Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v červnu prudce zhoršily

Názor
Indikátor PMI (index nákupních manažerů, pozn. red.) mapující zdraví českého zpracovatelského průmyslu se v červnu propadl na 40,8 bodu z květnových 42,8 bodu. To bylo v souladu s naším očekáváním (40,7 bodu), za tržním očekáváním ale ukazatel výrazně zaostal (41,7 bodu).
V mnoha odvětvích stále převažuje poptávka nad nabídkou, a to včetně automobilového sektoru, který je nyní na 92 procentech předpandemické výrobní úrovně. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Ke zhoršení nálady českých průmyslníků došlo především v důsledku prudkého snížení nových zakázek, které bylo nejrychlejší od prosince 2022 a zároveň patřilo k největším za více než tři roky. To se následně odrazilo v dalším poklesu výroby, která klesá již více než rok. Omezení výroby se pak odrazilo v pokračujícím propouštění zaměstnanců, které bylo nejrychlejší od července 2020.

Již čtvrtý měsíc v řadě běžel pokles cen vstupů. Ten byl dokonce nejrychlejší za posledních čtrnáct let. Ve snaze povzbudit prodeje pak firmy snižovaly i ceny výstupů, jak vyplývá z jednotlivých podpoložek indexu. Zároveň se průmyslníci snažili zbavit zásob a snížit nákupy vstupních surovin, což vedlo k dalšímu zkracování dodavatelských lhůt a dále tak snižovalo celkový index.

Červnový PMI ukazuje na výrazné zhoršení situace v českém průmyslu. Zároveň jsou ale stále patrné rozevřené nůžky mezi jeho vývojem a vývojem ukazatelů z reálné ekonomiky, kde trh práce zůstává utažený a daří se i automobilovému průmyslu.

PSALI JSME:
Další slabý index nákupních manažerů v řadě

Průmyslová produkce jako celek v dubnu sice poklesla (-1,9 % m/m) a nejinak tomu bude i v květnu (náš odhad -0,9 % m/m, pozn. aut.), výroba aut ale v květnu meziměsíčně o 18,5 procenta rostla a dosáhla druhého nejlepšího výkonu od konce roku 2019.

Další vývoj bude závislý na situaci v Německu a eurozóně. Data přicházející z Německa v posledních měsících měla tendenci zklamávat, vyhlídky za eurozónu jako celek, jsou ale relativně příznivé. Evropský průmysl byl tažen dolů především snahou omezit spotřebu energie v důsledku energetické krize, přičemž tento faktor již odezněl.

V mnoha odvětvích stále převažuje poptávka nad nabídkou, a to včetně automobilového sektoru, který je nyní na 92 procentech předpandemické výrobní úrovně. To by mohlo pomoci průmyslový sektor v eurozóně i Česku opět nakopnout.

Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
S důvěrou v českou ekonomiku to není nijak valné

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Zhoršené výsledky české ekonomiky

Podle zpřesněných údajů statistického úřadu česká ekonomika ve druhém čtvrtletí stagnovala, na místo původně uváděného růstu o 0,1 procenta. Současně v meziročním srovnání propadla o 0,6 procenta, zatímco původně …

Ropa se řítí k hranici 100 dolarů za barel

Ceny pohonných hmot v Česku dále stoupají, zejména pak nafta. Ve středu se litr motorové nafty prodával průměrně celorepublikově už za 40,43 koruny, vyplývá z čerstvě zveřejněných údajů společnosti CCS.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB