Praha zažije první nákupy naslepo. Rolexky, iPhone i zlato za pár korun

Zlatá cihlička, špičkové hodinky nebo značková kabelka. Každá věc za desítky tisíc, ale v tomto případě za pár korun. Jen to chce mít štěstí. Prahu čekají první nákupy naslepo. Služba má ale také mnoho kritiků, podle nichž se tímto způsobem prodávají především nepoužitelné šunty.
Co se skrývá uvnitř? Na výběr balíčků má kupující deset minut. Ilustrační foto: King Colis
Co se skrývá uvnitř? Na výběr balíčků má kupující deset minut. Ilustrační foto: King Colis

Koncept prodeje ztracených balíčků přiváží do Prahy francouzský start-up King Colis, který Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) sdělil podrobnosti této „dobrodružné“ formy prodeje, který se uskuteční tento týden v jednom z pražských obchodních center.

Pravidla jsou jednoduchá: Balíčky se prodávají podle váhy, a to za ceny ve dvou kategoriích. Zákazníci budou mít na výběr 10 minut, během nichž si mohou nabrat libovolný počet balíčků. Otevřít je ale smí až po zaplacení. A právě to je ten nejnapínavější moment: Co se asi skrývá uvnitř?

V hlavní roli štěstí

„Je to vždycky zábava a napětí – nikdy nevíte, co rozbalíte. Někdy se uvnitř skrývá skutečný poklad. Ve Francii jeden zákazník objevil zlatou cihličku, v Itálii zas někdo našel použité Rolexky,“ řekl Killian Denis, spoluzakladatel a výkonný ředitel King Colis.

Samozřejmě hraje velkou roli štěstí. „Myslím, že i v Praze bude zájem obrovský, jako všude jinde,“ dodal Denis. Firma odhaduje, že by se mohlo prodat až 10 tun ztracených zásilek. Stejné akce se už uskutečnily v Paříži, Římě, Madridu, Vídni, Amsterdamu, Kodani, Stockholmu nebo Berlíně.

Lidé si za nevelký obnos údajně odnesli domů také nový mobil, designové oblečení, značkové hodinky, kosmetiku či domácí spotřebiče. V Evropě se každý rok ztratí miliony online objednávek – nejčastěji kvůli špatně uvedené adrese. Po vrácení peněz zákazníkům byly tyto zásilky dříve likvidovány.

Od roku 2023 však King Colis tyto ztracené balíčky vykupuje a pak dále prodává „na kila“. Prodává je také na svém webu nebo v takzvaných pop-up prodejnách v nákupních centrech po celé Evropě.

Kritika nakupujících

Tato metoda má také nemálo kritiků. Na různých internetových fórech nespokojení zákazníci sdělují své pocity a názory – například na mezinárodní sociální síti Reddit se objevily hlasy z Dánska, že jde o podvod.

„Pokud je v balíčcích něco obzvlášť drahého nebo důležitého, je nepravděpodobné, že by se na to zapomínalo. Jediné, co nakonec nikdo nevyzvedne, je haraburdí z Temu, drobnosti do domácnosti a možná i pár kalhot,“ napsal třeba Anker Jörgensen.

A další z přispěvatelů uvedl: „Proč by si někdo objednal iPhone a pak se prostě neobtěžoval vyzvednout si balíček? To mi nedává smysl. Kdyby zásilka měla hodnotu, příjemce by se ji snažil najít.“

Jeden z příspěvků zase upozornil na zjevný paradox: „Na jedné straně zaručují, že balíky neotevřeli a neznají jejich obsah (a proto neroztřídili cenné předměty), na druhé straně také zaručují, že v žádném z balíků nejsou dodací listy s osobními údaji, protože by to bylo porušení GDPR. Obě věci samozřejmě nemohou platit současně.“

Vlaky plné věcí

V minulosti podobný způsob prodeje praktikovala také Česká pošta, když zásilky po uplynutí maximální úložné doby prodala v aukci. S těmito dražbami však podnik už před lety přestal.

„Jelikož tento způsob nebyl efektivní a nebyl zájem o veškeré prodejné věci, praktikuje se již řadu let prodej zboží na základě uzavřené smlouvy,“ uvedl před dvěma lety mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

„Tato fáze takzvané likvidace zásilek až po prodej zboží probíhá za přísných pravidel a za účasti likvidační komise a soudního znalce, který stanovuje dle platných zákonů a norem prodejní cenu,“ dodal Vitík.

Se ztracenými a zapomenutými předměty mají velké zkušenosti také České dráhy. Jen za loňský rok evidoval národní dopravce více než 19 tisíc nalezených předmětů – z nich se 9 378 podařilo vrátit majitelům, další více než 4,4 tisíce byly v souladu se zákonem odevzdány příslušným úřadům.

Dráhy evidují všechny ztráty a nálezy na svém webu. Stálicemi mezi nalezenými předměty jsou osobní doklady, peněženky, mobilní telefony, klíče, brýle nebo třeba čepice. Vlakový personál ale mnohdy najde i méně obvyklé věci.

Našla se tak například kancelářská židle, horské kolo, již vyplněné daňové přiznání, diplomová práce, s níž jel student k obhajobě, vysavač, velký nástěnný obraz nebo snowboard. Další skupinu tvoří hudební nástroje od kytary po saxofon. Více než tisícovka loni nalezených věcí musela být zničena, často šlo totiž o potraviny, které podléhají zkáze.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 6
Sdílet článek