Pozitivní zprávy ze srpnového vývoje průmyslu

Názor
Tuzemská průmyslová produkce v srpnu vzrostla meziměsíčně o 0,8 procenta, což bylo mírně nad naší prognózou, která počítala s růstem o 0,5 procenta. Meziročně byla výroba po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní vyšší o 7,2 procenta, bez očištění o 10,3 procenta (letošní srpen měl oproti tomu loňskému o jeden pracovní den více, pozn. aut.).
V předchozích měsících rychle rostoucí výroba automobilů v srpnu meziměsíčně stagnovala. Ilustrační foto: škoda Auto

Konsensus analytiků očekával zhruba poloviční růst (5,4 % meziročně); výsledek je tak v tomto pohledu pozitivním překvapením. Výroba v automobilovém průmyslu meziměsíčně stagnovala, ostatním odvětvím zpracovatelského průmyslu se však dařilo. Po růstu produkce v červenci meziměsíčně o 4,9 procenta byl tak vývoj v automobilovém průmyslu slabší.

Statistiky o produkci automobilů během letních měsíců jsou však běžně spojeny s vyšší mírou volatility kvůli čerpání celozávodních dovolených. Letos kvůli předchozím odstávkám výroby v důsledku chybějících komponent navíc nebyl charakter této sezonnosti úplně standardní a závěry ohledně slábnoucího výkonu automobilového průmyslu by tak z důvodu vyšší datové nejistoty byly předčasné.

Pozitivně v srpnu překvapil zbytek zpracovatelského průmyslu. Ten v červenci vykazoval, hlavně v případě energeticky náročných odvětví, velmi slabé výsledky, v srpnu však došlo k výraznému oživení.

PSALI JSME:
Další pokles důvěry v ekonomice

Silný meziměsíční růst vykázala produkce v chemickém, farmaceutickém, elektrotechnickém a strojírenském průmyslu, stejně tak i odvětví zpracování kovů.

Celý zpracovatelský průmysl po červencovém poklesu o 0,8 procenta v srpnu zvýšil objem produkce meziměsíčně o výrazných 1,7 procenta. To je s ohledem na klesající poptávku po průmyslovém zboží a vysoké ceny energií velmi dobrý výsledek. Tento závěr posiluje ještě skutečnost, že v předchozích měsících rychle rostoucí výroba automobilů v srpnu jen meziměsíčně stagnovala.

Celkovou průmyslovou produkci tentokrát nepodpořilo ani odvětí těžby a dobývání a energetický průmysl. Zatímco v předešlých měsících zde výroba rychle rostla, v srpnu naopak klesala. V srpnu se zvýšila i hodnota průmyslových objednávek. Meziměsíčně po sezónním očištění byla vyšší o 1,7 procenta, avšak po červencovém poklesu o 9,2 procenta.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Tuzemský průmysl v září prohloubil pokles

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Týden ve znamení předstihových indikátorů

Ve světě bylo klíčovou událostí týdne zveřejnění amerického hrubého domácího produktu (HDP) za první kvartál letošního roku. Ten vzrostl v mezičtvrtletním anualizovaném vyjádření o 1,6 procenta, zatímco trh očekával …

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.