Propouštění v automobilce General Motors poukazuje na nové trendy v ekonomice

Názor
Největší americká automobilka, legendární General Motors, ohlásila plán na výrazné škrty. Firma hodlá zavřít pět továren na domácím trhu a dalších několik po světě. Propustí až 14 tisíc zaměstnanců. Cílem je ušetřit peníze pro investice do inovací, zejména elektromobilů.
Automobilka hodlá snižovat produkci zejména na domácím trhu, tedy v USA. Foto: Pixabay

Firma potřebuje více softwarových inženýrů pro „chytrá“ auta a méně tradičních mechaniků pro spalovací motory. Rozhodnutí signalizuje mnohé o stavu amerického a globálního automobilového průmyslu. Bezpochyby ukazuje na pokračující robotizaci a elektromobilitu. Rovněž vypovídá o vlivu ceny ropy a nastavení monetární politiky americké centrální banky (FED).

Růst globálního i amerického automobilového průmyslu se prakticky zastavil a nyní je otázka, zda se objemy prodejů udrží na současných vysokých úrovních, anebo budou klesat. Klíčové bude zachování ziskových marží ve chvíli, kdy materiálové i mzdové náklady rostou. Automobilka General Motors chce předejít podobné situaci, do jaké se dostala v letech světové hospodářské krize, kdy zaváhala a příliš pozdě reagovala na ochlazení poptávky.

PSALI JSME:
Česká ekonomika doplácí na silnou provázanost s německou ekonomikou

Nízké úrokové sazby amerického FEDu od roku 2009 vedly k levným úvěrům a jednodušší dostupnosti leasingů za účelem nákupů automobilů a to často nad možnosti spotřebitelů. Zlé jazyky tvrdí, že v segmentu autopůjček se vytvořila podobná bublina, jako před deseti lety u hypoték. Celková velikost tohoto segmentu je ale mnohonásobně menší, takže případný dopad na ekonomiku by neměl být tak silný jako u hypoteční krize. Růst úrokových sazeb každopádně bere spotřebitelům chuť i reálnou možnost nakupovat na úvěr „velké“ položky dlouhodobé spotřeby, jakými auta jednoznačně jsou.

Automobilka hodlá snižovat produkci zejména na domácím trhu, tedy v USA. Spojené státy jsou zkrátka pro průmyslovou výrobu stále drahé a díky zavádění cel na ocel a hliník se staly ještě relativně méně konkurenceschopné. Společnost zavírá závody, které vyrábí méně populární modely a reaguje primárně na změny trendu ve spotřebitelské poptávce.

Zákazníci místo sedanů nakupují více SUV, crossover automobilů a užitkových vozů, které pro automobilky přinášejí podstatně vyšší marže. Nízké ceny ropy v posledních letech pomohly k vyšší popularitě větších aut s vyšší spotřebou pohonných hmot. General Motors má potíže konkurovat zejména v segmentu malých levných aut, kde jde o nejnižší prodejní cenu. Zároveň posilující kurz dolaru zdražuje exporty amerických automobilek.

PSALI JSME:
Elektromobily nevyřeší problém závislosti na ropě

Budoucí fokus automobilky se zcela správně přesouvá k automatizaci, vysokomaržovým segmentům a zejména k elektromobilům. Zavírání fabrik by mělo vést sice k nižším tržbám, ale vyšším ziskovým maržím. Celkové dopady na zisky by tedy nemusely být negativní. Zavírání továren však bude mít výrazný dopad na dodavatele sub komponentů.

Rovněž je nutné zmínit, že jde o politicky citlivé téma. V automobilovém odvětví je vysoká zaměstnanost a zavírání továren nevrhá dobré světlo na zavádění cel proti Číně ze strany současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Tomu se plány automobilky nelíbí a rád by ji přesvědčil, aby zachovala výrobu v USA. Prezident Trump dokonce chce, aby General Motors přesunul některé továrny ze zahraničí zpět do Spojených států. Finální podoba plánu General Motors se tedy dost možná změní a nynější zprávy mohou být pouze prvním kolem vyjednávací taktiky.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Kingston Technology si drží pozici jedničky na trhu

Společnost Kingston Technology Europe Co LLP figuruje v nejnovějším žebříčku sestaveném DRAMeXchange, divizí analytické společnosti TrendForce, jako největší dodavatel paměťových modulů DRAM na světě.

Pila Javořice zahájila investici za 400 milionů korun

Pila Javořice, třetí největší zpracovatel dřeva v ČR, zahájila největší modernizaci pořezové technologie za dobu své existence. V minulých dnech odstavila pásové technologie na pilnici, které nyní demontuje, aby je …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Devět z deseti rodičů dává dětem kapesné. Nejčastěji kolem pěti stovek měsíčně

Průzkum
Typické české dítě jako kapesné od svých rodičů dostává kolem 500 Kč měsíčně, rodiče mu je vyplácí pravidelně každý měsíc a nejčastěji v hotovosti. Vyplývá to z marketingového výzkumu, který si na téma rodinné finance u výzkumné agentury Kantar zadala Equa bank. Oceňujeme, že banka šetření neprezentuje jako „reprezentativní průzkum“, což při pěti stech respondentů činí řada jiných firem.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru