Octavia: Osmá v řadě
V březnu roku 1959 představila mladoboleslavská automobilka Škoda na ženevském autosalonu své dva výrazně modernizované modely: uzavřený sedan Octavia a kabriolet Felicia. Novinky dostaly vedle řady jiných změn i přepracovanou přední nápravu, u níž bylo dosavadní odpružení listovým perem nahrazeno vinutými pružinami v kombinaci s teleskopickými tlumiči.
Automobilku současně opustila číselné značení svých modelů a nahradila je slovními názvy. U uzavřeného modelu padla volba na jméno Octavia, jehož základ tvoří latinská číslovka octava, tedy osmá.
Šlo totiž v pořadí o osmý mladoboleslavský model vyrobený od roku 1945, z technického pohledu byla Octavia završením konstrukční řady předchozích sedmi vozů s páteřovým rámem s nezávislým zavěšením předních kol a čtyřválcovými motory. Tato řada započala modelem Popular a z posledního „Spartaku“, tedy typu 440/445, byla následně odvozena právě osmá v pořadí Octavia.
Felicia jako symbol štěstí nadchla i New York
Kromě čtyřmístných modelů Octavia s uzavřenou karoserií byla hned na počátku roku 1959 zahájena i výroba atraktivního kabrioletu s názvem Felicia, odvozeným z latinského slova felicitas, znamenajícím štěstí.
Škoda Felicia byla nástupcem otevřeného vozu Škoda 450, který byl určen převážně pro exportní trhy. Celkem bylo v letech 1958-1959 vyrobeno jen asi tisíc kusů tohoto vozu, mimořádného potenciálu nového modelu Felicia si ale byli v automobilce dobře vědomi, a tak po výstavních březnových premiérách v Ženevě a Lipsku zamířily hned v dubnu 1959 tři nové kabriolety za „velkou louži“.
Škoda Felicia se tam představila na newyorském autosalonu na výstavišti Colisseum, jehož se účastnilo téměř sedm desítek vystavovatelů z celého světa. Následný zájem o československý kabriolet byl velký, a to i díky společné propagaci s Miss USA 1957 Charlotte Sheffieldovou.
Kariéra modelu Felicia nebyla dlouhá, ale zato mimořádně úspěšná. Až do roku 1964 bylo totiž vyrobeno téměř 15 tisíc kusů všech provedení této modelové řady trhy v Evropě, Jižní a Střední Americe či Africe.
(S využitím podkladů společnosti Škoda Auto)
No byl to hrozné pekáč