Ohlédnutí do historie. Škoda Auto na pařížské výstavě Rétromobile

Největší a nejstarší tuzemská automobilka, Škoda Auto, která je součástí německého nadnárodního koncernu Volkswagen, si letos připomíná 130 let své existence. A ve velkém stylu. Na výstavišti Porte de Versailles v Paříži, kde se momentálně koná 49. ročník prestižní výstavy klasických vozů Rétromobile, firma vystavuje na výstavní ploše 500 metrů čtverečních. Výstava se koná do neděle.
Na výstavě Rétromobil ve Francii automobilka Škoda aktuálně vystavuje 16 exponátů, které svým rokem výroby zasahují do třech století a promyšleně tak prezentují její pestrou a bohatou historii. Foto: Škoda Auto
Na výstavě Rétromobil ve Francii automobilka Škoda aktuálně vystavuje 16 exponátů, které svým rokem výroby zasahují do třech století a promyšleně tak prezentují její pestrou a bohatou historii. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Extreme Concept představený v roce 2014, vznikl jako tuningový showcar. Foto: Škoda Auto
Replika jízdního kola L&K Slavia z roku 1897. Foto: Škoda Auto
Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981. Foto: Škoda Auto
+2

S počtem 16 vystavených automobilů je zde vystaveno více vozů, než kdykoliv předtím. Návštěvníci tak mají vzácnou příležitost prohlédnout si široký průřez vývojem společnosti, uvedla firma v tiskové zprávě, kterou mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.

„Společně s importérem Škoda France vystavujeme v Paříži celkem 16 exponátů, které svým rokem výroby zasahují do třech století a promyšleně tak prezentují její pestrou a bohatou historii. Rétromobile je jednou z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů, kterou v průměru navštěvuje 130 000 mezinárodních návštěvníků,“ uvedla automobilka.

Škoda Yeti Extreme Concept představený v roce 2014, vznikl jako tuningový showcar. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Extreme Concept představený v roce 2014, vznikl jako tuningový showcar. Foto: Škoda Auto

Od dvou kol ke čtyřem

Na výstavě Rétromobile mohou návštěvníci sledovat kořeny značky prostřednictvím repliky jízdního kola L&K Slavia z roku 1897, doplněné dvěma historickými motocykly. L&K BZ z roku 1903, jenž byl poháněn jednoválcovým motorem a dosahoval maximální rychlosti až 60 km/h, zatímco dvouválcový závodní speciál L&K CCR z roku 1905 odráží další pokrok společnosti v oblasti motocyklové techniky.

K oslavě nekulatého jubilea nechybí ani první automobil značky Škoda. Jde o vůz L&K Voiturette A, s dvouválcovým motorem o objemu 1 005 cm³ a výkonem sedmi koní, což mu umožňovalo dosáhnout rychlosti až 40 km/h, jenž byl představen 29. října 1905.

Replika jízdního kola L&K Slavia z roku 1897. Foto: Škoda Auto
Replika jízdního kola L&K Slavia z roku 1897. Foto: Škoda Auto

Zlatá éra: 20. a 40. léta 20. století

Vystavený vůz L&K Škoda 110 z roku 1929 je zástupcem období těsně po spojení automobilky Laurin & Klement s plzeňským koncernem Škoda v roce 1925, které vedlo k postupnému přejmenování vozů. Dalším výrazným pařížským exponátem je Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934.

Tento unikátní závodní automobil z limitované série pěti kusů nedávno získalo muzeum automobilky do své sbírky. Uvedenou část výstavy doplňuje Škoda Rapid OHV z roku 1940 a jeho sourozenecký model vůz Popular, s aerodynamickou karoserií a maximální rychlostí až 110 km/h.

100% elektrická Škoda Elroq. Foto: Škoda Auto
100% elektrická Škoda Elroq. Foto: Škoda Auto

Poválečná praktičnost

Čtveřice vozů z druhé poloviny 20. století nabízí rozmanitý pohled na vývoj značky Škoda. Škoda 1201 STW byla vyráběna v mnoha karosářských verzích – včetně sanitního provedení, na výstavě zastoupena v barvě služebního vozu z roku 1958. Škoda Felicia z roku 1961 s čtyřválcovým motorem 1089 cm3 a výkonem 50 koní se stala ikonou elegance 60. let a dosahovala rychlosti až 130 km/h.

Dalším modelem, který čeká na návštěvníky stánku Škoda, je robustní užitkový vůz Škoda Trekka, vyráběný na Novém Zélandu v letech 1966 až 1973 s využitím mechanických komponentů z vozu Škoda Octavia Super. Výběr uzavírá jedinečný Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981, vytvořený na zakázku pro český filmový horor Upír z Feratu.

Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981. Foto: Škoda Auto
Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981. Foto: Škoda Auto

Moderní éra i elektrická budoucnost

Modelová řada automobilky pro toto století je reprezentována pěti modely. Škoda Octavia WRC zdůrazňuje angažmá značky v motorsportu, Škoda Superb Tour de France odráží vazby na cyklistiku. Škoda Yeti Extreme Concept představený v roce 2014, vznikl jako tuningový showcar. Současnou produkci české automobilky v Paříži zastupují elektromobily Škoda Enyaq a zcela nový Škoda Elroq.

Výstava Rétromobile se koná na výstavišti Paris Expo Porte de Versailles do 9. února. Jako jedna z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů přitahuje přibližně 130 000 mezinárodních návštěvníků, mezi nimiž jsou jak nadšenci, tak profesionálové z oboru. Škoda je pravidelným účastníkem této akce – loni si zde automobilka připomněla 90. výročí modelu Škoda Superb.

(S využitím podkladů automobilky Škoda Auto)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena