Stáčení tachometrů je celoevropským problémem, s nímž se zatím účinně daří bojovat jen v Belgii, Nizozemsku nebo na Slovensku. Například v Německu je prý „cinklá“ třetina aut a škody ročně dosahují šesti miliard eur! Přitom naši západní sousedé jsou z hlediska ojetin považováni za poctivou zemi, takže řada překupníků zde neváhá zaregistrovat auto třeba i na jediný den, aby papírově pocházelo odtud.
Prvního října vstoupí v platnost úprava zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která mimo jiné zavádí přísné pokuty za stáčení tachometrů (přesněji řečeno odometrů – zařízení k záznamu ujeté vzdálenosti). Částka může dosáhnout až půl milionu korun, přičemž dostat ji mohou jak právnické, tak fyzické osoby.
Pozor při opravách tachometrů
Tím to ale nekončí. Při výměně nebo opravě tachometru může legálně dojít k úpravě údaje na počitadle, o tom ale musí osoba, která úkon prováděla, vystavit protokol.
Ten pak provozovatel vozidla předloží při nejbližší evidenční kontrole na STK. Když protokol nevznikne nebo nebude po opravě vydán, hrozí danému mechanikovi pokuta až 50 000 korun. Když pak následně vy opomenete daný dokument předat na příští STK, hrozí postih i vám, a to do 10 000 Kč.
Pomůže to?
Na efekty nových sankcí si ještě budeme muset počkat, je ale zřejmé, že tím by boj s omlazováním aut skončit neměl. V běhu je příprava zavádění tzv. car-passů, což je mezinárodní on-line nástroj pro průběžné zaznamenávání stavu najetých kilometrů přístupný pro nahlížení i zápisy řadě organizací.
Nejdále je v implementaci této pomůcky Belgie a Nizozemsko. Právě kumulace údajů z počítadla se totiž zatím jeví jako nejúčinnější nástroj. Metody zjišťování skutečného nájezdu nebo historie automobilů však i v rámci Česka už pokročily natolik, že řada autobazarů může v tomto směru kupci vystavit záruční smlouvu.
Podvod, jasná věc
Často se diskutuje o tom, zda stáčení tachometrů je trestný čin. Už v roce 2014 se Nejvyšší soud vyjádřil v tom smyslu, že ano – pokud škoda na oklamaném zákazníkovi přesáhla pět tisíc korun, jde o podvod.
Potíž je ale s dokazováním, takže ideální je, když si historii vozu proklepnete ještě před podpisem kupní smlouvy. A to například na webu kontrolatachometru.cz, provozovaného ministerstvem dopravy, eventuálně přes aplikace napříkad společnosti Cebia, jež se prověřováním automobilů zabývá už přes čtvrt století.
A neváhejte takto učinit i v případě nákupu ojetiny z českého trhu, zde je podle odhadů stočeno tak jedno auto z deseti. S podezřením na stočení tachometru se můžete obrátit na policii nebo úřad obce s rozšířenou působností, informovat můžete též Českou obchodní inspekci.