Zatímco v květnu to bylo 3,1 bodu, v červnu se propadl o 3,8 bodu na hodnotu 90,3. Varující je zejména skutečnost, že poklesla jak důvěra podnikatelů, tak i důvěra spotřebitelů.
Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 4,2 bodu na hodnotu 91,0, a to zejména kvůli výraznému poklesu důvěry v budoucí vývoj české ekonomiky o 6,6 bodu mezi průmyslovými firmami. Pokud se podíváme na vývoj v průmyslu, je jasné, z čeho vycházejí pesimistická očekávání manažerů.
Dubnová průmyslová produkce poklesla meziměsíčně o 1,9 procenta a podniky čelí nízké poptávce, když meziměsíčně hodnota nových průmyslových zakázek zůstala na stejné úrovni.
Na jedné straně tak dusí firmy malá poptávka a vysychající příliv nových zakázek a na straně druhé růst cen u vstupů – ať již materiálů, energií nebo mzdových nákladů. Na růst mezd tlačí nejen inflace, ale i nutnost „přetahovat“ kvalitní zaměstnance, kterých je nedostatek vinou nezdravě nízké nezaměstnanosti.
Podobně jako se o svou budoucnost obávají firmy a podnikatelé, tak stejné pocity sdílí i domácnosti. Indikátor důvěry spotřebitelů se snížil v červnu o 1,7 bodu na hodnotu 86,8. Důvěru domácnosti sráží obavy o celkovou situaci české ekonomiky.
Stojí za tím neutěšený stav státní kasy, inflační tlak na peněženky domácností a negativní roli v přemýšlení českých spotřebitelů hrají i obavy, jak na ně dopadne vládní balíček ozdravení veřejných financí.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)
Naše ekonomika stojí a padá na automobilovém průmyslu což do budoucna představuje velký problém. Spalovací motory skončí a elektrické auto koupí jen malé procento lidí. Raději koupí ojetinu se spalovákem nebo elektrické s Číny……..