Odškodnění za dopravní nehodu je poprvé na milionu korun

Částky vyplacené jako kompenzace následků dopravní nehody vytrvale rostou a loni se poprvé průměrná suma vyšplhala k hranici jednoho milionu korun. Ve své zprávě, kterou má redakce FAEI.cz k dispozici, to uvedla společnost Vindicia, specializující se právě na odškodnění po nehodách.
Náhrady škod obětí dopravních nehod neustále rostou. Ilustrační foto: Policie ČR

Průměrné odškodnění dosáhlo v uplynulém roce 998 tisíc korun, což je o 71 tisíc více než o rok dříve. Průměrná kompenzace se tak podle analýzy společnosti Vindicia, která vznikla na základě statistik, zvedla oproti předloňsku o 7,7 procenta.

„Jde přitom o případy, které byly v loňském roce úplně uzavřeny. Odškodnění se totiž skládá hned z několika částí. Zahrnuje například bolestné, ošetřovné, kompenzaci ušlé mzdy a ztížení společenského uplatnění,“ uvedl Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Právě poslední položka představuje podle něj zpravidla nejvyšší částku a odráží to, jak se následky úrazu trvale odrazily na životě poškozeného. Současně upozornil, že kompenzace se určuje až rok po ustálení stavu, takže u loňských nehod ještě většina lidí na finální peníze teprve čeká.

Za růstem odškodnění stojí dva základní faktory. Obecně se mění přístup odborníků k hodnotě lidského života a zdraví, takže jsou následky úrazů hodnoceny více body. Zároveň roste nacenění jednoho takového bodu, odráží totiž růst průměrné mzdy. Letos tak jeden bod představuje 398,58 korun.

PSALI JSME:
Nepřipravte se o odškodné! Jak postupovat po nehodě

Těžce zraněná motorkářka

Jeden z případů, kde již byla kompenzace za ztížení společenského uplatnění za fyzický úraz vyplacena, byl případ zraněné ženy. Mladá motorkářka, které nedal přednost řidič osobního auta, nakonec získala 1,8 milionu korun.

Žena se těžce zranila, z paměti se jí vymazaly dva měsíce vzpomínek, ale přišla také o několik zubů a částečně také o cit v rukách. Trápí ji psychické potíže, kdy se bojí sednout do auta, natož na motorku. Ačkoliv se viník pokusil svalit odpovědnost na zraněnou, posudek jeho zavinění prokázal.

„K dosud vymožené částce se snažíme získat ještě posudek ohledně dopadů na psychiku, očekáváme, že bude vyčíslen na další milion korun,“ konstatoval Tomáš Beck. Podle odborníků ale lidé stále netuší, jak po nehodě postupovat, aby odškodnění získali. Plně se spoléhají jen na pojišťovny a často tak získají třeba jen třetinu částky, na kterou mají nárok.

Navíc v této oblasti panuje nemálo mýtů. „Setkáváme se s tím, že spolujezdci neusilují o odškodnění, protože se obávají, že zruinují svého příbuzného, který řídil. Kompenzaci přitom za běžných podmínek pokrývá pojistka, ono povinné ručení, které vlastník auta pravidelně platí,“ sdělil Beck.

PSALI JSME:
Motorkáři jsou v tom často nevinně, říká Klára Moravcová

„Pouze pokud tuto povinnost ignoruje, odškodnění uhradí Česká kancelář pojistitelů a následně částku vymáhá po viníkovi,“ dodal. Dalším z rozšířených omylů je to, že žádnou kompenzaci nedostane spolujezdec, který jede s opilým řidičem.

Past na důvěřivé oběti

Někdy však na poškozené čekají zákeřné pasti. Dokládá to příběh uměleckého řemeslníka, který se vážně zranil při autonehodě zaviněné mladým řidičem. Úraz rukou mu přitom znemožnil pokračovat v práci, takže měl nárok na vysoké odškodnění v řádech stovek tisíc, spíše milionů korun.

Navštívil ho však právní zástupce viníka a tlumočil klientovi lítost klienta. Nabídl mu 10 tisíc korun jako osobní odškodnění z kapsy viníka – ovšem zároveň nechal řemeslníka podepsat potvrzení. Muž až pozdě zjistil, že svým podpisem potvrdil, že je celá záležitost vyřešena dohodou, takže se všech svých nároků vzdal.

„V takovém případě už bohužel nejde nic dělat, pro další možnosti odškodnění tu není prostor. Zraněný řemeslník byl přitom na začátku dojatý, že za nehodu řidič přebral odpovědnost a lidsky se omluvit. V podobných případech nikdy nic nepodepisujte, vždy si raději počkejte na radu experta,“ upozornil Tomáš Beck.

PSALI JSME:
Jak na náhradu škody po dopravní nehodě

Více než 100 miliard korun

Centrum dopravního výzkumu každoročně vyhodnocuje takzvané společenské ztráty, které způsobí dopravní nehody. Vedle přímých škod například na autech a jiném majetku tento údaj zahrnuje například i škody za ztrátu lidského života nebo nemocenskou péči.

V roce 2021 tak činily celkové socioekonomické ztráty z dopravních nehod rekordních 114,66 miliardy korun. Centrum současně upozornilo, že citelné navýšení této hodnoty oproti roku 2020, kdy ztráty činily 79,7 miliardy korun, vzniklo zejména po aktualizaci výpočtu hodnoty lidského života a zdraví v oblasti dopravní bezpečnosti.

„Stejně jako v roce 2020, tak i v roce následujícím jsme prováděli výpočet socioekonomických ztrát z dopravních nehod podle revidovaného metodického postupu. V roce 2020 však ještě nebyla známa aktualizovaná hodnota lidského života a zdraví, proto bylo vyčíslení celkových ztrát výrazně nižší,“ vysvětlila Lenka Tomešová z Centra dopravního výzkumu.

Hodnotu lidského života a zdraví odborníci kalkulovali na základě dat z dotazníkového průzkumu, který centrum uskutečnilo v roce 2022. Zúčastnilo se ho zhruba osm tisíc obyvatel. Výsledná statistická hodnota jednoho lidského života následně činila 46 357 250 korun, v případě těžce zraněné osoby to bylo 8 489 198 korun.

PSALI JSME:
Po nehodě se vraťte co nejdřív za volant, radí renomovaný psychiatr MUDr. Martin Hollý

Zavřít reklamu ×
  1. Vozový park stárne a jak sleduji nehody v televizi a na internetu tak většinou bourají právě staré slupky kde škoda je i při totálce 20 tis. kč. Cenu vyšponovalo právě odškodnění za zranění.

  2. Dneska se pojišťovny snaží vyhnout placení, jak to jen jde. Nikoho nezajímá, že taková pokuta 2 mio zničí rodinu…

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.