
Nápor nakupujících kvůli pandemickým opatřením směřuje především na e-shopy, jimž skokově vzrostly prodeje už na jaře, kdy měly podobné obraty, jako jindy v předvánočním období. Například podle údajů pracovního portálu Profesia.cz oproti loňsku počet pracovních nabídek v retailu a logistice sice mírně poklesl, avšak stále jde o jeden ze segmentů, kde náborové aktivity neustaly.
Naopak. Retail jako obor figuruje na pomyslné druhé příčce v počtu nabídek za celý letošní rok i za třetí čtvrtletí, logistika a spedice následují hned za ním. „V letošním roce po delším období také výrazně vzrostl zájem o nabízená místa,“ říká Michal Novák z Profesia.cz a upřesňuje.
Zatímco vloni podle něj reagovalo na nabídku v retailu v průměru 7,8 zájemce, letos je to třináct. „Na pozici prodavače reaguje aktuálně dokonce 32 zájemců, na pozici obchodního zástupce 28,“ dodává.
Retail je jedním z oborů, které covid výrazně změnil. Skokově posílil elektronický obchod, protože prodejci, kteří museli zavřít provozovny kvůli karanténním opatřením, rychle hledali jiné cesty k zákazníkům. Navíc e-shopy byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží, což je jedním z důvodů toho, že se letošní nárůst e-komerce odhaduje na 25 procent.
Podle odborníků také již dochází k určitému přeskupení pracovních sil. Přímý prodej byl u většiny typů zboží již dvakrát utlumený, takže obavy z dalšího vývoje situace přiměly většinu prodejců přesunout síly z klasických prodejen do on-line prostředí. Mění se také preference zákazníků ve způsobech placení a dopravy zboží. Ale mění se i nároky na podobu provozů, například i skladovacích a distribučních provozů e-shopů.
Kromě nabídek na trvalý pracovní poměr vypisují aktuálně firmy i velké množství míst na dohodu. Jejich nabídka je co do objemu srovnatelná s rokem 2018, loňský rekordní počet ale nejspíš nepřekoná.
„Nabídkou brigádnických míst vykrýváme především zvýšený předvánoční nápor – potřebujeme je ve skladu a v e-shopu, který teď jede na plný výkon. Navíc občas také musíme nahradit pracovníky, kteří jsou na neschopenkách, v karanténě nebo pečují o děti v souvislosti s uzavřením škol,“ vysvětluje Adam Rožánek, zástupce značky Styx a prodejen Trenýrkárna.cz.
„Pandemická opatření zasahují i do podoby pracovišť, kde nedochází k přímému kontaktu se zákazníkem,“ říká Lucie Hronová ze společnosti Amirro, největší český výrobce a prodejce zrcadel. „Bylo třeba zvětšit odstupy lidí, takže nebylo možné, abychom jich měli najednou v provozu tolik jako dřív. Abychom nemuseli snižovat naši kapacitu, museli jsme mnohem efektivněji rozložit činnost v čase – eliminovat dříve hluchá místa a rozložit zvýšenou poptávku tak, aby náš výkon byl neměnný,“ dodává.