Prodeje elektroaut v Německu se bortí

Prodeje elektroaut v Německu se bortí. V srpnu spadly meziročně o takřka 70 procent. Jde o „propad historických dimenzí“, konstatuje původce čísel, Spolkový úřad pro automobilovou dopravu (KBA).
Prodeje elektroaut v Německu se v srpnu meziročně propadly o takřka 70 procent. Německá vláda ujišťuje, že Volkswagen padnout nenechá. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Prodeje elektroaut v Německu se v srpnu meziročně propadly o takřka 70 procent. Německá vláda ujišťuje, že Volkswagen padnout nenechá. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pokud se vůbec dnes běžný Němec rozhodne koupit nový vůz, preferuje tradiční pohon před tím elektrickým.

Prodeje elektroaut tak letos budou na největším evropském automobilovém trhu výrazně slabší nejen než loni, leč i než předloni. Klíčovým důvodem masivního propadu prodejů, přesně o 68,8 procenta na jen mírně více než 27 tisíc kusů, je ukončení dotační podpory elektroaut.

K němu se německá vláda uchýlila loni koncem roku. Letos tak výrazně klesá poptávka po nich. Pokles byl v srpnu navíc ještě umocněn loňským srpnovým vývojem, kdy Němci v očekávání ukončení dotační podpory přechodně navýšili nákupy elektroaut ještě nad to té doby běžnou úroveň.  Tento efekt letos v srpnu tedy zesílil meziroční propad.

Největší evropská automobilka, německý Volkswagen, bude v důsledku i tohoto propadu zřejmě nucena uzavřít jeden či více svých evropských závodů, což dosud nikdy ve své takřka devadesátileté historii neučinila.

Německá vláda včera ústy vicekancléře Roberta Habecka ujistila, že Volkswagen nenechá padnout. Berlín se do tísnivé situace, v níž se automobilka nachází, vloží a pomůže. Německý daňový poplatník tak zřejmě zase bude platit dotace na elektroauta, aby Volkswagenu stoupl odbyt jinak zatím tedy nepříliš konkurenceschopných vozů.

Německé automobilky obecněji čelí potížím kvůli ztrátě konkurenceschopnosti německého průmyslu, stagnaci tamní ekonomiky, poměrně vysokým cenám energií, přísným emisním normám EU či nástupu zejména čínské konkurence v oblasti elektromobility.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB