Pořádně zapařit. Pandemie zvedla prodeje her jako o Vánocích

Hraním videoher tráví čas až 2,5 miliardy lidí po celém světě. Koronavirová pandemie jejich počty významně zvýšila - na největším herním portálu Steam o více než třetinu. A prodeje konzolí, počítačů, her a dalšího příslušenství se podle dat České spořitelny vyrovnal tradičnímu nejsilnějšímu období před Vánoci.
Navzdory obecnému přesvědčení o gamingu jako mužské záležitosti představují ženy až 45 procent všech hráčů videoher. Foto: Depositphotos.com

Distributor elektroniky eD system zaznamenal v březnu nárůst prodeje herních počítačů přibližně o třetinu. Největší herní portál Steam zažil ve stejném měsíci rekordní období, kdy oproti únoru vzrostl počet současně aktivních uživatelů o více než 4,5 milionu. V meziročním srovnání s loňským březnem však přírůstek činí 36,7 procent.

Výzkumná společnost NPD zase oznámila, že jen ve Spojených státech se v březnu tržby z prodeje hardwaru, softwaru a příslušenství pro videohry meziročně zvýšily o 35 procent na 1,6 miliardy dolarů. Agentura Reuters zase oznámila, že tržby z prodej herních konzolí Xbox One, PlayStation 4 a Nintendo Switch se meziročně zvýšily o 63 procent na 461 milionů dolarů.

„Průměrnému hráči je 34 let, a zatímco ženám je v průměru šestatřicet, hrající muži jsou průměrně o čtyři roky mladší. Navzdory obecnému přesvědčení o gamingu jako mužské záležitosti představují ženy až 45 procent všech hráčů videoher,“ uvedl Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

PSALI JSME:
Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

Dominantní mobily

Hlavním nástrojem pro hraní her jsou podle průzkumu společnosti Deloitte mobilní telefony, na kterých trávíme 47 procent herního času. Zhruba 27 procent patří konzolím a 22 procent počítačům. „Průměrný hráč stráví hraním šest až sedm hodin týdně, přičemž vedou právě mobilní hry,“ sdělil Filip Mikel, manažer v oddělení auditu a specialista na sportovní problematiku společnosti Deloitte.

Mobilní hry jsou podle něho navrhovány tak, aby je hráči hráli opakovaně a v pravidelných intervalech. „V kombinaci s dostupností mobilních zařízení v populaci, kdy mobilní telefon má u sebe téměř každý, získávají stále větší podíl na celkovém trhu online her,“ dodal Mikel.

Karanténa se promítla i do prodejů herního vybavení. „Naše herní počítače LYNX se od začátku roku prodávají dvakrát více než loni. Růst poptávky jsme pocítili díky protiepidemickým opatřením, ale i díky příchodu zajímavých novinek,“ řekl Michal Útrata, business unit manažer distributora elektroniky eD system. Prodej základních desek pro stavbu počítačů podle něho vzrost o 44 procent, zvýšil se rovněž prodej grafických karet.

Celkové prodeje herních počítačů a notebooků se podle údajů této společnosti v březnu meziročně zvýšily téměř o třetinu. „Za běžné situace je nejvytíženější období z hlediska nákupů herního zboží předvánoční doba. Letošní březen se však v tržbách u některých věkových kategorií rovnal prosinci a u jiných jej dokonce překonal. U nejnáruživějších nakupujících ve věku 20 až 29 let byl nárůst oproti únoru více než padesátiprocentní,” řekl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

PSALI JSME:
České herní studio prodalo hry za 1,5 miliardy korun

Nedostižné PlayStation 2

Historicky nejúspěšnější konzolí je PlayStation 2 uvedená na trh v roce 2000, a to se 157,7 milionů celosvětově prodaných kusů. K největšímu množství hráčů se tato konzole dostala v Evropě díky 55,3 milionům prodaných kusů. PlayStation 2 je zároveň nedostižným lídrem v oblasti prodeje softwaru. Globálně patří druhé místo Nintendu DS, kterého se prodalo o 2,8 milionu kusů méně. Trojici uzavírá s necelými 119 miliony prodaných jednotek japonský Game Boy z roku 1989, který byl první komerčně úspěšnou handheldovou platformou.

A pokud jde o samotné videohry, historicky nejúspěšnějším titulem je Minecraft, který znají i ti, kteří jinak takovým hrám neholdují. Minecraft, jehož základním principem je těžba surovin a stavění, hrálo snad každé druhé dítě v Česku. Hra je oblíbená po celém světě. Od listopadu 2011 se jí prodalo na 180 milionů kusů.

„Na druhé pozici se umístil pátý díl herní série Grand Theft Auto z roku 2013 simulující městský život kriminálních živlů. Prodalo se ho sice o 60 milionů kusů méně než Minecraftu, celkově je však nejvýdělečnějším zábavním produktem historie,“ dodává Tomáš Odstrčil z projektu Česko v datech. Třetí nejprodávanější hra, konkrétně balíček sportovních her Wii Sports, je výjimečná tím, že vyšla pro jedinou platformu – Nintendo Wii.

PSALI JSME:
Kluk z Vršovic pomáhá vyvíjet herní blockbustery pro miliony hráčů na celém světě

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Pandemie urychlila digitální transformaci

Přes čtyři pětiny IT pracovníků tvrdí, že covid-19 vystavil jejich organizace největšímu tlaku na technologie, s jakým se kdy setkali. Podle téměř tří čtvrtin z nich projekty digitální transformace byly v jejich …

On-line platby se mohou od roku 2021 změnit

Ve většině evropských zemí vstoupí 31. prosince 2020 v platnost nové nařízení, podle kterého mohou banky v některých případech provádět kontrolní kroky navíc, když budete platit na internetu. Jde o nařízení známé …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stočený tachometr Čechům nevadí. Chtějí slevu a podléhají emocím

Průzkum
Opravdu to českým řidičům tak vadí? Pro většinu motoristů není stočený tachometr důvodem k tomu, aby se poohlédla po jiném autě. Kupující ale v takovém případě požadují slevu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů.
Rolovat nahoru