Ty se ale rychle tenčí. Téměř desetina tuzemských domácností nemá žádnou finanční rezervu a další třetina nemá rezervu na období delší než jeden měsíc. V případech tíživé finanční situace banky doporučují situaci okamžitě řešit a se svou bankou komunikovat. Redakci FAEI.cz o tom informovala platforma Evropa v datech.
Vysoké náklady na bydlení ohrožují nejednu domácnost. Podle Indexu prosperity a finančního zdraví jsou pro nadpoloviční většinu Čechů náklady na bydlení velkou zátěží pro rodinný rozpočet, pro každého desátého Čecha dokonce velmi velkou zátěží.
A to především ve srovnání se situací před dvěma lety, tedy před energetickou krizí a obdobím vysoké inflace, kdy náklady na bydlení představovaly velkou zátěž jen pro asi třetinu Čechů.
Se svým současným příjmem vyjde s obtížemi až 57 procent Čechů. Řada lidí proto musela sáhnout do svých úspor, aby zaplatila běžné výdaje. Více než pětině Čechů navíc překročí výdaje na bydlení jako nájem, hypotéka a energie 40 procent jejich měsíčního příjmu.
„Každý šestý Čech během uplynulého roku nedokázal zaplatit alespoň jeden ze svých běžných výdajů. Patří mezi ně například platby za energie, nájem, telefonní a internetové služby nebo splátky hypotečních, leasingových či jiných úvěrů,“ vysvětlil Tomáš Odstrčil, analytik Evropy v datech.
V případě, že se jedinec dostane do finančních nesnází, je dle senior risk manažerky Moneta Money Bank Moniky Kalivodové základem řešení tohoto problému komunikace klienta se svou bankou. Přístup bank se následně liší dle fáze delikvence neboli době, po kterou klient neplatí své závazky.
„Snažíme se zjistit, co se klientovi přihodilo a jak dlouho očekává, že bude jeho problém trvat. Na základě zjištěných informací pak společně hledáme vhodné řešení,“ uvedla Kalivodová. V případě, že má klient krátkodobý výpadek příjmů, popřípadě mimořádný výdej, jako je doplatek za energie, se situace nejčastěji řeší odkladem splátky.
„Z dat České spořitelny vyplývá, že téměř desetina domácností nemá žádnou finanční rezervu a další třetina klientů nemá rezervu na období delší než jeden měsíc. Tato recese se výrazně liší od těch minulých,“ informoval David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.
Podle jeho názoru tentokrát není zdrojem poklesu spotřeby domácností nárůst nezaměstnanosti, ale výrazný nárůst cen. „Proto dnes nedopadá vysoká inflace a ceny energií jen na lidi s nízkými příjmy, ale i na domácnosti ze střední a vyšší třídy. Míru poklesu spotřeby domácností pak ovlivňuje i to, zda domácnost má nebo nemá dostatečnou finanční rezervu,“ řekl.
Největší finanční zátěž na bydlení obecně hlásí nájemci a vlastníci nemovitostí s hypotékou, kterou má podle Indexu prosperity každý čtvrtý Čech. Většina bank umožňuje zastavení vymáhání splátek i u hypoték, a to pro případy, kdy se klient rozhodne nemovitost prodat a potřebuje na to čas.
„U závažnějších problémů, kdy dojde z důvodu nesplácení k ukončení smlouvy o úvěru a celá dlužná částka se stane splatnou, řešíme s klientem nejčastěji případně splátkovou dohodu nebo i dobrovolný prodej nemovitosti,“ popsala situaci Kalivodová. Jak dodala, k tomuto postupu dochází v případě, že klient komunikuje: „Pokud se s klientem nelze dohodnout, přistupujeme k soudnímu vymáhání, popřípadě k prodeji pohledávky.“
Úvěry i hypotéky je možné pojistit na schopnost splácet. Pojištění poskytují pojišťovny, které jsou s poskytovateli úvěrů smluvně vázáni. Většina nabízí k pojištění rizika, kterými jsou například ztráta zaměstnání, pracovní neschopnost, invalidita třetího – a někdy i druhého stupně – nebo smrt.
Pojišťovna Uniqa aktuálně registruje asi desetiprocentní pokles počtu pojištění hypoték související s celkovým ochlazením na tomto trhu. Naopak velký nárůst zaznamenává u spotřebitelských úvěrů. „Je z toho patrné, že se lidé pro jistotu zabezpečují proti neschopnosti splácet i podstatně nižší závazek,“ informovala tisková mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.
Pro případy, kdy se lidé dostanou do finanční tísně, nabízí některé banky i nejrůznější akce či programy, které mají klientům pomoci se z této situace dostat. „Máme zřízenou Nadaci Clementia, jejímž cílem je pomoci klientům, kteří se kvůli těžkým životním okolnostem a ne vlastní vinou dostali do složité finanční situace a nyní nemohou splácet své dluhy,“ uvedla Filipová ze skupiny Moneta.
V případě, že nezbyde jiné řešení než půjčka, pak existuje hned několik pravidel, na které by měl žadatel o půjčku myslet. V první řadě je důležité vybrat si důvěryhodnou společnost. Obecně jsou nejjistějším řešením bankovní půjčky, které jsou pod dohledem České národní banky. Je však třeba počítat s tím, že banky budou prověřovat klientovu bonitaci a schopnost splácet.
„Klientům doporučujeme nepůjčovat si více, než potřebují a dále si vybírat produkt s co nejnižší úrokovou sazbou a RPSN. Je taky důležité zvolit produkt tak, aby délka splácení nebyla delší než to, co za půjčené peníze pořizuji. Například u doplatku za energie by tedy zvolený produkt neměl mít dobu splatnosti delší než jeden rok,“ doplnila Kalivodová z Moneta Money Bank.
Já topím plynem,ale poslechl jsem odbornici z pětikolky a dal si na zimu tři svetry. Nakonec jsem dostal vráceno 20000 kč za plyn. Elektřina byla jen doplatek pár stovek. Já jsem spokojen……