
Průměrné odškodnění dosáhlo v uplynulém roce 998 tisíc korun, což je o 71 tisíc více než o rok dříve. Průměrná kompenzace se tak podle analýzy společnosti Vindicia, která vznikla na základě statistik, zvedla oproti předloňsku o 7,7 procenta.
„Jde přitom o případy, které byly v loňském roce úplně uzavřeny. Odškodnění se totiž skládá hned z několika částí. Zahrnuje například bolestné, ošetřovné, kompenzaci ušlé mzdy a ztížení společenského uplatnění,“ uvedl Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.
Právě poslední položka představuje podle něj zpravidla nejvyšší částku a odráží to, jak se následky úrazu trvale odrazily na životě poškozeného. Současně upozornil, že kompenzace se určuje až rok po ustálení stavu, takže u loňských nehod ještě většina lidí na finální peníze teprve čeká.
Za růstem odškodnění stojí dva základní faktory. Obecně se mění přístup odborníků k hodnotě lidského života a zdraví, takže jsou následky úrazů hodnoceny více body. Zároveň roste nacenění jednoho takového bodu, odráží totiž růst průměrné mzdy. Letos tak jeden bod představuje 398,58 korun.
Těžce zraněná motorkářka
Jeden z případů, kde již byla kompenzace za ztížení společenského uplatnění za fyzický úraz vyplacena, byl případ zraněné ženy. Mladá motorkářka, které nedal přednost řidič osobního auta, nakonec získala 1,8 milionu korun.
Žena se těžce zranila, z paměti se jí vymazaly dva měsíce vzpomínek, ale přišla také o několik zubů a částečně také o cit v rukách. Trápí ji psychické potíže, kdy se bojí sednout do auta, natož na motorku. Ačkoliv se viník pokusil svalit odpovědnost na zraněnou, posudek jeho zavinění prokázal.
„K dosud vymožené částce se snažíme získat ještě posudek ohledně dopadů na psychiku, očekáváme, že bude vyčíslen na další milion korun,“ konstatoval Tomáš Beck. Podle odborníků ale lidé stále netuší, jak po nehodě postupovat, aby odškodnění získali. Plně se spoléhají jen na pojišťovny a často tak získají třeba jen třetinu částky, na kterou mají nárok.
Navíc v této oblasti panuje nemálo mýtů. „Setkáváme se s tím, že spolujezdci neusilují o odškodnění, protože se obávají, že zruinují svého příbuzného, který řídil. Kompenzaci přitom za běžných podmínek pokrývá pojistka, ono povinné ručení, které vlastník auta pravidelně platí,“ sdělil Beck.
„Pouze pokud tuto povinnost ignoruje, odškodnění uhradí Česká kancelář pojistitelů a následně částku vymáhá po viníkovi,“ dodal. Dalším z rozšířených omylů je to, že žádnou kompenzaci nedostane spolujezdec, který jede s opilým řidičem.
Past na důvěřivé oběti
Někdy však na poškozené čekají zákeřné pasti. Dokládá to příběh uměleckého řemeslníka, který se vážně zranil při autonehodě zaviněné mladým řidičem. Úraz rukou mu přitom znemožnil pokračovat v práci, takže měl nárok na vysoké odškodnění v řádech stovek tisíc, spíše milionů korun.
Navštívil ho však právní zástupce viníka a tlumočil klientovi lítost klienta. Nabídl mu 10 tisíc korun jako osobní odškodnění z kapsy viníka – ovšem zároveň nechal řemeslníka podepsat potvrzení. Muž až pozdě zjistil, že svým podpisem potvrdil, že je celá záležitost vyřešena dohodou, takže se všech svých nároků vzdal.
„V takovém případě už bohužel nejde nic dělat, pro další možnosti odškodnění tu není prostor. Zraněný řemeslník byl přitom na začátku dojatý, že za nehodu řidič přebral odpovědnost a lidsky se omluvit. V podobných případech nikdy nic nepodepisujte, vždy si raději počkejte na radu experta,“ upozornil Tomáš Beck.
Více než 100 miliard korun
Centrum dopravního výzkumu každoročně vyhodnocuje takzvané společenské ztráty, které způsobí dopravní nehody. Vedle přímých škod například na autech a jiném majetku tento údaj zahrnuje například i škody za ztrátu lidského života nebo nemocenskou péči.
V roce 2021 tak činily celkové socioekonomické ztráty z dopravních nehod rekordních 114,66 miliardy korun. Centrum současně upozornilo, že citelné navýšení této hodnoty oproti roku 2020, kdy ztráty činily 79,7 miliardy korun, vzniklo zejména po aktualizaci výpočtu hodnoty lidského života a zdraví v oblasti dopravní bezpečnosti.
„Stejně jako v roce 2020, tak i v roce následujícím jsme prováděli výpočet socioekonomických ztrát z dopravních nehod podle revidovaného metodického postupu. V roce 2020 však ještě nebyla známa aktualizovaná hodnota lidského života a zdraví, proto bylo vyčíslení celkových ztrát výrazně nižší,“ vysvětlila Lenka Tomešová z Centra dopravního výzkumu.
Hodnotu lidského života a zdraví odborníci kalkulovali na základě dat z dotazníkového průzkumu, který centrum uskutečnilo v roce 2022. Zúčastnilo se ho zhruba osm tisíc obyvatel. Výsledná statistická hodnota jednoho lidského života následně činila 46 357 250 korun, v případě těžce zraněné osoby to bylo 8 489 198 korun.