Podvedení klienti varují před novými riziky pro zákazníky pojišťoven

Dlouholeté spory o platnost smluv investičního životního pojištění se dostávají do další fáze. Spolek Podvedení klienti a Asociace občanských poraden upozornily na tiskové konferenci, které se zúčastnila i redakce FAEI.cz, na nová rizika.

smlouva
Také jste podepsali? Většina smluv na investiční životní pojištění je prý neplatných. Ilustrační foto: Pixabay.com

Parlament právě projednává návrh zákona, který má zvýhodnit dlouhodobé investování na důchod. Spolek Podvedení klienti spolu s Asociací občanských poraden ale varují, že dobře míněná předloha může být znovu zneužita – jako se to stalo v mnoha případech u smluv na investiční životní pojištění. Podle obou organizací by tak bylo nejlepší zákon raději nepřijímat.

Spolky připomněly tisíce sporů klientů s pojišťovnami o nároky z pojistných smluv životního prostředí, které až na výjimky skončily konstatováním, že smlouvy jsou neplatné kvůli zásadním nedostatkům. A to může mít závažné dopady.

„Pokud je smlouva neplatná, pojišťovna od vás neoprávněně vybírá peníze, ale v případě vzniku pojistné události vám nemusí nic zaplatit.  Také jste si možná odečítali část zaplaceného pojistného z daní a to po vás mohou vyžadovat finanční úřad, zdravotní pojištění a správa sociálního zabezpečení.  Problémy s těmito organizacemi může mít i váš zaměstnavatel, pokud vám na pojistné přispíval,“ uvedla Asociace občanských poraden.

Pojišťovny se brání

Pojišťovny odmítají, že by nedodržely své závazky a k „prohraným“ soudům obvykle tvrdí, že jeden případ není možné vztahovat na všechny smlouvy. A upozorňují také na spory, které pro ně dopadly úspěšně.

Spolky Podvedení klienti a Asociace občanských poraden ale trvají v souvislosti s aktuálně projednávanou legislativou na tom, že není možné vůbec uvažovat o poskytnutí daňových výhod ve prospěch obchodních modelů pojišťoven, aniž by nebyla vyvozena jejich odpovědnost za chaos, který působí svým klientům v souvislosti s neplatností smluv životního pojištění.

Současně připomněly problém s neoprávněným čerpáním daňových bonusů u neplatných smluv životního pojištění s tím, že to v roce 2021 uznalo i ministerstvo financí v souvislosti s usnesením hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

„Přesto klienti pojišťoven tak jako každý rok brzy obdrží potvrzení pro účely daňových úlev, na jehož základě si aktuálně mohou odečíst až 24 tisíc korun z daňového základu. Stejně tak si snižují daňový základ i zaměstnavatelé, pro které je problém ještě větší, protože zároveň snižují odvody zdravotního a sociálního pojištění,“ uvedli zástupci obou spolků na tiskové konferenci.

Zároveň hovořili o „snaze pojišťoven prolobovat daňové úlevy pro nové produkty spoření na důchod“. Proti tomu se ohradila České asociace pojišťoven, podle níž se pojišťovny na přípravě legislativních návrhů nepodílely ani jinak neparticipovaly.

Dva miliony smluv

Jiří Chvojka z vedení spolku Podvedení klienti uvedl, že v tuto chvíli je možné hovořit o více než dvou milionech aktivních dotčených smluv. „S ohledem na judikaturu finančního arbitra i obecných soudů lze odhadnout více než 90procentní pravděpodobnost jejich neplatnosti. Fakticky jde o jistotu a pojišťovny to nepochybně vědí.

V takových případech zaslaná potvrzení pro finanční úřad klamou jak klienty, tak jejich zaměstnavatele a v neposlední řadě pochopitelně i stát. Jde přitom o desítky miliard korun, které chybí ve státním rozpočtu. O problému dnes již vědí daňoví poradci, zaměstnavatelské svazy, sněmovní hospodářský výbor, Česká národní banka i Finanční správa,“ konstatoval Chvojka.

Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden sdělil, že ve sněmovně je předloha o dlouhodobém investování na důchod už v třetím čtení. Zákon by podle něho umožnil pojišťovnám dělat znovu totéž, co oba spolky roky kritizují.

„Účtovat na úkor klientů netransparentní náklady, vyplácet obří provize zprostředkovatelům a lákat klienty na dokonce dvojnásobnou výši daňového odpočtu. Podle našeho názoru by to poslanci měli zamítnout, protože zde není záruka, že nedojde ke zneužití tohoto jinak rozumného nástroje ve prospěch pojišťoven – jako v případě kauzy investičního životního pojištění,“ uvedl Kalvoda.

Informační kampaň

Podle Jiřího Chvojky se na Podvedené klienty obracejí vedle klientů pojišťoven rovněž daňoví poradci, kteří problém neplatných smluv životního pojištění již zaznamenali. „I proto jsme problém detailněji popsali a s daňovými poradci průběžně komunikujeme. Jsme připraveni jim k problematice neplatných pojistných smluv poskytnout veškeré informace, budou-li je pro řešení problémů svých klientů v souvislosti s neoprávněně čerpanými daňovými bonusy potřebovat,“ řekl Chvojka.

Dodal, že rozsudků o neplatnosti pojistných smluv s daňovými odpočty přibývá a klienti budou muset situaci řešit. Spolek Podvedení klienti a Asociace občanských poraden chtějí v následujících dnech spustit informační kampaň s cílem znovu oslovit držitele předmětných smluv, aby své smlouvy nechali prověřit a případně řešili své nároky.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena