E-shopy vyhlížejí rekordní Vánoce. Shání brigádníky do skladů

Analýza
Koronavirová pandemie změnila spotřebitelské chování, spousta lidí začala pod covidovým tlakem nakupovat v internetových obchody. E-shopy očekávají rekordní rok a na jeho konci rovněž rekordní Vánoce. Některé se na ně připravují už dlouhé měsíce, nabírají brigádníky nebo rozšiřují sklady.
Již nyní kvůli vánočním svátkům shání 72 % internetových obchodů do svých skladů posily z řad brigádníků. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Více než 70 procent českých internetových obchodů už shání brigádníky na předvánoční nápor nakupujících. Na základě vlastních poznatků to uvedla společnost Shoptet, jednička na poli řešení pro tvorbu a správu e-shopů. Například Mall.cz se na vrchol sezony připravuje už od poloviny roku. Logisticko-technologická společnost Zásilkovna začala dokonce už na začátku roku – nabírá stovky brigádníků a současně letos výrazně navýšila počet dep.

Předvánoční období je pro obchodníky pokaždé hektické, ale letos očekávají e-shopy výjimečně rekordní sezonu. Podle společnosti Shoptet očekávají, že budou výrazně vytíženější než kdykoli před tím. Vedle stoupající obliby on-line nakupování se na tom letos podepisuje právě koronavirová pandemie, kdy zákazníky dávají před návštěvou tradičních obchodů přednost těm na internetu.

„Před Vánoci se do určité míry zopakuje situace z jara letošního roku, kdy velká část spotřebitelů s ohledem na své zdraví nakupovala zboží a služby převážně on-line. Při první vlně pandemie jsme v e-commerce zaznamenali výrazný nárůst po všech stránkách, ať už v počtu nových e-shopů, anebo objemu prodejů,“ uvedl Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

PSALI JSME:
Útraty v obchodech opět na vzestupu. Nejvíce rostou tržby e-shopům

O desítky procent více

To, že koronavirus razantně změnil chování zákazníků, potvrzuje i každoroční studie E-commerce Study, kterou připravuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere na vzorku více než jednoho a půl tisíce osob.

Za nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 procent zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy využívá 23 procent nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními. Alespoň jednou za uplynulý rok pak nakoupilo 90 procent uživatelů internetu starších 15 let.

„On-line nakupování pohledem spotřebitelů sledujeme kontinuálně osmým rokem. Můžeme tak porovnávat dlouhodobý vývoj e-commerce v České republice. Díky tomu víme, že jsou Češi s on-line nákupy dlouhodobě opravdu spokojení, stále více na internetu utrácejí a nejnižší cena zboží již pro ně většinou není rozhodující. Pětadvacet procent uživatelů internetu pak nakoupí v e-shopu alespoň jednou za čtrnáct dní,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

PSALI JSME:
Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Nákupy za tisíce korun

Z dostupných údajů APEK odhaduje, že meziroční růst obratů za prodej zboží dosáhne v české e-commerce v roce 2020 až 25 procent. Potvrzují to také vyjádření zákazníků. Téměř polovina z nich utratila na internetu v posledních dvanácti měsících více než deset tisíc korun. Nejčastěji pak za jeden nákup vydají mezi 501 a 1 000 Kč.

Aspoň jednou nakoupili zákazníci e-shopů módu, kosmetika, sportovní vybavení, knihy nebo chytré telefony a jiné mobilní zařízení. Největší nárůst zákazníků zaznamenaly prodejci potravin, léků a také nábytku.

„Náš výzkum potvrdil trendy, které jsme v průběhu roku mohli sledovat na obratech a které jsou rovněž logické. Zákazníci nám potvrdili, že se zvýšila frekvence jejich nákupů i celková útrata. Zároveň se ukazuje, že kromě ceny hrají stále větší roli pozitivní zkušenosti s konkrétními e-shopy i recenze ostatních uživatelů na internetu,“ dodal Vetyška.

PSALI JSME:
AliExpress prodává v Česku padělky, jiné čínské e-shopy okrádají zákazníky. I tak drtí konkurenci

Žádaní brigádníci

Další rekordní čísla se očekávají právě v předvánočním čase. Podle společnosti Shoptet, jehož řešení využívá zhruba polovina českých e-shopů, shání již nyní 72 procent internetových obchodů do svých skladů posily z řad brigádníků. To se jim obecně lépe daří v menších městech, ve větších je to kvůli silnější konkurenci obtížnější.

„Pokud se e-shopům nedaří doplnit chybějící kapacity, často ve skladu pomáhá každý, kdo může,“ konstatoval Miroslav Uďan ze Shoptetu. Podle této společnosti ale také více než polovina internetových obchodů nabírá před Vánoci posily pro obsluhu zákaznických linek.

Silné Vánoce letos očekává například internetový obchod Mall.cz, který se na ně připravuje od poloviny roku. „Očekáváme, že se lidé budou snažit vyhýbat místům s velkou koncentrací osob a dárky budou pořizovat z bezpečí domova,“ řekl Jakub Střeštík z Mall.cz. E-shop věnuje největší pozornost právě kapacitám ve skladech, zejména v distribučním centru Jirny u Prahy. Tým plánuje v největší špičce doplnit o více než sto lidí.

PSALI JSME:
České prvenství: Máme nejvíce e-shopů v Evropě

Pomoc chytrých technologií

Zásilkovna se na vrchol sezony připravuje dokonce už od ledna. „Technologicky i personálně jsme posílili naše call centrum. Nasadili jsme chatbota a voicebota, systémy s pomocí umělé inteligence a pomáháme si také voiceovery,“ řekl Milan Šmíd, ředitel marketingu skupiny Packeta.

Dodal, že firma postupně přijímá brigádníky, řádově jde o několik stovek lidí. „Výrazně jsme také navýšili počet dep. V České republice jsme jich měli na konci loňského roku deset, nyní jich máme čtrnáct,“ sdělil Šmíd.

Zásilkovna podle něj letos opět očekává rekordní rok, kdy převeze zboží ve výši přibližně 50 miliard korun. „Letos před Vánoci pravděpodobně překonáme další magickou hranici naší desetileté historie, a to pět set tisíc přepravených zásilek za jediný den. To je číslo, které bude mít z ostatních přepravců jen málokdo,“ usoudil Milan Šmíd.

PSALI JSME:
Ve stínu minulé slávy: eBay slaví čtvrt století

×
  1. Brigáda nic neřeší,stejně zaplatí tak půlku odpracovaných hodin,z brigád už jsem vyrostl. Už jsem se několikrát poučil……..Mnohem rozumnější je něco prodat co už doma nepotřebuji.To jsou peníze hned a bez rizika.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi zatím s vánočními nákupy otálejí

Analýza
Největší sezóna pro e-shopy je každoročně před Vánoci. Ani letos tomu nebude jinak – s tím rozdílem, že situace významně poznamenala vládní opatření kvůli onemocnění covid-19. Přepravní společnosti upozorňují, že pokud by nouzový stav trval až do Vánoc, poptávka po doručení domů bude oproti uplynulým letům enormní a nad limity navýšených kapacit většiny přepravních společností na tuzemském trhu.
Rolovat nahoru