Pozdní platby ve stavebnictví? Jak snížit rizika

Společnosti ve stavebnictví se kromě současných výzev spojených s obecnou ekonomickou nejistotou a překážkami v dodavatelském řetězci dlouhodobě potýkají s vážnými problémy v oblasti peněžních toků. Neustálé řešení opožděných nebo neuhrazených faktur představuje zátěž, která významně narušuje jejich stabilitu.
Stavební dokumenty, závady a úlohy lze zaznamenávat pomocí mobilního zařízení či tabletu přímo v terénu. Ilustrační foto: Depositphotos.com, AI Image Generator
Stavební dokumenty, závady a úlohy lze zaznamenávat pomocí mobilního zařízení či tabletu přímo v terénu. Ilustrační foto: Depositphotos.com, AI Image Generator

Opožděné platby se v dnešní době týkají až 60 procent všech B2B transakcí v České republice. Navíc spolu s nimi narůstá i podíl nedobytných pohledávek. Pozdní platby ve stavebnictví zůstávají dlouhodobým problémem.

Až 30 procent všech stavebních společností tráví více než sedm hodin týdně hledáním řešení u opožděných plateb. Stavební firmy navíc tvoří bezmála pětinu všech insolvencí, což jen potvrzuje vysoké riziko platební neschopnosti v tomto sektoru.”

Problém úzce souvisí s likviditou společností: Když nasmlouvané platby od třetích stran nedorazí včas, firmy nejsou schopny splácet své závazky, a to někdy i včetně mezd pro vlastní zaměstnance. To může způsobit zvýšení nákladů, nedodržení termínů a celkový pokles produktivity, protože projekty se zpožďují anebo ruší.

Naopak využití digitálních platforem ve stavebnictví je značnou pomocí při zvládání termínů ve vztazích s dodavateli a subdodavateli. S jejich pomocí se lze vyhnout nepříjemným situacím, ať už jde o zpoždění stavebních prací či plateb.

V čem digitální nástroje konkrétně pomáhají?

  • Plánování projektu

Komplexní plánování vyžaduje důkladnou koordinaci různých týmů, stavebních fází a harmonogramů, s čímž úzce souvisí efektivní komunikace a spolupráce. Moderní softwary podporují nastavení termínů a automatických upomínek, které jsou přímo zasílány konkrétním pracovníkům.

  • Sledování změn v projektové dokumentaci

I když je správa dokumentů v zásadě jednoduchá, s rostoucím počtem lidí zapojených do projektu a s množstvím proměnlivých dat během procesu se může značně zkomplikovat. Vytvoření jednotného místa na cloudu, kde jsou všechny dokumenty aktualizovány v reálném čase, proto znamená významný krok vpřed, který zvyšuje celkový přehled a efektivitu v řízení stavebních projektů.

  • Monitorování dodavatelského řetězce

S digitální platformou, která disponuje neomezeným množstvím účtů pro subdodavatele, lze řídit týmy libovolné velikosti. Pomocí potvrzení o přečtení a uživatelských metrik je možné sledovat, kdy externí dodavatelé přijímají pracovní příkazy a podnikají potřebná opatření, přičemž veškerá komunikace se zaznamenává v digitální auditní stopě.

  • Udržování přehledu o nepředvídatelných faktorech a jejich vlivu na termíny a náklady

Digitální přístup umožňuje průběžné ukládání dat, což eliminuje potřebu jejich zdlouhavého dohledávání a kompilace. Software automaticky generuje údaje o kontrolách na staveništi, množství závad a nákladech na jejich přepracování.

Kompletní reporty včetně dokumentů, obrázků, zvukového záznamu nebo videa je pak možné vytvářet a exportovat jedním kliknutím, s možností využití přizpůsobitelných šablon či vlastních návrhů.

  • Sledování situace na staveništi v reálném čase

Stavební dokumenty, závady a úlohy lze zaznamenávat pomocí mobilního zařízení či tabletu přímo v terénu, připínat je na stavební výkresy a v reálném čase informovat ostatní členy projektového týmu. Díky tomu mají všichni přístup k aktuálním údajům, aniž by docházelo k jejich ztrátě.

Přizpůsobitelná digitální platforma zefektivňuje veškeré procesy uvnitř stavebních firem. Tím, že zlepšuje jejich výkonnost a snižuje chybovost, výrazně eliminuje riziko pozdních plateb. Současně s tím také pomáhá snižovat náklady na samotnou realizaci projektů.

Stavebnictví je jedním z nejrizikovějších odvětví z hlediska platební morálky, což je dáno nejen povahou projektů, ale i kapitálovou slabostí řady subjektů v tomto sektoru. Nejzranitelnější jsou menší společnosti – subdodavatelé, kteří čekají na proplacení své práce nejdéle.

Jejich faktury totiž podléhají přezkoumání zhotovitelem, klientem/investorem a až následně se realizuje platba – buď v plné výši anebo jen z části, což přímo ovlivňuje jejich životaschopnost.

Využívání digitálních platforem ve stavebnictví proto není luxusem, ale nezbytností. Moderní nástroje pomáhají snižovat riziko pozdních plateb díky lepší transparentnosti a rychlému přístupu k relevantním informacím o projektu. Firmám tak umožňují připravit se na současné i budoucí výzvy v tomto náročném sektoru,“ uzavírá Adam Heres Vostárek.

Autor je manažer platformy PlanRadar
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB