Pořádně zapařit. Pandemie zvedla prodeje her jako o Vánocích

Hraním videoher tráví čas až 2,5 miliardy lidí po celém světě. Koronavirová pandemie jejich počty významně zvýšila - na největším herním portálu Steam o více než třetinu. A prodeje konzolí, počítačů, her a dalšího příslušenství se podle dat České spořitelny vyrovnal tradičnímu nejsilnějšímu období před Vánoci.
Navzdory obecnému přesvědčení o gamingu jako mužské záležitosti představují ženy až 45 procent všech hráčů videoher. Foto: Depositphotos.com

Distributor elektroniky eD system zaznamenal v březnu nárůst prodeje herních počítačů přibližně o třetinu. Největší herní portál Steam zažil ve stejném měsíci rekordní období, kdy oproti únoru vzrostl počet současně aktivních uživatelů o více než 4,5 milionu. V meziročním srovnání s loňským březnem však přírůstek činí 36,7 procent.

Výzkumná společnost NPD zase oznámila, že jen ve Spojených státech se v březnu tržby z prodeje hardwaru, softwaru a příslušenství pro videohry meziročně zvýšily o 35 procent na 1,6 miliardy dolarů. Agentura Reuters zase oznámila, že tržby z prodej herních konzolí Xbox One, PlayStation 4 a Nintendo Switch se meziročně zvýšily o 63 procent na 461 milionů dolarů.

„Průměrnému hráči je 34 let, a zatímco ženám je v průměru šestatřicet, hrající muži jsou průměrně o čtyři roky mladší. Navzdory obecnému přesvědčení o gamingu jako mužské záležitosti představují ženy až 45 procent všech hráčů videoher,“ uvedl Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

PSALI JSME:
Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

Dominantní mobily

Hlavním nástrojem pro hraní her jsou podle průzkumu společnosti Deloitte mobilní telefony, na kterých trávíme 47 procent herního času. Zhruba 27 procent patří konzolím a 22 procent počítačům. „Průměrný hráč stráví hraním šest až sedm hodin týdně, přičemž vedou právě mobilní hry,“ sdělil Filip Mikel, manažer v oddělení auditu a specialista na sportovní problematiku společnosti Deloitte.

Mobilní hry jsou podle něho navrhovány tak, aby je hráči hráli opakovaně a v pravidelných intervalech. „V kombinaci s dostupností mobilních zařízení v populaci, kdy mobilní telefon má u sebe téměř každý, získávají stále větší podíl na celkovém trhu online her,“ dodal Mikel.

Karanténa se promítla i do prodejů herního vybavení. „Naše herní počítače LYNX se od začátku roku prodávají dvakrát více než loni. Růst poptávky jsme pocítili díky protiepidemickým opatřením, ale i díky příchodu zajímavých novinek,“ řekl Michal Útrata, business unit manažer distributora elektroniky eD system. Prodej základních desek pro stavbu počítačů podle něho vzrost o 44 procent, zvýšil se rovněž prodej grafických karet.

Celkové prodeje herních počítačů a notebooků se podle údajů této společnosti v březnu meziročně zvýšily téměř o třetinu. „Za běžné situace je nejvytíženější období z hlediska nákupů herního zboží předvánoční doba. Letošní březen se však v tržbách u některých věkových kategorií rovnal prosinci a u jiných jej dokonce překonal. U nejnáruživějších nakupujících ve věku 20 až 29 let byl nárůst oproti únoru více než padesátiprocentní,” řekl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

PSALI JSME:
České herní studio prodalo hry za 1,5 miliardy korun

Nedostižné PlayStation 2

Historicky nejúspěšnější konzolí je PlayStation 2 uvedená na trh v roce 2000, a to se 157,7 milionů celosvětově prodaných kusů. K největšímu množství hráčů se tato konzole dostala v Evropě díky 55,3 milionům prodaných kusů. PlayStation 2 je zároveň nedostižným lídrem v oblasti prodeje softwaru. Globálně patří druhé místo Nintendu DS, kterého se prodalo o 2,8 milionu kusů méně. Trojici uzavírá s necelými 119 miliony prodaných jednotek japonský Game Boy z roku 1989, který byl první komerčně úspěšnou handheldovou platformou.

A pokud jde o samotné videohry, historicky nejúspěšnějším titulem je Minecraft, který znají i ti, kteří jinak takovým hrám neholdují. Minecraft, jehož základním principem je těžba surovin a stavění, hrálo snad každé druhé dítě v Česku. Hra je oblíbená po celém světě. Od listopadu 2011 se jí prodalo na 180 milionů kusů.

„Na druhé pozici se umístil pátý díl herní série Grand Theft Auto z roku 2013 simulující městský život kriminálních živlů. Prodalo se ho sice o 60 milionů kusů méně než Minecraftu, celkově je však nejvýdělečnějším zábavním produktem historie,“ dodává Tomáš Odstrčil z projektu Česko v datech. Třetí nejprodávanější hra, konkrétně balíček sportovních her Wii Sports, je výjimečná tím, že vyšla pro jedinou platformu – Nintendo Wii.

PSALI JSME:
Kluk z Vršovic pomáhá vyvíjet herní blockbustery pro miliony hráčů na celém světě

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB