Pohonné hmoty rychle zlevňují a budou i dál. Navzdory tomu, že se Saúdové „vykašlali“ na Bidena

Názor
Ceny pohonných hmot v Česku momentálně rychle zlevňují. Litr benzínu se v úterý podle údajů společnosti CCS prodával průměrně za 44,53 koruny. To je o 1,52 koruny méně, než v úterý minulý týden.
V příštích sedmi dnech pohonné hmoty v Česku dále zlevní, a to v rozsahu 50 až 60 haléřů na litr. Ilustrační foto: FAEI.cz

Nafta v uplynulém týdnu zlevnila o 1,15 koruny na průměrnou úroveň 45,24 koruny na litr. Benzín je nyní nejlevnější od poloviny května, nafta dokonce od začátku května. Od 1. června se však z obou pohonných hmot platí snížení spotřební daň, o 1,50 koruny na litr.

V příštích sedmi dnech pohonné hmoty v Česku dále zlevní, a to v rozsahu 50 až 60 haléřů na litr. Dále totiž klesá jak cena ropy na světových trzích, tak také cena paliv velkoobchodně prodávaných paliv na surovinové burze v Rotterdamu. Cena ropy nyní bezprostředně klesá v důsledku růstu ropných zásob v USA, jenž signalizuje pokles poptávky.

PSALI JSME:
Ropný trh se uklidňuje. Zlevňování pohonných hmot bude pokračovat

Dalším důvodem poklesu cen ropy je středeční rozhodnutí kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem navýšit těžbu. Jde však o navýšení opravdu symbolické, o 100 tisíc barelů denně. Zástupci kartelu a dalších těžařských zemí zdůvodňují titěrný nárůst těžby obavami z dopadu recese v USA a covidových uzavírek v Číně.

Oboje může přivodit ekonomický útlum a pokles poptávky po ropě, vedoucí k výraznějšímu poklesu cenu, než jaký by si přáli. Navíc, Rusko si nyní nepřeje výraznější zlevnění ropy, neboť potřebuje držet Západ, zejména pak EU v určitém „šachu“. Nejen prostřednictvím plynu, ale i prostřednictvím svého vlivu na cenu ropy.

Pouze nepatrné navýšení těžby je debaklem Bidenovy administrativy. Americký prezident se v červenci vydal do Saúdské Arábie, kdy loboval za navýšení těžby. Jistě mnohem výraznější, než k jakému OPEC a jeho spojenci nyní přistoupili.

PSALI JSME:
Bidenovo saúdské fiasko, hrozí další citelné zdražení pohonných hmot

Biden by rád srazil světové ceny ropy, aby tak Američanům zlevnil pohonné hmoty a zmírnil inflaci v zemi. Tak, aby zvýšil šance Demokratické strany na volební úspěch. Snížení cen ropy by navíc nehrálo do karet Rusku, které by mělo méně peněz na financování války na Ukrajině.

Navýšení těžby, k němuž se kartel OPEC a jeho spojenci ve středu uchýlili, je v absolutním vyjádření nejmenší od roku 1986. Jeho nepatrná výše je dána také objektivními důvody. Kromě Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů už další země kartelu OPEC totiž těží na úrovni své plné kapacity.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kartel OPEC vznikl přesně před šedesáti lety. První schůzku svolala československá rodačka

Zavřít reklamu ×
  1. Kovanda se pořádně „sekl“ s předpovědí ceny benzínu až 88 kč /litr. Reálně bude pod 40 kč…….

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.