Obrana nás šikanuje. Je to jako Hlava XXII, říká šéf české firmy, která měla armádě dodat obrněnce Perun

Rozhovor
„Není normální, aby nás vlastní stát takto potápěl,“ říká v rozhovoru pro FAEI.cz Ing. Jaroslav Černý, generální ředitel společnosti SVOS Přelouč, která měla prostějovským speciálním silám Armády ČR dodat čtyři v tuzemsku vyvinuté obrněnce Perun za více než devadesát milionů korun. Firma sice vyhrála tendr a v březnu 2017 byla podepsána smlouva, ale vloni v létě ministerstvo obrany kontrakt zrušilo.
Vývoj speciálního obrněného víceúčelového vozidla Perun zahájila společnost SVOS Přelouč v roce 2014 a při jeho vývoji zúročila především zkušenosti v oblasti ochrany vozidel proti palbě ručních zbraní a výbuchům min a nástražných výbušných zařízení. Konstrukce vozidla rovněž obsahuje několik patentově chráněných řešení. Foto: SVOS

Minulý týden jste kvůli projektu Perun oslovil ministra obrany Lubomíra Metnara otevřeným dopisem. Co vás k takovému, ne zcela obvyklému, kroku vedlo, pane řediteli?
Chtěl jsem, aby se veřejnost na konkrétním případě dozvěděla, jak ministerstvo obrany (MO ČR) přistupuje k pořizování techniky pro naše vojáky. Musím zdůraznit, že za čtyřicet let své kariéry v oblasti vojenských vozidel jsem se nesetkal s takto negativně účelovým a vůči domácímu výrobci výrazně záporným přístupem. V případě projektu dodávky vozidel Perun Armádě ČR totiž nejde o drobná pochybení, ale zásadní systémové selhání zúčastněných subjektů MO ČR, které vede ke vzniku rozsáhlé škody naší společnosti.

Ing. Jaroslav Černý je generální ředitel, majitel a zakladatel společnosti SVOS. Firma se pod jeho vedením prosadila v mezinárodním měřítku ve vývoji a výrobě pancéřovaných vozidel. Od svého založení v roce 1992 firma vyrobila téměř čtyři tisíce pancéřovaných vozidel, která chrání vojáky NATO a dalších armád, pracovníky mezinárodních organizací (např. OSN, OBSE) a vládní představitele v šesti desítkách zemí po celém světě. Reprofoto: ČT

V čem podle Vás resort obrany v projektu Perun pochybil?
Celý průběh vojskových zkoušek byl do značné míry nestandardní a neodpovídal závazným předpisům ministerstva obrany pro tuto oblast. Naše společnost pak deklarovala MO ČR opakovaně závažná porušení předpisů, která vedla k hrubému narušení průběhu vojskových zkoušek. Jen pro ilustraci: Adresovali jsme ministerstvu obrany na padesát dopisů obsahujících přes šedesát upozornění na pochybení a na porušení vnitřních předpisů.

Můžete být konkrétnější?
Zkoušky nového typu vozidla jsou vždy velmi rozsáhlým procesem, který vyžaduje znalosti velkého množství jak speciálních předpisů NATO STANAG, tak i těch národních. V případě vozidla Perun však byly téměř celé vojskové zkoušky prováděny na základě subjektivních kritérií, která šla daleko nad rámec smluvních ustanovení.
Komise v těchto případech bohužel nedokázala svůj postup opřít o závazný standard nebo normu a ke stanovení a vyhodnocení jinak exaktních parametrů používala dle svých vyjádření metody „selského rozumu“, ačkoliv byla opakovaně upozorněna na nesprávnost svého počínání.
Pro ilustraci jeden konkrétní příklad: Vinou člena komise došlo k poškození vozidla a osádka byla vystavena riziku závažného zranění kvůli nerespektování bezpečnostních pokynů k použití speciální výbavy. Zmínit bych mohl také zkoušky zbraňových systémů, kdy komise stanovila takové parametry, že sám výrobce konstatoval nereálnost jejich splnění.

S testováním vojenské techniky máte bohaté zkušenosti. Co dalšího bylo podle vás při vojskových zkouškách nestandardní?
Třeba to, že v komisích pro kontrolní i vojskové zkoušky zasedali stejní lidé od armády, včetně shodného předsedy, kteří v kontrolních zkouškách nejdříve parametry schválili, aby je pak následně ve vojskových zkouškách rozporovali. Takže tito členové komisí popírali sami sebe.
Celý průběh vojskových zkoušek jsme v naší společnosti pochopitelně analyzovali. Snažili jsme se mj. pochopit, proč se začaly objevovat problémy. Zjistili jsme, už že na samém začátku vojskových zkoušek vozidla Perun se vysoce postavení členové zkušební komise vypravili ke konkurenci do zahraničí. A právě po jejich návratu se v projektu najednou začaly objevovat nepochopitelné „problémy“ a potíže.
Takový postup je pro mě už hodně za čarou a nikdy před tím jsem se s ním nesetkal. Nikoliv však ministerstvo obrany, které ve zmíněné cestě nevidělo problém. Kladu si v této souvislosti otázku, zda jde o nový trend v akviziční politice ministerstva. Bylo by zajímavé, jak by na takový případ reagovaly renomované zahraniční zbrojařské firmy například v tendru na bojová vozidla pěchoty. Určitě by jen nepřihlížely a přijaly by tvrdá opatření.

PSALI JSME:
Fiat Tipo 6616 si jen tak nekoupíte

To už ale vaše firma také udělala, otevřený dopis ministrovi nebylo to jediné, co jste kvůli Perunům podnikli…
Ano, to je pravda. Chtěl bych zdůraznit, že naše společnost s Armádou ČR spolupracuje od svého založení a že až dosud jsme nikdy nemuseli sáhnout k právním krokům. Závažnost a četnost pochybení ministerstva u projektu dodávky vozidel Perun však nebylo možné ponechat bez reakce. V listopadu 2019 jsme proto podali na ministerstvo dvě žaloby.
Nicméně bych chtěl zdůraznit, že jsme ministerstvu mnohokrát nabízeli možnost dohodnout se na urovnání sporu tak, aby byla dodržena jak zákonná omezení ministerstva, a aby zároveň byly chráněny oprávněné zájmy naší společnosti. Naše nabídka však nebyla využita. Potvrzením ignorance ministerstva je například i to, že reagovalo pouze na jednu ze dvou předžalobních výzev.
Pominout nemohu ani další šikanózní krok, kterým byla sankční faktura na 11 miliónů korun za nedodání vozidel Perun, které však samo ministerstvo předtím odmítlo. Také z toho je zřejmé, že zájmem resortu obrany není smír, ochrana státního rozpočtu, nebo plnění smluvních povinností či zákonný postup, ale naopak cílený tlak na českého dodavatele.

Co myslíte, jak se bude situace kolem projektu Perun dál vyvíjet?
Situace kolem tohoto vozidla mi místy připomíná Hlavu XXII. Původně „korespondenční válka“ mezi námi a ministerstvem obrany se přesunula do soudní roviny. Hlavním cílem našich požadavků pochopitelně je, abychom čtyři vozidla Perun do armády zavedli a aby ministerstvo uznalo svá pochybení.
Dalším cílem je očistit jméno naší společnosti, neboť naši dlouhodobí zákazníci ze zahraničí se ptají, co se to v Česku děje, že to není normální, aby nás vlastní stát takto potápěl. Většina partnerů se přitom podivuje nad tím, proč české ministerstvo bojuje s domácími podniky a upřednostňuje dodávky ze zahraničí.

PSALI JSME:
Bude se věž pro nová bojová vozidla pěchoty vyrábět v Česku?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Návrat Milana Janků mezi developery komplikují nové dluhy a insolvence

Analýza
O insolvenčním řízení se společností Geone Holešovice One, jejíhož jednatele, developera Milana Janků, u soudu zastupuje bývalý ministr spravedlnosti Robert Pelikán, informoval v polovině loňského prosince portál FAEI.cz jako první. A doposud také jako jediné z tuzemských médií. Máme novinky a v příštích dnech přineseme další souvislosti.
Rolovat nahoru