Klarna ve spolupráci s výzkumnou agenturou Nepa zpovídala více než 19 tisíc zákazníků v osmnácti zemích včetně České republiky, přičemž z každé z nich byl osloven vzorek minimálně jednoho tisíce nakupujících.
Podle průzkumu Klarna’s Shopping Pulse nakupuje více než čtvrtina oslovených Čechů alespoň jednou týdně on-line, a to většinou na počítači (59 % dotázaných). Na druhém místě jsou mobilní telefony (35 %).
Tím se ale čeští zákazníci liší od celkového průměru, podle něhož mobilní telefony letos poprvé předstihly ostatní zařízení a se 47 procenty jsou nejpreferovanějším způsobem on-line nakupování. Jako největší výhody online nákupů čeští zákazníci uvádějí jednodušší možnost porovnání cen (87 %), úsporu času (87 %), větší výběr produktů (83 %) a nižší ceny (81 %).
Rostoucí role sociálních sítí
Více než polovina příslušníků generace Z (neboli děti nového tisíciletí, pozn. aut.) a téměř jedna třetina mileniálů (dosáhla dospělosti na přelomu století) si v posledním měsíci koupila zboží poté, co ho viděli na sociálních sítích.
Pro generaci Z (62 %) a pro mileniály (64 %) jsou největší inspirací při nakupování samotné značky. Generace X (narodila se zhruba v letech 1965 až 1980) zase nejvíce reaguje na zprávy od prodejců (65 %).
Stále větší vliv na mladé mají influenceři, kteří k nákupu inspirovali 39 procent zákazníků generace Z a 30 procent mileniálů. Nejoblíbenější sociální sítí Čechů pro nákupy je Facebook, následován Instagramem a YouTubem.
Velký vliv influencerů
Že mají influenceři na nákupní chování opravdu značný vliv, dokládá jiná studie Capgemini Research Institute. Produkty, které doporučují ti nejpopulárnější, bývají mnohdy rychle vyprodané. Svým oblíbencům na síti přitom věří stále více lidí.
Studie ukázala, že skoro polovina zástupců generace Z se o nových produktech nedozvídá z klasických reklam, ale právě od influencerů. Proto největší objem peněz, které putují na reklamu, už u mnoha značek není zdaleka věnován televizním reklamám nebo jiné inzerci, ale právě sociálním sítím a influencerům.
Svého vlivu si jsou mnozí influenceři dobře vědomi a za propagaci konkrétních produktů si nechávají slušně zaplatit, někteří z nich jsou milionáři. Patří mezi ně například moderátor Leoš Mareš, který se jako jeden z prvních naučil naplno využívat reklamní možnosti sociálních sítí – na Instagramu ho sleduje více než milion lidí.
Podle analýzy Capgemini Research Institute se očekává další nárůst celosvětového odvětví influencer marketingu až o zhruba 30 procent ročně. V roce 2028 by tak celkový objem dosáhl téměř 85 miliard dolarů.