Poptávka po chytrých telefonech vloni klesla. V Číně o pětinu

Pořídili jste si vloni chytrý mobil? Pak jste se podíleli na tom, aby se ještě více propadl globální trh smartphonů. Ten totiž vloni sice dosáhl hodnoty 522 miliardy dolarů, ale počet prodaných kusů zaznamenal meziroční pokles o tři procenta na 1,44 miliardy kusů. Na globální výsledky měl výrazný vliv zejména pokles poptávky v Číně (meziročně o 19 %). Vyplývá to z nové analýzy společnosti Gfk.
Zatímco ve světě Huawei ve svých kampaních sází na hollywoodské hvězdy, v Česku je jeho tváří od roku 2013 Jaromír Jágr. V roce 2016 vzbudilo ohlas, když si hokejista pořídil selfíčko konkurenčním iPhonem. Dnes Huawei v ČR řeší úplně jiné problémy. Foto: Facebook

Růst poptávky v rozvíjejících se asijských zemích (nárůst o 13 %) a v regionu CEE (nárůst o tři procenta) pokles způsobený Čínou vyrovnává jen zčásti. Chytré telefony v loňském roce představovaly největší část výdajů na globálním trhu spotřebního zboží. Přibližně 12 % chytrých telefonů prodávalo za cenu přesahující 800 dolarů. Střední třída s cenovkou 150 až 400 dolarů představovala necelou polovinu (46 %) celosvětových prodejů chytrých telefonů.

Jak informovala společnost Gartner, zatímco většina výrobců smartphonů vloni čelila poklesům prodejů, čínský Huawei zaznamenal nárůst poptávky o desítky procent a potvrdil tak svou pozici jedničky na domácím trhu a trojky v řadě evropských zemí.

Podle Anshula Gupty, ředitele výzkumu společnosti Gartner, jde o důsledek investic do rozvoje čínské značky a distribuce na rozvíjejících se trzích středního východu, jihovýchodní Asie a Afriky. „Huawei například poměrně agresivně pozicuje své cenově dostupné modely Honor, aby v těchto zemích přesvědčil zákazníky, že je čas přejít k chytrému telefonu,“ vysvětluje.

PSALI JSME:
Poptávku po chytrých telefonech táhnou čínské značky

Tahounem růstu byly vloni především prémiové modely. Analýza GfK ale uvádí, že přetrvává nedostatek atraktivních inovací, což nadále prodlužuje dobu, po níž zákazníci nahrazují chytrý telefon novým modelem, a průměrná prodejní cenu se tak dostává pod značný tlak. Inovace, jako jsou větší kapacita paměti, větší displej nebo fotoaparát s mnohonásobně vyšším počtem pixelů, podle Gfk nevzbuzují u spotřebitelů výrazně větší zájem a nezvyšují poptávku.

„Náš výzkum ukazuje, že i když se nové funkce chytrých telefonů dají co do výkonnosti srovnávat s výpočetní kapacitou laptopů, je zapotřebí tyto špičkové vlastnosti využít k nabídce nových, silnějších zážitků,“ říká Igor Richter z GfK.

Podle studie dochází ke změnám spotřebitelských trendů, kdy lidé začínají dávat přednost menšímu počtu zařízení lepší kvality a zároveň si více cení zážitků, nežli dobrého pocitu z toho, že něco vlastní.

PSALI JSME:
U smartphonů lidé upřednostňují výdrž baterie. Vývoj akumulátorů ale zaostává za rostoucími nároky

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Kazítka způsobující poruchu ve spotřebičích neuvidíte, ale jsou tam

Rozhovor
Výrobci televizorů, praček, fénů nebo mobilních telefonů se dušují, že do svých spotřebičů nemontují žádná speciální kazítka, jejichž smyslem je porouchat přístroj, a přimět tak zákazníka, aby si koupil nový. Jenže podle průzkumu projektu Opravme Česko se více než 75 procent dotázaných setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Zákazníci jsou přesvědčeni, že nejde o …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru