Škoda JS, která je předním evropským výrobcem v oblasti jaderné energetiky, aktuálně v mezinárodním výběrovém řízení získala zakázku na výměnu stávajících řídicích systémů této jaderné elektrárny. Důležitý zdroj energie pro Arménii v nejbližších dvou letech projde další plánovanou modernizací, aby díky ní získal povolení k prodloužení svého provozu o dalších deset let.
Součástí zakázky jsou mj. návrh a dodávka systémů automatické regulace výkonu a automatiky hlavního cirkulačního čerpadla (HCČ), příslušného zařízení pro blokovou dozornu či zařízení pro zkoušky systémů, sady náhradních dílů a souvisejících služeb. Škoda JS vše dodá během plánované odstávky elektrárny v roce 2026. Podílet se na ní bude i další česká společnost ZAT.
Již v září pak Škoda JS podepsala kontrakt na modernizaci důležitých komponent šesti hlavních cirkulačních čerpadel primárního okruhu. Provede ji během plánovaných provozních odstávek elektrárny v následujících třech letech. Obě zmíněné zakázky jsou letos už celkově třetím zde podepsaným kontraktem.
V prvním případě Škoda JS zvítězila ve výběrovém řízení na modernizaci technických uzlů parogenerátoru a dalších komponent. Souhrnný objem všech těchto zakázek je na úrovni stovek milionů korun. Provedené výměny vysloužilých technologií za nové patří k plánovaným akcím, které mají přispět k prodloužení provozu arménské jaderné elektrárny o dalších deset let.
„Modernizace uvedených systémů navazuje na naši předchozí dodávku systému kontroly a řízení (SKŘ) z roku 2019 opět ve spolupráci s firmou ZAT. Projekt spojený s hlavními cirkulačními čerpadly už jsme pak v minulosti absolvovali na celkem 70 takových zařízeních,“ informoval Andrej Avakjan z obchodního úseku Škoda JS, který má ve firmě na starosti zmíněný region.
Spolupráce společnosti Škoda JS s arménskou elektrárnou Metsamor začala už před dvaceti lety, kdy v rámci výběrového řízení vyhlášeného Mezinárodní agenturou pro atomovou energii, vyhrála tendr na kontrolu tlakové nádoby reaktoru. V arménské jaderné elektrárně stojí celkem dva bloky VVER 440. Starší z nich je odstaven. Provoz novějšího bloku byl obnoven v roce 1995.