
Jenže právě škody na parkovištích mají stále větší podíl na všech pojistných událostech. U českých pojišťoven se data a odhady pohybují od deseti až po třicet procent. Podle průzkumu společnosti Nextbase zpracovaného agenturou Ipsos má s nehodami na parkovištích, při nichž došlo ke škodě na vozidle vlastním nebo cizím zaviněním, zkušenost 27 procent řidičů.
„Konkrétně počet těchto škod nesledujeme, nicméně náš kvalifikovaný odhad je kolem 30 procent,“ uvádí Renata Čapková, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.
Z dat společnosti vyplývá, že nejčastějšími škodami na parkovišti bývají boční části vozidel, a to buď při zajíždění pojištěným mezi parkující auta a špatně zvolený poloměr zatáčení nebo při nárazu během vyjíždění z řady zaparkovaných vozidel. Dále jsou to vzájemné střety vozidel, když oba účastníci couvají z protilehlých parkovacích míst proti sobě.
Malé ťukance nikdo nehlásí
Řada nehod ale vůbec není nahlášena, jejich počty jsou tak pravděpodobně vyšší. „Konkrétní čísla nemáme k dispozici, ale rozhodně lze počítat s tím, že jsou vyšší než udávaná nebo předpokládaná. Z prostého důvodu, řada těchto ‚ťukanců‘ buď není vůbec hlášena, nebo je policie neeviduje,“ vysvětluje Igor Sirota, tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Zároveň připomíná, že čeští řidiči vycházejí ze srovnání z hlediska nehodovosti hůře než jejich kolegové v řadě evropských států, což se týká i nehod na parkovištích. Situaci s parkováním může zhoršovat i stáří tuzemského vozového parku, kvůli kterému Češi méně řídí s parkovacími senzory.
„Pokud jde o celkový počet nehod v přepočtu na tisíc nebo milion obyvatel, nestojí si Česká republika vůbec dobře a patří do poslední třetiny evropských zemí. Zajímavá čísla nabízejí i průzkumy porovnávající parkování žen a mužů, kdy něžné pohlaví vychází lépe, pokud jde o bezpečnost, nižší počet nehod. Naopak muži jsou rychlejší,“ uvádí Sirota z ÚAMK.
Pod dohledem kamer
„Nehody na parkovištích jsou běžnou součástí naší každodenní agendy, říká Lukáš Převrátil, ředitel dohledového centra M2C Space, které monitoruje a zabezpečuje obchodní centra s jejich parkovišti. Podle něj mezi ně příčiny patří nedání přednosti zprava, ignorování hlavního směru, vjíždění do protisměru či poškození vozidel při couvání z parkovacího místa.
„V jednom případě řidička, která si neosvojila ovládání automatické převodovky, omylem zařadila špatný převodový stupeň a sjela ze střechy parkovacího domu o patro níže na střechu jiného vozidla. Stává se také, že řidiči při objíždění zpomalovacího prahu převrátí vůz na bok, a časté jsou i případy ulomených závor při výjezdu z garáží,“ popisuje Převrátil.
Trendem je proto parkoviště napojovat na vzdálené dohledové centrum. V případě nehody nebo vandalismu je pak možné se obrátit na poskytovatele této služby pomocí interkomu u závory nebo pokladny. „Poté zajistíme se souhlasem majitele zpracování a předání kamerových záznamů policii nebo pojišťovně,“ dodává Převrátil.
Rozsahem zpravidla nejde o závažné škody, z pohledu nákladů na opravu však zanedbatelné obvykle nejsou. „Vzhledem k technologiím oprav a cenám náhradních dílů se pohybují většinou minimálně v nižších desítkách tisíc korun,“ vypočítává Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny.
Častými následky jsou totiž prasklé nárazníky, poškozený lak na plastových i plechových dílech, promáčkliny plechových dílů, škrábance v laku, poškozené světlomety či zadní lampy – ať již jejich plast nebo jejich plastové držáky.
„Nezřídka ale může jít i o stotisícovou škodu,“ zdůrazňuje Svobodová s tím, že vždy záleží na cenách platných pro danou značku vozidel a také na tom, jak robustní auto a jakou rychlostí do poškozeného najelo.
I na parkovišti jde o nehodu
Řešení takové situace v praxi bude záležet na konkrétních okolnostech. V každém případě je ale třeba pamatovat na to, že i střet se zaparkovaným vozidlem, třeba na parkovišti u obchodního domu, je dopravní nehodou.
Pokud šofér od bouračky ujede, jde o přestupek (opuštění místa nehody, pozn. aut.) sankcionovaný od letošního roku pokutou ve správním řízení ve výši 7 000 až 25 000 korun, čtyřmi trestnými body a případně zákazem řízení na čtyři až šest měsíců.
Jenže ani to řidiče, kteří při parkování či vyjíždění z parkovacího místa nabourají cizí vůz, neodrazuje. Dokládá to i průzkum společnosti Nextbase, podle kterého má s ujetím viníka od nehody zkušenost až 15 procent českých řidičů.
Pokud se vám tedy stane, že poškodíte na parkovišti cizí auto, snažte se ideálně zastihnout jeho řidiče a dohodnout se s ním přímo na místě. Pokud totiž škoda na poškozeném voze nepřesahuje 100 tisíc korun, není třeba k ní volat policii.