
Nové průmyslové objednávky vykázaly v lednu velmi slušný růst, zejména díky novým zakázkám ze zahraničí, i v tomto případně ale zakázky ve výrobě motorových vozidel zaostávaly za ostatními odvětvími.
Průmyslová výroba v lednu vzrostla meziročně o jedno procento. Letošní leden měl meziročně o jeden pracovní den více: Kalendářně neočištěná čísla hlásí růst o 3,7 procenta, zatímco trh očekával nárůst o 4,6 procenta.
I v prvním letošním měsíci pokračoval meziroční pokles výroby v odvětví výroby motorových vozidel, pokles v rozsahu 4,5 procenta byl však mírnější, než v předchozích měsících. Výrazný pokles výroby, meziročně téměř o 15 procent, byl vykázán u zpracování dřeva. Většina ostatních odvětví zpracovatelského průmyslu však v lednu vykázala meziroční růst výroby.
Odvětví výroby motorových vozidel zároveň stále zaostává i co se týče nových zakázek, jež v lednu meziročně klesly o 0,5 procenta (kalendářně očištěný údaj, pozn. aut.), zatímco nové zakázky v tuzemském průmyslu jako celku vzrostly meziročně o 6,9 procenta.
Nejsilnější růst zakázek vykázala odvětví chemie a farmacie, dvouciferný meziroční růst zakázek ale vykázala i řada dalších odvětví, mimo jiné papírenský průmysl či výroba textilií.
Průzkumy z tuzemského zpracovatelského průmyslu naznačovaly v závěru loňského roku a v prvních dvou měsících roku letošního příznivý vývoj, mimo jiné i v souvislosti s postupným odezníváním problémů na straně dodávek potřebných komponent.
Oficiální data o vývoji průmyslové výroby a nových zakázek za samotný leden příznivý obrázek podporují. Bohužel: Na data a průzkumy za letošní leden a únor je nutno hledět coby na historický obrázek, jenž nereflektuje komplikace a nejistoty související s válečným konfliktem na Ukrajině a se sankcemi proti Rusku.
Pro celý letošní rok jsem donedávna očekával růst tuzemské průmyslové výroby v oblasti šesti procent. Válečný konflikt na Ukrajině ovšem vede k růstu cen komodit a tedy k růstu nákladů.
Zároveň v souvislosti s výpadky dovozů z Ukrajiny dochází k opětovným výpadky v dodávkách některých komponent potřebných pro automobilky. To vše vytváří nejistotu a představuje riziko slabšího než původně očekávaného růstu tuzemské průmyslové výroby v letošním roce.
Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)