Ode dneška nakupujte výhodněji

Poradna
Že včera není dnes…, to každý ví. Tak nějak se to zpívá v písničce pro pamětníky, kterou si však právě dneska mohou zanotovat i mladší generace. V pátek 6. ledna totiž nabývá účinnosti novela spotřebitelského zákona a stejně jako ve zmíněném songu tedy platí, že včera jste nakupovali za jiných podmínek než dnes. 
Spotřebitel při reklamaci musí nově prokázat, že zboží bylo vadné již při převzetí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Kupní smlouva uzavřená 5. 1. 2023 mezi prodávajícím a kupujícím se řídila ještě starou legislativou, zatímco tato smlouva uzavřená o den později již podléhá novelizovanému znění zákona na ochranu spotřebitele a občanského zákoníku.

Rok jde vada za prodávajícím

V platnosti sice zůstává dvouletá lhůta pro reklamaci, ale nově bude možné v této době reklamovat pouze takové vady, které byly na věci již při koupi. Spotřebitel tedy při reklamaci musí prokázat, že zboží bylo vadné již při převzetí. Pokud by vada vznikla později, není kryta zákonnou odpovědností prodávajícího.

To by však znamenalo značné znevýhodnění kupujících, protože zpětné prokazování např. skryté vady by bylo velice složité. Z tohoto důvodu je tato novinka kompenzována prodloužením tzv. zákonné domněnky existence vady při převzetí z dosavadních šesti měsíců na celý kalendářní rok.

Což znamená, že po 12 měsíců se při reklamaci naopak předpokládá, že zboží bylo vadné už při prodeji, a je naopak na prodejci, aby dokázal opak.

Odstoupení od smlouvy

Zákazníci se však mohou setkat i s podmínkami reklamace, které stanoví samotný prodejce (záruka za jakost, pozn. aut.).

Ty musejí splňovat nejen povinné lhůty vyplývající z legislativy, ale často vypadají mnohem velkoryseji. Jsou zmíněny na záručním listu, faktuře nebo kupní smlouvě a mohou být i zpoplatněny jako výsledek dohody obou stran, nikoli požadavek zákona.

Nově je stanovena lhůta až 90 dní pro odstoupení od smlouvy, pokud byl spotřebitel vystaven některé z nekalých praktik, které jsou definovány spotřebitelským zákonem. Případně může zákazník požadovat přiměřené odškodnění v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky. Obchodníkovi hrozí za tento přestupek až pětimilionová pokuta.

Novela proti vykukům

Na druhou stranu novela ztěžuje účelové odstupování od smlouvy zákazníkem, který zboží využil např. na dovolené (sportovní vybavení, elektronika) a pak se je snažil vrátit. Dosud mu to prošlo obvykle „bezbolestně“, pokud zakoupené zboží využíval pouze k účelu, k němuž je určeno.

PSALI JSME:
Drahé outdoorové hodinky nezvládly slabý déšť, prodejce reklamaci neuznal

Nově zákazník odpovídá (hradí) snížení hodnoty zboží jeho běžným používáním, nikoli pouhým testováním jeho funkčnosti a vlastností.

Jak posoudit, co a u jakého zboží lze označit za pouhé testování a kdy už jde o běžné užívání? Novela spotřebitelům přikazuje, aby si zboží vyzkoušeli pouze v takovém rozsahu, v jakém by si ho mohli vyzkoušet v kamenné prodejně.

Prodávající musí aktualizovat

Prodávající nově odpovídají za to, že zakoupená věc bude splňovat nejen ujednané, ale i obvyklé vlastnosti, které může spotřebitel očekávat. Rovněž musí být koupené zboží vhodné k účelu, k němuž se obvykle používá. Ani laikovi by se tedy už nemělo stávat, že si pořídí věc nejen nefunkční, ale dokonce zastaralou. Případně musí s již překonanými vlastnostmi zboží výslovně souhlasit.

PSALI JSME:
Jak na vrácení nevhodných vánočních dárků nebo reklamaci zboží ve slevě?

Podle novely musí prodávající aktualizovat software jím prodané elektroniky po dobu dvou let, tedy celé reklamační období. Vychází se z toho, že zákazník má nejméně po tuto dobu nárok na bezchybný provoz zakoupené věci.

Návody už nejen písemné

A další novinky týkající se nákupu a reklamace zboží? Návody k použití už nemusejí být předkládány písemně, ale lze je nabídnout i vizuálně. Nikoli však pouhým odkazem ke stažením a nadále musejí být uvedeny v jazyce místa prodeje. U splátkového prodeje nemusíte po dobu reklamace platit splátky za zboží, pokud vám tuto finanční službu poskytl prodejce (nikoli tedy finanční instituce).

K uzavření kupní smlouvy je nutné písemné potvrzení ze strany spotřebitele. Stačí i SMS, slovní souhlas po telefonu však nikoli. Prodávající musí uvést čas dodání zboží či poskytnutí služby s termínem nejdéle do 30 dní. Prodlení je důvodem odstoupení od smlouvy.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Vadné zboží reklamujte s optimismem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB