Proto budou dnešní „novinky“ poněkud jiné. A v čem že je ten problém? Předně v tom, že výsledky „průzkumu“, jenž nám zaslala Asociace pro kapitálový trh ČR, který pro ni provedla agentura Perfect Crowd, neobsahoval vůbec žádné údaje o tom, jakým způsobem vznikl. Kdy, na jak velkém vzorku a jakou metodou. Asociace naopak v tiskové zprávě vyzdvihla, že firma průzkum zhotovila „již podruhé“.
To je pro redaktora nebo editora v redakci naprosto irelevantní informace o „průzkumu“. Takže buď autorovi tiskové zprávy napíše nebo zavolá, aby si informace upřesnil. A nebo to neudělá a zprávu po přečtení rovnou hodí do koše. Anebo o tom napíše, protože chce edukovat své čtenáře a vysvětlil jim, že „průzkumům“, kde údaje o jejich vzniku chybí, by z principu neměl věřit. Jsou nedůvěryhodné.
Platí totiž, že aby mohl být průzkum uskutečněný na tuzemské populaci označen za reprezentativní, měl by počet jeho respondentů v případě České republiky překročit jeden tisíc. A pokud na otázky odpověděla například jen polovina z oné tisícovky, už by se to nemělo označovat slovem průzkum (a rozhodně ne jako reprezentativní, pozn. red.), ale použít termín „marketingové šetření“.
Psali jsme
Česko je především montovna. Zaměstnanec u pásu nebo na stavbě iPhone k práci nepotřebuje
A to je i případ dalšího „průzkumu“, který pro společnost Provident Financial (IPF) provedla výzkumná agentura Kantar v sedmi zemích Evropy a také v Austrálii a v Mexiku. Tedy všude tam, kde IPF působí a poskytuje nebankovní půjčky, a to na celkovém vzorku 500 osob (!) ve věku 18-75 let. Jak by se zeptal Jára Cimrman Čechova: A není to málo, Antone Pavloviči?
Je. Neskutečně málo. Znamenalo by to např., že agentura Kantar se v každé uvedené zemi zřejmě dotazovala průměrně cca 55-56 lidí. Pokud bylo množství žen a mužů rovnoměrné (v Česku je to přibližně půl na půl), znamenalo by to, že při dodržení věkového rozložení dotazovaných po dekádách (uvažujme šest skupin) bylo v celé ČR, která má 14 krajů, osloveno např. pouze pět žen a čtyři muži.
A ještě jinak. Když vydělíme celkový předpokládaný počet tuzemských respondentů (56) počtem krajů (14) dostaneme číslovku 4. Tedy dvě ženy a dva muži za všechny věkové skupiny. Představa, že v Mexiku, které má 131 milionů obyvatel, bylo v rámci „průzkumu“ osloveno 56 respondentů je ještě více frustrující. A pakliže dotázaných bylo v Mexiku více, v ČR jich bylo logicky méně.
Přiznávám, to vše jsou hypotézy a zprůměrované odhady z informací poskytnutých IPF. A protože není známa konkrétní metodika Kantaru pro tento deklarovaný „mezinárodní průzkum“, lze s nadsázkou konstatovat, že i ankety v pořadu Nikdo není dokonalý Jiřího Krampola, kde bylo v jednom místě osloveno reportérem deset náhodně vybraných lidí, mají větší vypovídací hodnotu.
Pokud bych měl shrnout své zamyšlení, pak musím konstatovat, že ani u jednoho z výše uvedených „průzkumů“ nespatřuji schopnost vybrané skupiny respondentů vytvářet hlavní charakteristiky celku, tedy Čechů, Moravanů a Slezanů. Mnozí obyvatelé ČR věří, že výsledky průzkumů často neodrážejí skutečné názory populace, přičemž oba uvedené „průzkumy“ zmíněný trend jen potvrzují.
Pokud se přesto chcete s výsledky obou průzkumů porovnávat s průměrem, čtěte dál, následuje klasický pelmel Novinek v osobních financích. A mějte na paměti, že zatímco u „průzkumu“ Asociace pro kapitálový trh ČR (AKAT) nevíte vůbec nic o jeho vzniku, „mezinárodní průzkum“ Provident Financial jeví známky nižší relevance, než ankety v pořadu Nikdo není dokonalý.
Asociace pro kapitálový trh ČR informovala o výsledcích průzkumu, který pro ni již podruhé provedla agentura Perfect Crowd, aniž by sdělila počet respondentů, metodu a dobu pořízení „průzkumu“. Celkem 66 procent respondentů uvedlo, že spoří svým dětem, aby jim usnadnilo vstup do dospělosti. Zbylá 34 procenta nemají možnost spořit dětem kvůli své finanční situaci.
Společnost Provident Financial uvedla, že Čechům se daří finančně čím dál tím lépe. Podle „mezinárodního průzkumu“ agentury Kantar se rok od roku zvyšuje jejich potenciál vytvářet finanční rezervy. Podíl Čechů, kteří žijí tzv. od výplaty k výplatě, meziročně klesl na 6,9 procenta. Jak jsou na tom Moravané a Slezané, „průzkum“ neuvádí.
Komerční banka sdělila, že za první pololetí ochránila klienty před ztrátou 306 milionů korun. V reakci na rostoucí trend kyberpodvodů v ČR pokračuje v intenzivním boji proti kyberkriminalitě. Počet pokusů o podvod vzrostl letos o 39 procent. Nejčastějšími formami podvodů jsou falešné e-maily a telefonáty, nově i finanční podvody spojené s umělou inteligencí (AI).
Moneta informovala, že její on-line směnárna funguje nonstop. Eura či dolary získají její klienti odkudkoliv, okamžitě a kdykoliv. Maximální počet směn není stanoven, peníze smění okamžitě a bez poplatků. Služba je plně dostupná v mobilní aplikaci Smart Banka i v Internet Bance. Kurz se aktualizuje dle situace na měnovém trhu – klienti tak mohou okamžitě reagovat na tržní události.
Upřesnění: Provident Financial, zadavatel průzkumu, kontaktoval redakci faei.cz s upřesněním k průzkumu agentury Kantar: Šetření v Česku bylo realizováno na vzorku 500 lidí, přičemž podobně velký vzorek byl v každé ze zkoumaných zemí. V součtu bylo osloveno okolo 4 500 respondentů.