
S počtem 16 vystavených automobilů je zde vystaveno více vozů, než kdykoliv předtím. Návštěvníci tak mají vzácnou příležitost prohlédnout si široký průřez vývojem společnosti, uvedla firma v tiskové zprávě, kterou mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
„Společně s importérem Škoda France vystavujeme v Paříži celkem 16 exponátů, které svým rokem výroby zasahují do třech století a promyšleně tak prezentují její pestrou a bohatou historii. Rétromobile je jednou z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů, kterou v průměru navštěvuje 130 000 mezinárodních návštěvníků,“ uvedla automobilka.

Od dvou kol ke čtyřem
Na výstavě Rétromobile mohou návštěvníci sledovat kořeny značky prostřednictvím repliky jízdního kola L&K Slavia z roku 1897, doplněné dvěma historickými motocykly. L&K BZ z roku 1903, jenž byl poháněn jednoválcovým motorem a dosahoval maximální rychlosti až 60 km/h, zatímco dvouválcový závodní speciál L&K CCR z roku 1905 odráží další pokrok společnosti v oblasti motocyklové techniky.
K oslavě nekulatého jubilea nechybí ani první automobil značky Škoda. Jde o vůz L&K Voiturette A, s dvouválcovým motorem o objemu 1 005 cm³ a výkonem sedmi koní, což mu umožňovalo dosáhnout rychlosti až 40 km/h, jenž byl představen 29. října 1905.

Zlatá éra: 20. a 40. léta 20. století
Vystavený vůz L&K Škoda 110 z roku 1929 je zástupcem období těsně po spojení automobilky Laurin & Klement s plzeňským koncernem Škoda v roce 1925, které vedlo k postupnému přejmenování vozů. Dalším výrazným pařížským exponátem je Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934.
Tento unikátní závodní automobil z limitované série pěti kusů nedávno získalo muzeum automobilky do své sbírky. Uvedenou část výstavy doplňuje Škoda Rapid OHV z roku 1940 a jeho sourozenecký model vůz Popular, s aerodynamickou karoserií a maximální rychlostí až 110 km/h.

Poválečná praktičnost
Čtveřice vozů z druhé poloviny 20. století nabízí rozmanitý pohled na vývoj značky Škoda. Škoda 1201 STW byla vyráběna v mnoha karosářských verzích – včetně sanitního provedení, na výstavě zastoupena v barvě služebního vozu z roku 1958. Škoda Felicia z roku 1961 s čtyřválcovým motorem 1089 cm3 a výkonem 50 koní se stala ikonou elegance 60. let a dosahovala rychlosti až 130 km/h.
Dalším modelem, který čeká na návštěvníky stánku Škoda, je robustní užitkový vůz Škoda Trekka, vyráběný na Novém Zélandu v letech 1966 až 1973 s využitím mechanických komponentů z vozu Škoda Octavia Super. Výběr uzavírá jedinečný Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981, vytvořený na zakázku pro český filmový horor Upír z Feratu.

Moderní éra i elektrická budoucnost
Modelová řada automobilky pro toto století je reprezentována pěti modely. Škoda Octavia WRC zdůrazňuje angažmá značky v motorsportu, Škoda Superb Tour de France odráží vazby na cyklistiku. Škoda Yeti Extreme Concept představený v roce 2014, vznikl jako tuningový showcar. Současnou produkci české automobilky v Paříži zastupují elektromobily Škoda Enyaq a zcela nový Škoda Elroq.
Výstava Rétromobile se koná na výstavišti Paris Expo Porte de Versailles do 9. února. Jako jedna z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů přitahuje přibližně 130 000 mezinárodních návštěvníků, mezi nimiž jsou jak nadšenci, tak profesionálové z oboru. Škoda je pravidelným účastníkem této akce – loni si zde automobilka připomněla 90. výročí modelu Škoda Superb.
(S využitím podkladů automobilky Škoda Auto)