
Pozitivní zprávou je i to, že nárůst tržeb zaznamenaly oproti předchozímu měsíci všechny segmenty obchodu s výjimkou domácích potřeb. Zvýšený zájem přitom zaznamenaly díky nižším cenám prodejci pohonných hmot, dařilo se i obchodům zaměřeným na potraviny, elektroniku a farmacii.
Jestli už jde o dlouho vyhlížený obrat nebo jen uspíšení vánočních nákupů motivované slevami ukážou až prosincová čísla. V každém případě do normálu se začne nákupní chování spotřebitelů vracet nejpozději na začátku příštího roku.
Oproti roku 2019 stále maloobchod zaostává, a sice reálně o čtyři procenta. S koncem inflační vlny se však tento skluz začne postupně umazávat. Nejdále od svých reálných předcovidových výsledků jsou obchody s oblečením a obuví, které si ovšem v tržbách v mezičase vypomohly výrazným zdražením. Za poslední čtyři roky zdražily své zboží o téměř polovinu.
Je pravděpodobné, že co do prodejů se maloobchod dostane na úroveň posledního předcovidového roku nejpozději na začátku roku 2025. Jak rychlý bude tento trend návratu do normálu, spolurozhodnou i prodejci svými novými ceníky.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)
Falešné naděje!