyhledávat informace o platebních kartách a přihlašovacích údajích klientů, které již byly odcizeny z jejich mobilních telefonů nebo počítačů napadených malwarem. Tyto údaje pak banka preventivně blokuje ještě dříve, než dojde k jejich zneužití, a kontaktuje klienty.
A bojí se oprávněně! Policie je podfinancována a tudíž odbornícina IT odešli za lepším platem do soukromé sféry. Policie nyní dokáže vyřešit krádež rohlíků v Kauflandu kde se všechno lehce dohledá na kamerách. Dohledat zloděje na internetu není tak jednoduché a taky se tyto případy musí odkládat,protože nejsou specialisté na tuto kriminalitu. Taky objasněnost případů podvodů na internetu je mizivá a většina podvedených se svých peněz už nikdy nedočká. Z novelou trestního zákona kdy současná vláda chce ulevit věznicím a navrhuje za majetkové trestné činy možnost ukládat pouze pokuty bude těchto případů jenom narůstat.