„Předchozí dva roky naše domácí prodeje klesaly. Přesto jsme se snažili investovat do podpory hospod a restaurací, aby dokázaly nesnadné covidové období překonat. Bohužel přišla energetická krize a vysoká inflace, takže restart gastra a návrat k období před pandemií je zatím tak na půli cesty,“ uvedl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
V hospodách a restauracích sice loni pivovar zvýšil prodeje o téměř 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019. „Růstu pomáhá obliba našich čepovaných piv. Spotřebitelé si často vybírají podnik právě podle toho, jestli má naše značky, a to má pozitivní dopad i na prosperitu samotných podniků,“ doplnil Mráz.
Trend výrazně souvisí s rostoucí kvalitou, kdy se nám dlouhodobě daří zvyšovat počet hospod, které se špičkově starají o pivo a zlepšují celkovou péči o své hosty. Jen v loňském roce experti Prazdroje proškolili v oblasti péče o pivo a čepování personál 1700 tuzemských hospod a restaurací. „Hospodští už prostě vědí, že když se dokážou postarat o pivo i o servis, tak se k nim hosté vrátí,“ uvedl Mráz.
K meziročnímu navýšení tuzemských prodejů pomohly Prazdroji i jeho produktové inovace, především pak loňské novinky nealkoholického Birellu. Jeho čtyři nové ochucené varianty se podle měření společnosti Nielsen umístily na prvních místech v žebříčku prodejů loňských pivních inovací. Birell loni rostl nejvíce ze všech značek Prazdroje, a to o 21 procent.
V obou prodejních kanálech, tedy jak v hospodách, tak i v obchodech, loni pivovaru rostly i prodeje ležáckých piv, a to o 13 procent. „Zájem vidíme o ležáky všech našich značek v čele se zakladatelem této kategorie, tedy pivem Pilsner Urquell. Lidé se stále více přiklánějí k plné chuti piv, oceňují také výraznou hořkost. A rádi si je vychutnávají právě čepované v hospodě,“ komentoval Tomáš Mráz.
Trendem posledních let je také rostoucí zájem lidí o plechovky. Zatímco v roce 2017 tvořily necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, loni to už bylo 26 procent a staly se tak třetím nejprodávanějším obalem pivovaru. „Dlouhodobě nejžádanější jsou vratné lahve, které tvoří bezmála 40 procent prodejů, na druhém místě jsou sudy,“ doplnil tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.