Propouštění v automobilce General Motors poukazuje na nové trendy v ekonomice

Názor
Největší americká automobilka, legendární General Motors, ohlásila plán na výrazné škrty. Firma hodlá zavřít pět továren na domácím trhu a dalších několik po světě. Propustí až 14 tisíc zaměstnanců. Cílem je ušetřit peníze pro investice do inovací, zejména elektromobilů.
Automobilka hodlá snižovat produkci zejména na domácím trhu, tedy v USA. Foto: Pixabay

Firma potřebuje více softwarových inženýrů pro „chytrá“ auta a méně tradičních mechaniků pro spalovací motory. Rozhodnutí signalizuje mnohé o stavu amerického a globálního automobilového průmyslu. Bezpochyby ukazuje na pokračující robotizaci a elektromobilitu. Rovněž vypovídá o vlivu ceny ropy a nastavení monetární politiky americké centrální banky (FED).

Růst globálního i amerického automobilového průmyslu se prakticky zastavil a nyní je otázka, zda se objemy prodejů udrží na současných vysokých úrovních, anebo budou klesat. Klíčové bude zachování ziskových marží ve chvíli, kdy materiálové i mzdové náklady rostou. Automobilka General Motors chce předejít podobné situaci, do jaké se dostala v letech světové hospodářské krize, kdy zaváhala a příliš pozdě reagovala na ochlazení poptávky.

PSALI JSME:
Česká ekonomika doplácí na silnou provázanost s německou ekonomikou

Nízké úrokové sazby amerického FEDu od roku 2009 vedly k levným úvěrům a jednodušší dostupnosti leasingů za účelem nákupů automobilů a to často nad možnosti spotřebitelů. Zlé jazyky tvrdí, že v segmentu autopůjček se vytvořila podobná bublina, jako před deseti lety u hypoték. Celková velikost tohoto segmentu je ale mnohonásobně menší, takže případný dopad na ekonomiku by neměl být tak silný jako u hypoteční krize. Růst úrokových sazeb každopádně bere spotřebitelům chuť i reálnou možnost nakupovat na úvěr „velké“ položky dlouhodobé spotřeby, jakými auta jednoznačně jsou.

Automobilka hodlá snižovat produkci zejména na domácím trhu, tedy v USA. Spojené státy jsou zkrátka pro průmyslovou výrobu stále drahé a díky zavádění cel na ocel a hliník se staly ještě relativně méně konkurenceschopné. Společnost zavírá závody, které vyrábí méně populární modely a reaguje primárně na změny trendu ve spotřebitelské poptávce.

Zákazníci místo sedanů nakupují více SUV, crossover automobilů a užitkových vozů, které pro automobilky přinášejí podstatně vyšší marže. Nízké ceny ropy v posledních letech pomohly k vyšší popularitě větších aut s vyšší spotřebou pohonných hmot. General Motors má potíže konkurovat zejména v segmentu malých levných aut, kde jde o nejnižší prodejní cenu. Zároveň posilující kurz dolaru zdražuje exporty amerických automobilek.

PSALI JSME:
Elektromobily nevyřeší problém závislosti na ropě

Budoucí fokus automobilky se zcela správně přesouvá k automatizaci, vysokomaržovým segmentům a zejména k elektromobilům. Zavírání fabrik by mělo vést sice k nižším tržbám, ale vyšším ziskovým maržím. Celkové dopady na zisky by tedy nemusely být negativní. Zavírání továren však bude mít výrazný dopad na dodavatele sub komponentů.

Rovněž je nutné zmínit, že jde o politicky citlivé téma. V automobilovém odvětví je vysoká zaměstnanost a zavírání továren nevrhá dobré světlo na zavádění cel proti Číně ze strany současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Tomu se plány automobilky nelíbí a rád by ji přesvědčil, aby zachovala výrobu v USA. Prezident Trump dokonce chce, aby General Motors přesunul některé továrny ze zahraničí zpět do Spojených států. Finální podoba plánu General Motors se tedy dost možná změní a nynější zprávy mohou být pouze prvním kolem vyjednávací taktiky.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Anketa: Značka Baťa českou průmyslovou ikonou století

Jako největší průmyslovou ikonu, která šíří dobré jméno Česka a českého průmyslu, vybrali Češi v anketě Svazu průmyslu a dopravy obuvnickou značku Baťa. Na druhé a třetí místo vyslali České pivo a značku Škoda Auto.

Lidí na trhu práce bude méně a méně

Firmy, máte pocit, že na trhu práce máte teď problém obsadit volné pracovní místo? Tak se připravte, že to bude ještě horší. Teď nemluvím o tom, zda budou mít lidi odpovídající kvalifikaci, pro vás umírněné …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru