„Průmyslová výroba v České republice v září konečně otáčí list, když vzrostla o 3,9 procenta bez očištění, což v reálném vyjádření odpovídá meziročnímu růstu o 0,8 procenta, ačkoli pohledem meziměsíčních dat jde o 1,1% pokles,“ komentoval údaje pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) analytik Raiffeisenbank Vít Mikušek.
Trh podle ale něj očekával ještě výraznější reálný růst. Naopak naše prognóza byla o něco pesimističtější, i tak je však skutečný výsledek poměrně důstojný a skýtá naděje na alespoň mírné zotavení tuzemského průmyslu ve čtvrtém kvartále. V souhrnu je zatím výkon průmyslu od začátku roku meziročně horší o rovné jedno procento,“ dodal Mikušek.
Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE, ve vyjádření pro faei.cz poznamenal, že šlo o druhý meziroční nárůst výroby v řadě a že letos je to poprvé, kdy průmyslová výroba vykázala meziroční růst alespoň dva měsíce v řadě. „Situace v tuzemském průmyslu zůstává poměrně křehká, klíčový pro další vývoj bude výkon průmyslu našich hlavních partnerů v čele s Německem,“ uvedl Jáč.
Podle Kevina Tran Nguyena, ekonoma Komerční banky, je vývoj v průmyslu v dalších měsících je stále velmi nejistý. „Celkově se výrazné a širší oživení průmyslové výroby jeví jako nepravděpodobné. Důležitým a faktorem je nepříznivá situace v německém průmyslu, kde výroba zůstává v relativním útlumu,“ uvedl s tím, že ve slabší říjnové výrobě se mohou odrazit zářijové povodně.
„Vývoj českého průmyslu drtí především negativní zprávy přicházející z Evropy,“ sdělil naší redakci Jan Brázda, partner společnosti PwC pro veřejný sektor: „Z aktuálních dat Eurostatu vidíme stagnaci evropského průmyslu a propad toho německého. Zejména autoprůmysl sousední země se zmítá v recesi, která je díky silnému propojení našich ekonomik obratem také naší krizí.“
Český průmysl v čele s automotive proto bude podle Brázdy i v následujících čtvrtletích v lepším případě stagnovat a k rychlejšímu oživení spíše nedojde. „A vzhledem k téměř desetiprocentnímu příspěvku automotive k českému hrubému domácímu produktu (HDP) na tom o moc lépe nebude celá česká ekonomika,“ konstatoval partner PwC pro veřejný sektor.
Jak uvedl Mikušek z Raiffeisenbank, při pohledu na jednotlivá odvětví i v září opět zůstal největším tahounem automobilový sektor, který meziročně vzrostl o 3,7 procenta, a do růstu celého českého průmyslu tak přispěl ve výši 0,71 procentního bodu. Meziročně se největším skokanem stala výroba ostatních dopravních prostředků, která se zvýšila o téměř 30 procent.
„Výroba aut v srpnu a září nejspíše těžila z odeznění problémů v dodavatelských řetězcích největší tuzemské automobilky. V říjnu by ovšem mohlo dojít k jejich obnovení v souvislosti s rozsáhlými zářijovými povodněmi, které mohly mít negativní dopad na výrobu některých subdodavatelů,“ vyjádřil se ekonom Komerční banky Nguyen.
Optimismus projevil analytik Raiffeisenbank Vít Mikušek: „Zářijová výroba svým výkonem poskytuje určitou naději, že průmysl ve finální části roku přeci jen zažije alespoň mírný obrat k lepšímu. Naději zvyšuje nejen solidní výkon odvětví automotive, ale zejména výrazný růst nových objednávek, nejvíce v případě výroby ostatních dopravních prostředků.“