Za snížením přebytku zahraničního obchodu stál zejména meziměsíční pokles vývozu o 2,9 procenta, zatímco dovoz vzrostl o 0,9 procenta meziměsíčně. V meziročním srovnání byl objem vývozu nižší o 6,5 procenta. Vliv na to měl nižší export strojů, dopravních prostředků a ostatních zpracovatelských výrobků.
Přesto ale nadále platí, že na celkovou bilanci zahraničního obchodu měl pozitivní vliv především přebytek v obchodu s motorovými vozidly, který se meziročně zvýšil o 2,8 miliardy korun.
Vzhledem k pokračujícímu solidnímu trendu v tuzemské výrobě aut by měl vývoz být nadále podporován vývozem dříve nedokončené produkce, kterou tuzemské automobilky nyní mohou kompletovat s ohledem na obnovené fungování dodavatelských řetězců.
Naplňování nevyřízených objednávek zřejmě i na začátku letošního roku podpoří výrobu v automobilovém průmyslu, a tudíž i export. Nicméně slabá zahraniční poptávka se zřejmě s odstupem času podepíše i na aktivitě v tomto sektoru, který nadále přispívá k růstu průmyslové produkce, respektive zabraňuje hlubšímu poklesu.
Přebytek zahraničního obchodu se zeměmi EU (bez Německa, pozn. aut.) se v lednu meziročně snížil o zhruba tři miliardy korun, zatímco se bilaterální bilance s Německem snížila o zhruba 5,6 miliardy korun, byť vývoz do této destinace zůstává poměrně solidní, a to přesto, že tamní průmyslová produkce vytrvale klesá, což značí obecně slabou poptávku.
Vliv na to může mít právě již zmíněné dokončování dřívějších zakázek. Postupné odeznění tohoto efektu tak může potenciálně oslabit tento vývozní kanál.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)